روغن ماهی منبع غذایی اسیدهای چرب امگا 3 است. بدن شما برای بسیاری از عملکردها، از فعالیت عضلات گرفته تا رشد سلولی، به اسیدهای چرب امگا 3 نیاز دارد.

 نکته های کلیدی درباره مصرف روغن ماهی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایوکلینیک، یک مولتی ویتامین با کیفیت خوب یکی از مهم ترین ملاک ها برای سلامتی مطلوب است.

مکمل های روغن ماهی اسیدهای چرب ضروری امگا 3 را برای بدن فراهم می کنند که برای تنظیم التهاب مهم هستند.

آیا قرص های روغن ماهی موثر هستند؟

روغن ماهی منبع غذایی اسیدهای چرب امگا 3 است. بدن شما برای بسیاری از عملکردها، از فعالیت عضلات گرفته تا رشد سلولی، به اسیدهای چرب امگا 3 نیاز دارد.

اسیدهای چرب امگا 3 از غذا به دست می آیند. آنها را نمی توان در بدن ساخت. روغن ماهی حاوی دو امگا 3 به نام‌های دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) است. منابع غذایی DHA و EPA ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی خال مخالی و قزل آلا و صدف ها مانند صدف، صدف و خرچنگ هستند. برخی آجیل ها، دانه ها و روغن های گیاهی حاوی امگا 3 دیگری به نام آلفا لینولنیک اسید (ALA) هستند.

مکمل های روغن ماهی به شکل مایع، کپسول و قرص عرضه می شوند.مردم روغن ماهی را به دلیل اثرات ضد التهابی آن مصرف می کنند.

تحقیقات در مورد استفاده از روغن ماهی برای شرایط خاص نشان می دهد:

بیماری قلبی: تحقیقات نشان می دهد افرادی که منابع غذایی روغن ماهی را حداقل دو بار در هفته می خورند کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند.


فشار خون بالا:مطالعات متعدد کاهش اندکی فشار خون را در افرادی که مکمل های روغن ماهی مصرف می کنند گزارش می دهند. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه اثرات مفید روغن ماهی ممکن است برای افرادی که فشار خون متوسط تا شدید دارند بیشتر از افرادی باشد که فشار خون خفیف دارند.


تری گلیسیرید و کلسترول بالا:شواهد قوی وجود دارد که اسیدهای چرب امگا 3 می توانند به میزان قابل توجهی سطح تری گلیسیرید خون را کاهش دهند. همچنین به نظر می رسد که بهبود جزئی در کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL یا "خوب") وجود دارد، اگرچه افزایش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا "بد") نیز مشاهده شد.


روماتیسم مفصلی:مطالعات نشان می دهد که مکمل های روغن ماهی ممکن است به کاهش درد، بهبود سفتی صبحگاهی و تسکین حساسیت مفاصل در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید کمک کند. در حالی که تسکین اغلب کم است، ممکن است برای کاهش نیاز به داروهای ضد التهاب کافی باشد.

در نهایت باید گفت که استفاده از روغن ماهی به طور کلی ایمن است. اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامتی ضروری هستند. سعی کنید با خوردن ماهی - کبابی یا پخته، نه سرخ شده، آنها را از رژیم غذایی خود حذف نکنید. اگر تری گلیسیرید بالا یا آرتریت روماتوئید دارید، مکمل های روغن ماهی ممکن است مفید باشند.

در حالی که استفاده از روغن ماهی به طور کلی بی خطر است، مصرف بیش از حد می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد و ممکن است بر سیستم ایمنی شما تأثیر بگذارد. مشخص نیست که آیا روغن ماهی برای افرادی که به غذاهای دریایی حساسیت دارند بی خطر است یا خیر بنابراین بهتر است مکمل های روغن ماهی را زیر نظر پزشک مصرف کنید.

آیا میدانید که چه مکمل هایی باید مصرف کنید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را از دست ندهید.

عوارض جانبی

مکمل های روغن ماهی به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شوند.با این حال،می توانند عوارض جانبی خفیفی ایجاد کنند، از جمله:

  • مزه ماهی در دهان
  • بوی بد دهان
  • سوزش سر دل، حالت تهوع یا اسهال
  • کهیر
  • مصرف دوزهای بالای مکمل های روغن ماهی ممکن است خطر خونریزی و احتمالاً خطر سکته را افزایش دهد.

تداخلات دارویی روغن ماهی

  • داروهای ضد انعقاد و ضد پلاکت، گیاهان و مکمل ها. این نوع داروها، گیاهان و مکمل ها باعث کاهش لخته شدن خون می شوند. این احتمال وجود دارد که مصرف مکمل های روغن ماهی با آنها خطر خونریزی را افزایش دهد.
  • داروهای فشار خون، گیاهان دارویی و مکمل ها. مصرف مکمل های روغن ماهی ممکن است کمی فشار خون را کاهش دهد. مصرف این مکمل ها با داروهای فشار خون ممکن است اثرات آن را بر فشار خون افزایش دهد.
  • برخی از داروهای ضد بارداری ممکن است با تأثیر روغن ماهی که معمولاً روی تری گلیسیرید دارد تداخل داشته باشند.
  • Orlistat (Xenical، Alli). مصرف روغن ماهی با این داروی کاهش وزن ممکن است جذب اسیدهای چرب روغن ماهی را کاهش دهد. مصرف مکمل و دارو را با فاصله دو ساعت در نظر بگیرید.
  • ویتامین E. مصرف روغن ماهی می تواند سطح ویتامین E را کاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha