یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 342159

آمده بسته پستی را تحویل دهد، با آنکه اطلاعیه هم پشت در چسبانده‌ایم که بدون ماسک وارد نشوند اما خب ماسک ندارد و وقتی می‌پرسم چرا ماسک نمی‌زنید با همان لهجه زیبای کرمانی‌اش پاسخ می‌دهد: کرونا دیگر تمام شده، دیگر جونی (جانی) ندارد.

کرونا هنوز جان دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا این پاسخ فردی که از صبح با انسان‌های زیادی ارتباط دارد تنها یک پاسخ از سر ندانستن یا اهمال نیست؛ بیشتر باور او و خیلی های دیگر است که چندماهی است به این نتیجه رسیده اند کرونا یا نیست یا اگر هست ضعیف شده و جانی ندارد که بخواهد دیگران را اذیت کند.

البته این باور باوجود اخبار و اطلاعات مربوط به افزایش شمار مبتلایان و بستری ها بسیار قابل تامل است.

واقعیت اینکه براساس اعلام وزیر بهداشت کشور وارد پیک هفتم کرونا شده و معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بتازگی اعلام کرد در هفته گذشته میزان مراجعان سرپایی کرونا در بیمارستان‌های کشور ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. به گفته سعید کریمی همچنین تعداد بستری‌ها نیز نسبت به هفته گذشته ٧٠ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به استان‌هایی که بیشترین مراجعه و بستری را داشته‌اند افزود: استان‌های خوزستان و خراسان جنوبی بیشترین مراجعان سرپایی و قم و کرمان بیشترین بستری را در موج هفتم داشته‌اند که این آمار نیز بر مبنای جمعیت به نسبت یک در ۱۰۰ هزار و زمان شروع موج هفتم در آن استان‌ها بوده است.

و حالا در کرمان که بیشترین میزان بستری را در کنار قم در کشور داشته، همچنان باور خیلی ها این است که کرونا یا نیست یا اگر هست دیگر اثر چندانی روی سلامت افراد ندارد.

درصورتی که افزایش آمار مبتلایان به کرونا و گسترش سویه‌های جدید این روزها در کرمان از نفس‌های تازه کووید و پیک‌های جدید خبر می‌دهد؛ پیک‌هایی که در صورت جدی گرفته نشدن همچون تابستان سال گذشته می تواند دوباره وضعیت ناگواری را رقم بزند.

تشدید همه گیری کرونا و سویه جدید موسوم به BA.۵ دوباره رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد را به نقشه وضعیت کرونایی خیلی از شهرهای کشورمان اضافه کرده و کرمان هم از هفته گذشته نه تنها از این وضعیت بی‌نصیب نمانده بلکه بعضی شهرهایش سرخ و بحرانی بودن را زود به رخ کشیدند.

BA.۵ چیست

نام این سویه را این روزها زیاد در اخبار می‌شنویم بویژه بعد از ۱۵ تیر که وضعیت کرونایی کشور روز به روز تعداد بالاتری را نشان می‌داد اما قبل از اینکه ما از وجودش خبردار شویم مقالات علمی و پزشکی بویژه اقتصادی زیادی در جهان به وجودش هشدار دادند. یکی از این نشریه‌های برخط که نیروهای محرک تغییرات تحول‌آفرین در اقتصاد، صنایع و مسائل جهانی را همواره رصد و موضوعات موثر بر آن را می گوید (World Economic Forum) در یک مقاله علمی و روان با عنوان What is Omicron XE Variant and is there cause for concern از این ویروس و نگراهایش گفته در این مقاله کوتاه اشاره شده که omicron XE به عنوان آخرین نوع نوترکیب شناسایی شده حال حاضر جهان است. در بخش دیگری از این مقاله آمده که واریانت‌های نوترکیب زمانی اتفاق می‌افتند که ۲ واریانت مختلف، یک سلول را در یک فرد، همزمان آلوده و مواد ژنتیکی خود را با هم ترکیب کنند.

این مقاله به صورت موردی وضعیت بریتانیا را مورد تاکید قرار می‌دهد و می‌گوید که فعلا تعداد کم این جهش و مبتلایشان در سطح جهانی نگران‌کننده نیست البته تاکید دارد که نیاز به واکسن‌های به روز در حال افزایش است زیرا همه واکسن های فعلی بر اساس سویه اصلی ووهان هستند.

از این مقاله ۲ ماهی می‌گذرد؛ ۲ ماهی که بعد از آن پژوهشگران به جهش جدیدی در کرونا رسیدند و از سویه جدیدی به نام " BA.۵" گفتند این سویه بیشتر گسترش خود را در ایالت متحده امریکا نشان داد و متخصصان این کشور نخستین نظرات را درباره‌ آن ارائه دادند. در یکی از این نظرات سایت خبری Spectrum News تاکید کرده است: BA.۵ «بدترین نسخه ویروسی که دیده‌ایم». در این مقاله این سایت همچنین تاکید شده که BA.۵ بسیار فراتر از Omicron (BA.۱) و دیگر گونه‌های خانواده اومیکرون است.

کرونا در کرمان


کرونا هنوز جان دارد

تازه ترین نقشه کرونایی کرمان با هفت شهرستان قرمز

آمار کرونا در وضعیت قرمز و نارنجی نقشه استان را نشان می‌دهد، وضعیتی که از روزهای پیش هم متولیان استان به وخامتش اشاره کرده و به رشد ۶۲ درصدی ابتلای کرونا در استان (طی هفته گذشته) هشدار داده بودند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با تشریح آخرین وضعیت ابتلای به کرونا در این استان گفت: آمار کرونا در استان معمولا به صورت هفتگی اعلام ‌شود و در مجموع می‌توان گفت طی هفته سوم تیرماه امسال ۳۰۸ نفر بیمار حاد تنفسی کرونا در بیمارستان‌های سطح استان بستری هستند.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد موارد مشکوک به ویروس کرونا در استان مثبت است افزود: حدود یکهزار بیمار سرپایی کرونا طی هفته سوم تیر در سطح استان شناسایی و تست کرونایشان مثبت شده است.

سعید صحبتی افزود: شهرستان‌های زرند، کوهبنان، کرمان، عنبرآباد، منوجان، قلعه گنج و جیرفت در وضعیت قرمز کرونایی و شهرستان‌های رودبار جنوب و رابر در وضعیت نارنجی هستند.

وی با اشاره به اینکه آنچه مسلم است ما درگیر موج جدید کرونا ناشی از سویه ای از اومیکرون هستیم ادامه داد: زیر گروه جدیدی از این سویه باعث ابتلای جمعی جامعه ما شده و برای پیشگیری همان راهکارهای قبلی که همیشه مورد تاکید بوده با شدت و حدت باید اجرا شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: هم‌اینک سویه غالب و در گردش در فراگیری افراد جامعه در سطح استان کرمان اومیکرون(BA.۵ ) بوده اما به این معنی نیست که ۱۰۰ درصد مراجعات به دلیل این سویه است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط حاضر تاکید ویژه‌ای برای واکسیناسیون است تصریح کرد: همه مواردی که دچار وضعیت شدید و بدحال ویروس کرونا می‌شوند یا اینکه به علت این ویروس جان خود را از دست می‌دهند از کسانی هستند که تا به حال یا واکسن دریافت نکرده اند یا دریافت واکسن آنان به صورت ناقص بوده است.

صحبتی با تاکید بر اینکه درصد زیادی از افراد جامعه متاسفانه مراحل واکسیناسیون کرونای خود را تکمیل نکرده‌اند بیان کرد: تاکید جدی بر تکمیل واکسیناسیون و دریافت نوبت یادآور برای تمامی کسانی که از آخرین نوبت واکسنشان بیش‌از ۶ ماه می‌گذرد و سن بالای ۱۸ سال دارند ضروری است.

وی بیان کرد: حدود ۲۴۰ هزار نفر در استان کرمان تاکنون هیچ نوبت واکسیناسیون کرونا خود را از زمان اجرای این طرح دریافت نکرده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با توضیح اینکه بیش‌ از ۵۰ درصد از موارد ابتلا به ویروس کرونا به دلیل دورهمی‌هاست تصریح کرد: افراد استفاده از ماسک را جدی بگیرند و مراسم‌ و دورهمی‌هایی که کانون ابتلای به ویروس کرونا و زیر سویه‌های جدید است را به زمان دیگری موکول کنند.

از راه حل های جهانی تا محلی

در این قسمت مقاله علمی دیگری را بررسی می‌کنیم و ابتدا از راه‌حل‌های جهانی می‌گوییم؛ سپس راه‌حل‌های داخلی‌ که خیلی همه این سال‌ها در موردش بحث شده را با هم بررسی می‌کنیم.

یونیسف در مقاله‌ای که برای ارائه سطح مراقبت‌های بهداشتی به کودکان ارائه کرده گریزی هم به موضوع اومیکرون و کرونای تغییر سویه داده این روزها زده و از لزوم مراقبت‌ها گفته مراقبت‌هایی که به این صورت در این مقاله تاکید شده است: مهمترین کاری که می توانید انجام دهید کاهش خطر قرار گرفتن در معرض ویروس است. راه‌های اصلی محافظت از خود و عزیزانتان عبارتند از: از ماسکی استفاده کنید که بینی و دهان شما را بپوشاند، هنگام گذاشتن و برداشتن ماسک از تمیز بودن دست‌هایتان مطمئن شوید، حداقل یک متر از دیگران فاصله فیزیکی داشته باشید، از فضاهای با تهویه ضعیف یا شلوغ خودداری کنید، پنجره‌ها را برای بهبود تهویه داخل خانه باز کنید، دست‌های خود را مرتب بشویید، وقتی نوبت شماست، واکسن بزنید.

دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه روند کرونا در بیش از ۱۱۰ کشور جهان افزایشی است نیز گفته که ویروس غالب جهان ۴ BA و BA.۵ است البته در هند، زیرسویه ۲.۷۵ BA شناسایی شده که سازمان جهانی بهداشت، موارد آن را رصد می‌کند.

دکتر حمیدرضا جماعتی به مواردی برای مقابله با فراگیری این جهش های جدید در کرونا و سویه‌های رنگارنگ تاکید کرده و گفته که قدرت سرایت‌زایی این زیرسویه بسیار بالاست اگرچه شدت بیماری‌زایی، میزان درگیری ریه و مرگ و میر آن بر اساس گزارش‌های مجامع بین المللی، کمتر از سویه های قبلی از جمله دلتاست اما باتوجه به عوارض بعد از کرونا، باید بر رعایت پروتکل های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک و تزریق نوبت یادآور واکسن تمرکز کنیم تا شدت بیماری افراد و گردش ویروس در جامعه کمتر شود.

قصد این گزارش هشدار است هشداری که راهکارهایی ساده برای مقابله با تکرار روزهای تلخ گذشته در کرمان و دیگر نقاط کشور به دنبال دارد و این توجه و باور که کرونا از بین نرفته و کم جان و ضعیف هم نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha