یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 342166

بسیاری از خانم‌ها بعد از تزریق واکسن کرونا دچار تغییرات در چرخه قاعدگی خود می‌شوند. طبق یک مطالعه گسترده منتشر شده در Science Advances که بیش از 39 هزار بزرگ سال را طی سه ماه مورد بررسی قرار داده نشان داده شد که حدود 42 درصد از افرادی که دوره های قاعدگی منظم داشتند، پس از واکسیناسیون دچار خون‌ریزی‌های شدیدتر از حد معمول شدند.

تاثیرات واکسن کرونا بر چرخه قاعدگی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، این ایده که واکسن هایی که سیستم ایمنی را برای دفاع در برابر عفونت ها تقویت می‌کنند، می توانند چرخه های قاعدگی را تغییر دهند، مطمئناً جدید نیست.سال ها پیش مطالعه‌ای نشان داد که چگونه واکسن تیفوئید با بی‌نظمی‌های قاعدگی مرتبط است و می‌تواند باعث قاعدگی‌های دیررس، زودرس و سنگین ‌شود. همچنین واکسن های هپاتیت B و سرطان دهانه رحم (علیه ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV) باعث اختلال در چرخه قاعدگی در برخی افراد می شود.


در نتیجه این آزمایش آمده است 42 درصد از افراد پس از واکسیناسیون کرونا دچار خون ریزی‌های شدید شدند این در حالی است که تقریباً همان نسبت افراد (44 درصد) هیچ تغییری در جریان قاعدگی خود پس از واکسیناسیون گزارش نکردند و نسبت بسیار کمتری از افراد، قاعدگی سبک تری داشتند.
علاوه بر این، بخش قابل توجهی از افرادی که معمولاً قاعدگی ندارند (به دلیل این که یائسه هستند) خون ریزی اولیه را گزارش کردند.


محققان تاکید می‌کنند که این یافته‌ها نشان‌دهنده تغییرات در باروری نیست و همچنین به طور کلی، تغییرات در خون ریزی قاعدگی غیر معمول یا خطرناک نمی باشد و مستلزم تحقیقات بیشتر درباره علل احتمالی اختلال موقت در چرخه قاعدگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha