یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 342199

ویروس کرونا شهربه شهر درحال پیشروی است. وزارت بهداشت در جدیدترین رنگ‌بندی نقشه کرونایی کشور از افزایش قابل توجه شهرهای قرمز، نارنجی و زرد خبرداده است. براین اساس ۵۰شهر در وضعیت قرمز و نارنجی قرار گرفته‌اند. درتهران نیز کرونا یک باردیگر روند صعودی یافته است؛ موضوعی که از آغاز موج هفتم کرونا در کشور حکایت می‌کند. همزمان با خیزش مجدد کرونا، بنا بر اعلام دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، ارائه خدمات به افرادی که دز سوم واکسن کرونا راتزریق نکرده‌اند، از ۱۵ مرداد ممنوع خواهد بود.

شهرگشایی کرونا با موج هفتم / تزریق دُز سوم اجباری شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، روند صعودی کرونا در کشور ادامه دارد. بنابر اعلام وزارت بهداشت، در هفته سوم تیرماه مصادف با هفته ۱۲۵ همه‌گیری در کشور، موارد بستری ناشی از کرونا به ۱۴۷۱ مورد رسیده است، این درحالی است که این رقم در هفته قبل از آن ۵۹۱ مورد بوده است.

همچنین موارد مثبت شناسایی شده سرپایی از ۳۲۶۰ مورد در هفته دوم به ۹۳۴۹ مورد در هفته سوم تیرماه و فوتی‌ها نیز در کل کشور از ۱۸ نفر در هفته دوم به ۴۰ نفر در هفته سوم تیرماه افزایش یافته است. این گزارش در ادامه از افزایش تعداد بیماران بستری در ۲۸ استان کشور در هفته سوم تیرماه، خبر داده که از این تعداد، ۱۹ استان شاهد افزایش چشمگیر بیماران بستری بوده است. دراین گزارش از پنج استان کشور شامل تهران، گیلان، البرز، بوشهر و کرمان به عنوان استان‌هایی یاد شده که تعداد بیماران فوت‌شده با تست مثبت کرونا، درآنها افزایش بارزی داشته است. به این ترتیب تعداد بیماران سرپایی شناسایی‌شده در کشور نزدیک به ۳ برابر و روند هفتگی تعداد فوتی‌ها رشد دو برابری داشته است.

همزمان وزارت بهداشت در جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی کشور از افزایش قابل توجه شهرهای قرمز، نارنجی و زرد خبر داده است. براین اساس شهرهای با وضعیت قرمز از ۴ به ۱۵، تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۱۴به ۳۵ شهر و تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۴۲به ۲۰۸شهر افزایش یافته است. به این ترتیب درحال حاضر ۵۰ شهر در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند و تعداد شهرهای آبی نیز با کاهش محسوسی از ۲۸۸ شهر به ۱۹۰شهر رسیده است. موضوعی که نشان می‌دهد خیزش کرونا درکشور آغاز شده و طی روزهای آینده باید در انتظار افزایش آمار بستری و به تبع آن افزایش مرگ‌های کرونایی باشیم. بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته نیز۲۷۰۴ بیمار کووید-‌۱۹ در کشور شناسایی شدند که ازمیان آنها ۵۳۲ نفر بستری شدند. همچنین دراین بازه زمانی ۹ بیمار نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.


اوج‌گیری کرونا در تهران

دراین میان تهران نیز با موج فزاینده شیوع کرونا مواجه شده است. به گفته علیرضا زالی، فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونای استان تهران ظرف ۲۴ساعت گذشته ۲۲۲ بیمار جدید بستری شده‌اند. به گزارش «ایسنا»، وی گفت: ۳۸ نفر از این افراد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند. زالی گفت: ظرف ۲۴ ساعت گذشته تعداد مراجعین سرپایی به حدود ۴۲۰۰ نفر رسیده است و تعداد افراد بستری شده‌ در تهران ۷۹۰ نفر است که ۴۸۰ نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. زالی همچنین گفت: طبق بررسی‌های انجام‌شده به نظر می‌رسد سیر مبتلایان به اُمیکرون در تهران افزایشی است و تا یک ماه آینده این سیر صعودی خواهد بود.


ممنوعیت ارائه خدمات به واکسن‌نزده‌ها

ازهمین رو روز جمعه بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت از آغاز موج هفتم کرونا درکشور خبر داد. وی روز گذشته نیز با بیان اینکه در حال حاضر بین هفته دوم تا سوم موج هفتم کرونا به سر می‌بریم در عین حال توصیه کرد که مردم جهت تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کرده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند. وزیر بهداشت همچنین تعداد موارد فوتی کرونا در روزهای آینده را غیرقابل پیش‌بینی توصیف کرد. عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به آمار و ارقام بالای مبتلایان به کرونا در اروپا و آمریکا، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در چند هفته آینده موج به پیک خود برسد و بعد از این مدت شاهد افت عدد ابتلاها و بستری‌ها باشیم.

ازسوی دیگر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از نمایندگان درخواست کرد تا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و نسبت به تزریق دز چهارم واکسن اقدام کنند. این توصیه به دنبال ابتلای شماری از نمایندگان به کرونا صورت گرفته است.در همین ارتباط روز گذشته حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه براساس مصوبه ستاد کرونا تکلیف شده است که خدمات در بستر سامانه ایران‌من براساس دز یادآور ارائه شود، اعلام کرد: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا که به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده است؛ ارائه خدمات از ۱۵ مرداد در بستر سامانه بر مبنای تزریق دو دز واکسن به اضافه دز یادآور برای افرادی که ۶ ماه از تزریق دز دوم‌شان گذشته، صورت می‌گیرد. وی تاکید کرد افرادی که برای تزریق دز یادآور اقدام نکرده باشند براساس این سامانه از ارائه خدمات به آنها خودداری می‌شود. وی افزود: در این شرایط همه مراکز واکسیناسیون در تهران و شهرستان‌ها تقویت شدند و از مردم می‌خواهیم نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

هشدار کاهش کاذب بیماران

دراین میان آنچه موجب نگرانی شده است کاهش تست‌های کرونا به دلیل عدم مراجعه مردم به مراکز درمانی است. علیرضا زالی نیز روز گذشته دراین خصوص ضمن هشدار نسبت به کاهش سهم تست‌های کرونا درکشور گفت: ممکن است با کاهش کاذب بیماری مواجه شویم بنابراین بهترین مدل توجه به علائم است و هر کسی با بدن‌درد و گلودرد به مراکز درمانی مراجعه کند، برای ما عنوان کرونا دارد. اما همزمان با توصیه‌ها برای تزریق دز یادآور واکسن کرونا، گزارش‌ها حاکی از آن است که تا ظهر روز جمعه بیش از ۶۴ میلیون و ۶۹۸ هزار نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۸ هزار نفر دُز دوم و ۲۸ میلیون و ۲۲۷ هزار نفر دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند و به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۴۸۷ دُز رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha