سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 342236

تغییرات اقلیمی این روزها بیش از هرزمان دیگری خود را مخصوصا در نیم کره شمالی نشان می‌دهد. با افزایش گرما در نیم‌کره شمالی که به‌طور فزاینده‌ای غیرقابل سکونت می‌شود، چندی پیش جاده‌های شمال غربی آمریکا از شدت گرما ذوب شدند.

بیــداد گـرمـا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، مسکو نیز که در منطقه سردسیر سیبری مستقر است، بالاترین دمای ماه ژوئن تاریخ روسیه، را با درجه 34.8 درجه سانتیگرادی را ثبت کرد و کشاورزان تلاش کردند که محصولات خود را از نابودی نجات دهند، حتی در دایره قطب شمال، دما به 30 درجه افزایش یافت. در هند، ده‌ها میلیون نفر در شمال غرب این کشور تحت تأثیر امواج گرما قرار گرفته‌اند.

در عراق نیز به دلیل گرما، در هفته گذشته چندین شهر از جمله بغداد تعطیل شدند. دانشمندان پیش‌بینی کردند که این گرما می‌تواند تا سال 2100، هر سال اتفاق بیفتد! در شرایطی که تولید گازهای گلخانه‌ای و سوخت‌های فسیلی مخرب مانند زغال سنگ و مازوت، یکی از عوامل تاثیرات بر تغییرات اقلیمی است .روز دوشنبه، ناسا با استفاده از ماهواره‌های خود اهواز را با 46.5 درجه سانتی‌گراد دما، به‌عنوان گرم‌ترین نقطه زمین معرفی کرد. سازمان فضایی ایالات متحده (ناسا) اعلام کرد که تابستان سال 2022 موج گرما در جهان رکورد زده است.

ایران همچنان گرم می‌ماند

تصاویر ماهواره‌ای سه شهر اهواز ایران، سویل اسپانیا و شانگهای چین را به ترتیب گرم‌ترین شهرها معرفی کرده‌اند. اهواز در جنوب ایران با ثبت دمای 46.5 درجه سانتی‌گراد بالای صفر تا کنون گرم‌ترین نقطه کره زمین بوده است. همچنین اداره هواشناسی خوزستان اعلام کرد: «در بررسی نقشه‌های پیش‌یابی تا اواخر هفته استقرار توده هوای داغ و مرطوب روی استان خوزستان مورد انتظار است به‌گونه‌ای که تا روز سه‌شنبه وقوع دماهای 49 درجه و بالاتر در اغلب نقاط استان پیش‌بینی می‌شود. در شبانه‌روز یکشنبه گذشته آبادان با 50.2 و ایذه با 24 به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان خوزستان گزارش شده‌اند. در این مدت تغییرات دمای اهواز بین 30 و 48.9 درجه سانتیگراد در نوسان بوده است. البته این شرایط فقط مختص جنوب کشور و اهواز نیست و سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد که در بیشتر مناطق کشور جوی آرام و پایدار همراه با تداوم گرمای هوا پیش بینی می‌شود. طی امروز (28 تیرماه) اهواز با دمای 51 و 50 درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای 12 درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند. احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی درباره این شرایط می‌گوید: «پس از انقلاب صنعتی به دلیل رشد صنایع، افزایش مصرف سوخت فسیلی و مطابق آن آزاد شدن گازهای دی‌اکسیدکربن و متان، ترکیب جو زمین تغییر بسیار زیادی کرد. ما اثرات یک درجه گرم‌شدن هوا را لمس کرده‌ایم؛ طی 50 سال گذشته، بارندگی‌های کشور هر سال به‌طور متوسط، نزدیک به یک میلیمتر کاهش یافته‌است. همچنین الگوی بارش و دمای کشور دچار بی‌نظمی شده و رخداد خشکسالی در کشور افزایش یافته‌است، طوری که بین سال‌های 1386 تا 1397، یعنی 11 سال پیاپی و با شدت‌های مختلف خشکسالی ممتد داشته‌ایم. هر چند دو سال بارشی 1398- 1397 و 1399- 1398 را تجربه کردیم، اما کشور مجدداً در سال‌های 1400- 1399 و همچنین 1400 تا 1401 درگیر خشکسالی شده‌است.»

سوخت گلخانه‌ای مصرف می‌کنیم، چون...

با نگاهی به کشورهایی که بیشترین افزایش را در انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان را بین سال‌های 1990 تا 2018 را داشته‌اند، کشورهایی که در شبه‌جزیره عربستان قرار دارند، در صدر به چشم می‌خورند اما باید گفت که کشورهای آسیایی، همواره در این زمینه، بیشترین تخلف را داشته‌اند. استفاده از سوخت‌های مخرب مانند مازوت و... نه‌تنها در ریه مردم منطقه، بلکه مردم کره زمین را تحت تاثیرقرار داده و هنوز سازمان محیط زیست برای این امر برنامه‌ای ندارد. همان‌طور که در جلسه‌ نشست تغییرات اقلیم گلاسکو از سوی ایران مطرح شد، فعلا برنامه‌ای در دستور کار دولت و سازمان حفاظت از محیط زیست، برای کاهش سوخت‌های گلخانه‌ای نیست، هر چند که آنها همه تقصیرات را به گردن تحریم‌ها انداخته‌اند، موضوعی که سبب شده انبارهای ایران، از مازوت (نفت کوره) پرشود و کشوری این سوخت را برای کشتی‌های خود که به اقیانوس‌ها سفر می‌کنند، خریداری نکند. همان‌طور که سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اجلاس آب و هوایی گلاسکو با انتقاد از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، گروگان گرفتن امور اقتصادی برای اهداف سیاسی را تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران نامید و گفت: «این اقدامات تلاش‌های جهانی برای مقابله با تغییران آب و هوایی را نیز تضعیف می‌کند.»

چگونه با گرمایش زمین زندگی کنیم؟

اما در این شرایط و با روند گرمایش زمین در مناطق مرکزی و جنوبی فلات مرکزی ایران، بسیاری از شهرها با گرمای طاقت فرسا و حتی خطر خالی شدن سکنه دست و پنجه نرم می‌کنند، کما اینکه در این مناطق بسیاری از روستاها خالی از سکنه شده و خشکسالی، روستاهای آباد را به کویر و تالاب‌ها را به کانون ریزگرد تبدیل کرده‌اند. حالا راه حل عبور از بحران چیست؟ پروفسور سنتولد آسنگ، مدیر مرکز جهانی سیستم‌های کشاورزی در دانشگاه فنی مونیخ، می‌گوید: «ما بررسی کرده‌ایم که کدام دما ارجح است و کدام دما برای انسان، دام، طیور و محصولات کشاورزی مضر است. طبق این مطالعه، دمای مطلوب از 17 تا 24 درجه سانتیگراد متغیر است. در رطوبت بالا، گرمای ملایم برای انسان از حدود 23 درجه سانتیگراد و در رطوبت کم از 27 درجه سانتیگراد شروع می‌شود.» پروفسور آسنگ می‌گوید: «قرار گرفتن افراد برای مدت طولانی در معرض دمای بالاتر از 32 درجه سانتیگراد با رطوبت بسیار زیاد یا بالای 45 درجه سانتیگراد با رطوبت بسیار کم، می‌تواند کشنده باشد. در رویداد شدید گرمایی با دمای بسیار بالاتر از 40 درجه سانتیگراد، افراد به پشتیبانی فنی، به‌عنوان‌مثال فضاهایی با تهویه هوا نیاز دارند.» آسنگ برای کاهش بیشتر فشار گرما، راهبردهای مختلفی را از جمله افزایش سایه طبیعی درختان یا سایبان ساختاری ذکر می‌کند. می‌توان شهرها و ساختمان‌ها را نسبت به دمای هوا منفعل‌تر کرد، به‌عنوان‌مثال، با استفاده از عایق سقف و دیوار یا رنگ‌های روشن‌تر و بازتابنده در سقف و دیوارها اثر گرما کاهش می‌یابد. وی معتقد است: «تا پایان قرن، 45 تا 70 درصد از مساحت زمین تحت تأثیر شرایط آب و هوایی قرار می‌گیرد که در آن انسان نمی‌تواند بدون پشتیبانی فنی مانند تهویه هوا زنده بماند. در حال حاضر، این میزان 12 درصد است به این معنی که در آینده، 44 تا 75 درصد از جمعیت انسانی به‌طور مزمن تحت تأثیر گرما قرار خواهند گرفت. برای دام، طیور، محصولات کشاورزی و سایر موجودات زنده افزایش مشابهی در تنش گرمایی پیش‌بینی می‌شود. سازگاری ژنتیکی با آب و هوای متغیر اغلب دوره‌های زیادی به‌طول می‌انجامد. زمان موجود برای بسیاری از اشکال برتر زیستی بسیار کوتاه است. اگر روند فعلی آب و هوا ادامه یابد، بسیاری از موجودات زنده ممکن است به‌شدت تحت تأثیر قرار بگیرند یا حتی به‌دلیل تغییر دما به‌طور کامل از روی زمین محو شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha