از لحظه ای که خبر خوشحال کننده را دریافت می کنید - اینکه شما یک والدین آینده هستید - اولویت شما انجام بهترین کار برای فرزندتان است. بخش مهمی از حفظ سلامت کودک در حال رشد در دوران بارداری، یادگیری داروهایی است که مصرف آنها بی خطر است.

مصرف داروها در حاملگی:کدام دارو در بارداری ایمن است و کدام نیست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینگل کر، نقایص مادرزادی در 3 تا 5 مورد از هر 100 بارداری رخ می دهد. این نرخ پس زمینه نامیده می شود. داروهایی که در دوران بارداری ایمن در نظر گرفته می شوند، داروهایی هستند که اعتقاد بر این است که خطر نقایص مادرزادی را افزایش نمی دهند.

شما نباید هیچ دارویی (حتی دارویی که در زیر به عنوان بی خطر ذکر شده است) را بدون مشورت با پزشک یا داروساز خود مصرف کنید. وضعیت سلامتی هر کس متفاوت است. اگر در دوران بارداری یا زمانی که در تلاش برای باردار شدن هستید، هر یک از مشکلات بهداشتی زیر را دارید، یک متخصص پزشکی می‌تواند بهترین برنامه درمانی را برای شرایط خاص شما توصیه کند.

چه داروهای ضد تهوع در دوران بارداری بی خطر هستند؟

داروهای ایمن ضد تهوع در دوران بارداری شامل داروی تجویزی زوفران (آندانسترون) و مکمل ویتامین B6 از جمله داروهای دیگر است.

داروهای ایمن ضد تهوع در دوران بارداری

داروهای تجویزی ایمن ضد تهوع

  • دیکلگیس (دوکسیلامین سوکسینات-پیریدوکسین هیدروکلراید): مطالعات مربوط به نقایص مادرزادی در میان زنان باردار هیچ نشانه ای مبنی بر افزایش خطر نقایص مادرزادی در مصرف دیکلژیس پیدا نکرده است. [مادر به نوزاد]
  • زوفران (آندانسترون): یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که زنان بارداری که برای درمان تهوع صبحگاهی زوفران تجویز شده بودند، احتمال بیشتری برای داشتن نوزادی با نقص مادرزادی نشان ندادند. [مراکز کنترل بیماری]

داروهای ایمن ضد تهوع بدون نسخه

ویتامین B6 و Unisom: ترکیب مکمل غیر سمی ویتامین B6 (پیریدوکسین) و خواب بدون نسخه Unisom (دوکسیلامین) گاهی اوقات ممکن است حالت تهوع را در زنان باردار کاهش دهد.

داروهای ضد تهوع که باید از آنها اجتناب کنید

پپتو بیسمول، کائوپکتات و سایر داروهای حاوی بیسموت ساب سالیسیلات: سالیسیلات ها ممکن است باعث نقص قلبی در جنین در حال رشد شوند. هیچ مطالعه ای نشان نداده است که مصرف آنها در دوران بارداری بی خطر است.

چه داروهای ضد درد در دوران بارداری بی خطر هستند؟

ایمن ترین داروی ضد درد در دوران بارداری استامینوفن است که بدون نسخه با نام تایلنول (در میان نام های تجاری دیگر) به فروش می رسد. همچنین پزشک می تواند استامینوفن را تجویز کند.

با این حال، مطالعات اخیر نشان داده است که استفاده از استامینوفن ممکن است با برخی نقص های مادرزادی مرتبط باشد. برای ارزیابی خطرات و مزایای مصرف داروهای ضد درد با پزشک خود صحبت کنید.

داروهای مسکن بی خطر در دوران بارداری

  • استامینوفن: اگر در دوران بارداری با درد روبرو هستید، پزشک احتمالاً استامینوفن را توصیه می کند.
  • تایلنول: پزشکان می گویند که مصرف تیلنول که حاوی ماده فعال استامینوفن است، معمولاً بی خطر است. از کمترین دوز توصیه شده برای دوره های زمانی کوتاه استفاده کنید و مراقب ترکیب تایلنول با داروهای سرماخوردگی باشید که ممکن است حاوی استامینوفن نیز باشند.

داروهای ضد درد که در بارداری باید از آن اجتناب کنید

NSAID ها از جمله آسپرین و ایبوپروفن: داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) دسته ای هستند که شامل آسپرین و ایبوپروفن می شوند. مطالعات نشان داده است که زنانی که از این داروها استفاده می کنند بیشتر احتمال دارد نوزادانی با نقص قلبی به دنیا بیاورند.


داروهای ضد درد شبه افیونی مانند کدئین، اکسی کدون، هیدروکودون و مورفین: مصرف این داروها با نقایص شدید مادرزادی که بر مغز، قلب و روده ها تأثیر می گذارد و همچنین علائم ترک در نوزادان همراه است. [CDC]

چه داروهایی برای اضطراب در دوران بارداری بی خطر هستند؟

در حالی که احتمال ناچیزی از نقایص مادرزادی مرتبط با استفاده از SSRI وجود دارد، جامعه پزشکی عموماً SSRI ها را در دوران بارداری بی خطر می داند. برخی از SSRI ها، مانند پاروکستین (پاکسیل)، ممکن است بیشتر از سایرین در معرض خطر باشند. مثل همیشه، بیماران باید با پزشک خود مشورت کنند تا از بی خطر بودن داروهای SSRI خود مطمئن شوند.

داروهای ضد اضطراب که باید از آنها اجتناب کنید

پاکسیل (پاروکستین هیدروکلراید): مطالعات نشان داده است که در نوزادانی که در سه ماهه اول بارداری در معرض این داروی ضد افسردگی قرار گرفته اند، خطر نقص مادرزادی قلبی افزایش می یابد.

چه داروهای آرامبخش یا خواب آور در دوران بارداری بی خطر هستند؟

در میان داروهای بدون نسخه، آنتی هیستامین بنادریل (دیفن هیدرامین) برای زنان باردار و نوزادان در حال رشد کم خطر محسوب می شود.البته باید بدانید هیچ گزینه نسخه ای کاملاً ایمن وجود ندارد.

Ambien (زولپیدم تارتارات) گاهی اوقات در دوران بارداری تجویز می شود، زیرا کمترین ارتباط قطعی را با نقص مادرزادی دارد. با این حال، خطر مرتبط با استفاده از Ambien در سه ماهه سوم بارداری وجود دارد.

آرامبخش ها و داروهای خواب بی خطر بدون نسخه

بنادریل (دیفن هیدرامین): بنادریل یک آنتی هیستامین است که باعث خواب آلودگی می شود. تحقیقات اخیر نشان می دهد که آنتی هیستامین ها با خطرات بالایی برای مادران یا نوزادان آنها همراه نیستند.

داروهای تجویزی که گاهی در دوران بارداری تجویز می شود

  • Ambien (zolpidem tartrate): مطالعات ارتباط واضحی را بین استفاده از Ambien و نقایص مادرزادی اصلی نشان نداده‌اند. با این حال، استفاده در سه ماهه سوم بارداری با مشکلات تنفسی در نوزادان همراه بوده است.

از داروهای آرام بخش و خواب آور اجتناب کنید

زاناکس (آلپرازولام): مصرف زاناکس در دوران بارداری می تواند باعث آسیب جنین از جمله مشکلات تنفسی و علائم ترک بعد از تولد شود.
والیوم (دیازپام): سنبل الطیب با نقایص مادرزادی و ناهنجاری های رشدی همراه است.

چه داروهای فشار خون در دوران بارداری بی خطر هستند؟

داروهای ایمن فشار خون در دوران بارداری شامل داروهای تجویزی دسته بندی شده به عنوان مسدود کننده های بتا، مسدود کننده های کانال کلسیم و دیورتیک ها هستند.

داروهای ایمن فشار خون در دوران بارداری

مسدود کننده های بتا مانند Lopressor و Toprol-XL (متوپرولول)، کورگارد (نادولول) و تنورمین (اتنولول): یک مطالعه اخیر خطر نقایص مادرزادی عمده سه ماهه اول مرتبط با مسدود کننده های بتا را رد کرد. با این حال، ممکن است در حین زایمان خطراتی برای سلامتی وجود داشته باشد، بنابراین مطمئن شوید که پزشکان از مصرف این داروها اطلاع داشته باشند.

مسدود کننده های کانال کلسیم از جمله Norvasc (آملودیپین)، کاردیزم، تیازاک، و دیگران (دیلتیازم)، Adalat CC و Procardia (نیفدیپین) و Verelan و Calan (وراپامیل): مطالعات متعدد هیچ ارتباطی بین مصرف CCB و نقایص اصلی مادرزادی نشان نمی دهد.


دیورتیک ها مانند دیوریل (کلروتیازید)، بومکس (بومتانید) و میدامور (آمیلوراید): مطالعات نشان می دهد که افزایش خطر نقص مادرزادی در مادرانی که دیورتیک مصرف می کنند وجود ندارد.

داروهای ایمن فشار خون بدون نسخه

هیچ داروی بدون نسخه مورد تایید FDA برای درمان فشار خون بالا در زنان باردار وجود ندارد.

داروهای فشار خون که باید اجتناب کنید

مهارکننده های ACE از جمله Vasotec و Epaned (انالاپریل)، Prinivil، Zestril و Qbrelis (لیسینوپریل) و Altace (رامیپریل): نشان داده شده است که در هر سه سه ماهه بارداری باعث نقص مادرزادی می شوند.
مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II (ARBs) از جمله دیووان (والسارتان) و کوزار (لوزارتان): نشان داده شده است که ARB ها خطر آسیب کلیه جنین یا سقط جنین را افزایش می دهند.
مهارکننده‌های رنین از جمله Tekturna (aliskiren): مهارکننده‌های رنین با نقایص مادرزادی شدید و فاجعه‌بار همراه هستند. زنانی که از مهارکننده های رنین استفاده می کنند باید از باردار شدن خودداری کنند.

چه داروهایی برای سوزش سر دل در دوران بارداری بی خطر هستند؟

داروهای ایمن سوزش سر دل برای مادران باردار شامل داروی متوکلوپرامید تجویزی و درمان های بدون نسخه مانند آنتی اسیدها (Tums، Rolaids)، مهارکننده های پمپ پروتون (Nexium، Prilosec) و مسدود کننده های H2 (Zantac) است.

داروهای سوزش سر دل با نسخه ایمن

رگلان (متوکلوپرامید): در بررسی داده‌های موجود، شواهدی مبنی بر اینکه مصرف متوکلوپرامید باعث افزایش خطر نقایص مادرزادی، سقط جنین یا تولد نوزاد مرده می‌شود، وجود ندارد. [مجله انجمن پزشکی آمریکا]

داروهای ایمن بدون نسخه برای سوزش سر دل

بیشتر آنتی اسیدها از جمله Mylanta، Rolaids، Tums: در حالی که برخی از مطالعات نشان می‌دهند که خطر نقص مادرزادی مرتبط با مصرف آنتی اسید در سه ماهه اول بارداری بیشتر است، شواهد محدودی وجود دارد که نشان دهد آنتی اسیدها برای جنین در حال رشد مضر هستند. نقایص مادرزادی مرتبط با آنتی اسیدهای حاوی کلسیم و منیزیم به طور کلی نادر در نظر گرفته می شوند، به ویژه زمانی که در دوز توصیه شده مصرف شوند.

مهارکننده های پمپ پروتون از جمله Prevacid 24HR (لانزوپرازول)، Nexium 24HR (اسومپرازول)، Prilosec (امپرازول منیزیم): مطالعات بزرگ هیچ ارتباط واضحی بین PPI و نقایص شدید مادرزادی نشان نداد.
مسدود کننده های H2 از جمله زانتاک (رانیتیدین): تجزیه و تحلیل مطالعات نشان داد که هیچ نقص مادرزادی قابل توجهی با استفاده از مسدود کننده های H2 در دوران بارداری مرتبط نیست.

داروهایی که باید از سوزش سر دل اجتناب کنید

آلکا-سلتزر (بی کربنات سدیم): می تواند باعث تجمع مایعات ناایمن در دوران بارداری شود.

داروهای ایمن آلرژی در دوران بارداری

تصور می شود که داروهای ضد حساسیت آنتی هیستامینی بدون نسخه مانند Zyrtec، Clarinex و Allegra برای زنان باردار بی خطر هستند. داروهای تجویزی آلرژی فقط باید تحت نظر پزشک مصرف شوند.
Singulair (montelukast): به نظر نمی رسد استفاده از مونته لوکاست در دوران بارداری برای درمان آسم خطر نقص مادرزادی عمده را افزایش دهد.
واکسن های آلرژی (ایمونوتراپی): ادامه واکسن های آلرژی در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شود. به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید که باردار هستید و آنها به دقت دوز شما را کنترل خواهند کرد.

داروهای بدون نسخه ایمن آلرژی

آنتی هیستامین هایی مانند آلرژی زیرتک (ستیریزین)، کلارینکس (دسلوراتادین)، آلگرا آلرژی

نادین: مطالعات نشان می دهد که هیچ خطر بالای نقایص مادرزادی مرتبط با مصرف آنتی هیستامین توسط زنان باردار وجود ندارد.

بسیاری از داروهایی که آلرژی های شدید را درمان می کنند خطراتی برای جنین دارند. اما مادران نیز باید سالم بمانند، بنابراین خطرات ممکن است با مزایایی که برای سلامت کلی مادر دارند، جبران شود. هر فردی که آلرژی شدید دارد باید با پزشک خود در طول بارداری یک برنامه درمانی ایجاد کند.

چه داروهایی برای هموروئید در دوران بارداری بی خطر هستند؟

داروهای بی خطر هموروئید در دوران بارداری شامل کرم ها و دستمال های بدون نسخه مانند Preparation H است.

داروهای بی خطر هموروئید در دوران بارداری

داروهای تجویزی قدرتمند هموروئید ممکن است خطراتی را برای جنین در حال رشد شما به همراه داشته باشد. اگر هموروئید شما به اندازه ای شدید باشد که نیاز به داروهای تجویزی داشته باشد، پزشک به شما کمک می کند تا یک برنامه درمانی ارائه دهید.

داروهای بی خطر هموروئید بدون نسخه

استفاده از کرم ها و دستمال مرطوب های بدون نسخه مانند Preparation H برای مادران باردار بی خطر است. مواد فعال موجود در این محصولات (بی حس کننده، کورتیکواستروئیدها و عوامل ضد التهابی) با نقایص مادرزادی یا مشکلات زایمان مرتبط نیستند.

داروهای هموروئید که باید از آنها اجتناب کرد

در حالی که استفاده از داروهای هموروئید بدون نسخه طبق دستورالعمل بی‌خطر است، از مصرف بیش از حد آن که می‌تواند پوست شما را نازک کند، خودداری کنید.

چه داروهای سرماخوردگی در دوران بارداری بی خطر هستند؟

داروهای ایمن سرماخوردگی عبارتند از Mucinex و Robitussin (guaifenesin) برای رفع احتقان و Tylenol (استامینوفن) برای درد. مراقب باشید از مصرف داروهای سرماخوردگی که حاوی ترکیبات متعدد هستند خودداری کنید، زیرا ممکن است برخی از آنها در دوران بارداری خطرناک باشند.

داروهای سرماخوردگی با نسخه ایمن

هر سرماخوردگی که به اندازه ای شدید باشد که نیاز به مراجعه به پزشک در دوران بارداری داشته باشد، به یک برنامه درمانی خاص نیاز دارد. علائم سرماخوردگی شما می تواند نشان دهنده مشکل جدی تری باشد و شما و پزشکتان باید قبل از تصمیم گیری در مورد برنامه درمانی، خطرات داروهای مختلف را بررسی کنید.

داروهای سرماخوردگی بدون نسخه مطمئن

  • Mucinex و Robitussin (guaifenesin): مطالعات گسترده روی زنان باردار هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه این داروها برای جنین خطرآفرین هستند نشان نداده است.
  • تیلنول (استامینوفن)، برای درد: تصور می شود که استامینوفن بی خطرترین داروی مسکن برای زنان باردار است.
  • داروهای سرماخوردگی :
  • Alka-Seltzer (بی کربنات سدیم): شواهدی وجود دارد که می تواند باعث تجمع مایعات ناایمن در دوران بارداری شود. همچنین Alka-Seltzer Plus که برای علائم سرماخوردگی و آنفولانزا تولید شده است، حاوی فنیل افرین است که ممکن است خطر نقایص مادرزادی را افزایش دهد.
  • هر داروی ضد سرماخوردگی که شامل آسپرین یا ایبوپروفن باشد: داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) دسته ای هستند که شامل آسپرین و ایبوپروفن می شوند. مطالعات نشان داده است که زنانی که این داروها را مصرف می‌کنند، بیشتر احتمال دارد نوزادانی با نقص قلبی به دنیا بیاورند.
  • سودوافدرین (سودافدرین) در سه ماهه اول: برخی از مطالعات افزایش خطر نقایص مادرزادی مرتبط با استفاده از سودوافدرین را در سه ماهه اول بارداری نشان داده‌اند.

چه داروهایی در دوران بارداری بی خطر نیستند؟

  • داروهای رایجی که در دوران بارداری باید از آنها اجتناب کنید آسپرین، ایبوپروفن، مواد افیونی، زاناکس و والیوم هستند.
  • آسپرین و ایبوپروفن: بخشی از دسته ای از داروها به نام NSAID ها، اینها با خطر بالاتر نقایص قلبی مرتبط هستند.
  • مواد افیونی: مصرف مواد افیونی در دوران بارداری با نقایص شدید و فاجعه بار مادرزادی همراه است.
  • زاناکس و والیوم: این مسکن ها هر دو با افزایش خطر برخی از نقایص مادرزادی مرتبط هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha