چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 342298

 موارد سکته مغزی در دوران کرونا بالاتر رفته است؛ درحالی‌که براساس اعلام متخصصان مغز و اعصاب، پیش از کرونا، آمار سکته‌های مغزی در کشور بالا بود. محمدرضا قینی، متخصص مغز و اعصاب نسبت به این ماجرا هشدار می‌دهد.

بالارفتن آمار سکته‌های مغزی در سویه‌های ووهان و دلتا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،او می‌گوید قبل از کرونا، موارد سکته مغزی 100تا 150مورد از هر 100هزار نفر بود که حالا موارد ثبت شده، بالاتر هم رفته است. به‌گفته قینی که رئیس بیست‌ونهمین کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران است، سکته مغزی جزو عوارض قابل توجه کرونا به شمار می‌رود. کرونا سبب شد تا افراد دچار سکته مغزی به‌موقع به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

اما این تمام ماجرا نیست. آبان سال 98، یعنی پیش از شیوع کرونا، محمدرضا عزیزی، متخصص مغز و اعصاب اعلام کرده بود که روزانه 400نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند. به‌گفته او، هر سال ۱۵۰ تا ۱۶۰هزار نفر در ایران دچار این عارضه می‌شوند که ۱۵درصد، جانشان را از دست می‌دهند. در کنار همه اینها هم نسبت به کاهش سن سکته مغزی در کشور هشدار داده می‌شود؛ به‌طوری‌که اعلام شده، حدود ۳۰درصد از افرادی که در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند، زیر ۵۰سال دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، میانگین سن ابتلا به سکته مغزی در ایران ۵۰سال است که این عدد ۱۰سال کمتر از میانگین جهانی است. حالا از نظر متخصصان این رشته، کاهش چشمگیر سن سکته مغزی در کشور یک هشدار است.


بالارفتن آمار سکته‌های مغزی در سویه‌های ووهان و دلتا
گلاره بنی‌هاشمی، متخصص داخلی مغز و اعصاب، ماجرای افزایش سکته مغزی در دوران کرونا را تأیید می‌کند. او به همشهری می‌گوید موارد سکته‌های مغزی به‌طور ویژه در 2دوره پاندمی، یعنی سویه ووهان و سویه دلتا که مربوط به پیک اول و پنجم کرونا می‌شد، بالا رفت. در این 2دوره موارد مراجعه بیماران با سکته مغزی افزایش پیدا کرد: «شواهد نشان می‌دهد سکته مغزی در این مدت بالا رفته؛ البته پژوهش خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

یکی از دلایل آن هم مراجعه‌ دیرهنگام این افراد به مراکز درمانی بود. مهم‌ترین مسئله در سکته مغزی، مراجعه زودهنگام و زیر 4ساعت و نیم است. زمانی که بیمار در این فاصله مراجعه می‌کند، می‌توان از طریق داروهای حل‌کننده لخته خون، تاحدودی درمانش کرد، اما بعد از این مدت، دیگر داروها اثربخشی ندارند و فرد دچار عارضه‌هایی می‌شود که ممکن است دیگر برنگردد.»


به‌گفته او، یکی از دلایل مراجعه دیرهنگام بیماران در دوران کرونا، ترس از ابتلا به این بیماری بود؛ به همین دلیل هم پس از شدید شدن حال بیمار، او را به یک درمانگاه یا مرکز درمانی معمولی منتقل می‌کردند. این در حالی است که در اورژانس برای این موارد، کد724فعال است و به‌محض اینکه فرد دارای علائم سکته مغزی باشد، اورژانس با بیمارستان‌ هماهنگ کرده و بیمار را منتقل می‌کند.

در اورژانس تخت‌های ویژه‌ای وجود دارد و بلافاصله داروی مورد نظر به او داده می‌شود. این متخصص داخلی مغز و اعصاب به نکته دیگری اشاره می‌کند؛ اینکه برخلاف آنچه تصور می‌شود که سکته مغزی تنها در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، بروز می‌کند، اما در این مدت در کنار افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشارخون، دیابت و... داشتند و سکته می‌کردند، برخی از بیماران، هیچ بیماری‌ زمینه‌ای نداشتند، اما با ابتلا به کرونا، دچار سکته مغزی شدند.

او درباره علائم اولیه‌ سکته مغزی که باید جدی گرفته شود هم توضیح می‌دهد: «کج‌شدن دهان، کاهش زور دست و پا، اختلال در تکلم، سرگیجه و از دست دادن تعادل و... از نشانه‌های سکته مغزی است. افراد با دیدن این علائم باید با اورژانس تماس بگیرند.» این متخصص درباره تأثیر تزریق رمدسیویر برای بیماران مبتلا به کرونا و بالارفتن قند و در نهایت سکته مغزی هم می‌گوید: «تزریق رمدسیویر کلا حدود 5روز است. البته بالا رفتن قند در این بیماران تنها به‌دلیل تزریق رمدسیویر نیست؛ چون معمولا با رمدسیویر کورتون هم تزریق می‌شود، کورتون منجر به افزایش قند می‌شود، اما چون این درمان کوتاه‌مدت است به‌عنوان عامل سکته مغزی شناخته نمی‌شود.»


او در ادامه یکی از دلایل اصلی بالا بودن آمار سکته مغزی در کشور را وجود بیماری‌های زمینه‌ای در افراد و بی‌اطلاعی آنها می‌داند: «بسیاری از بیماران پس از مراجعه به مراکز درمانی، متوجه می‌شوند فشار خون دارند؛ یعنی تا قبل از این مراجعه اصلا اطلاع نداشتند که فشار خون دارند. بسیاری از افراد دیابت دارند، اما رژیم غذایی‌شان را رعایت نمی‌کنند و به میزان زیادی سیگار می‌کشند که مجموعه اینها منجر به سکته مغزی می‌شود. البته سن این بیماران هنوز بالا نیست.»


این موضوع مورد تأیید فرزاد اشرافی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی هم هست. او پیش از این اعلام کرده بود که دلیل کاهش سن سکته مغزی در کشور، سبک زندگی و عدم مراقبت‌های تغذیه‌ای است. با بالارفتن موارد ابتلا به کرونا، بر تزریق دوز یادآور یا چهارم کرونا تأکید می‌شود که برخی‌ها نگران عوارض احتمالی این تزریق‌ها هستند، اما بنی‌هاشمی تأکید می‌کند تاکنون شواهد یا مدارکی نداشته‌اند که نشان دهد تزریق واکسن منجر به سکته مغزی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha