جمعه ۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴

۳۱ تیر روز به عنوان روز معلولین جسمی و حرکتی انتخاب شده است تا همگان توجه بیشتری نسبت به این دسته از افراد در جامعه داشته باشند و به حمایت از آنها بپردازند.

  روز ملی معلولان جسمی حرکتی

از دیدگاه بسیاری از افراد، معلولیت و ناتوانی بار معنایی یکسانی دارند، اما با نامگذاری 31 تیرماه در تقویم ملی، به عنوان روزی برای معلولان جسمی و حرکتی، گامی برداشته شد برای ارتقای آگاهی عمومی درباره ی معلولت های جسمی و حرکتی؛ تا سطح کیفیت این افراد در تمامی جنبه های اجتماعی، سیاسی اقتصادی و فرهنگی افزایش پیدا کند.

بر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی بیش، از یک میلیارد نفر معادل (۱۵درصد از جمعیت جهان) با ناتوانی های جسمی و حرکتی دست و پنجه نرم می کنند. از بین این یک میلیارد معلول، بین۱۱۰ تا۱۹۰میلیون نفر معلولیت جسمی حرکتی دارند که در ایفای نقش های فردی خود با محدودیت رو به رو هستند.

معلولیت های جسمی

ناتوانی جسمی نشان دهنده هرگونه محدودیت یا ناتوانی جسمی است که عملکرد فیزیکی یک یا چند اندام یک فرد خاص را مهار کند. می تواند موقت یا دائمی باشد. علل این نوع بیماری متفاوت است.

هر فردی می‌تواند آن را از طریق تصادف، آسیب، بیماری، اثرات پس از جراحی و وراثت به دست آورد. چند نمونه از ناتوانی جسمی عبارتند از:

فلج مغزی

گروهی از اختلالات که بر توانایی فرد برای حرکت و حفظ تعادل تأثیر می گذارد. فلج مغزی معمولاً به دلیل رشد غیرطبیعی مغز یا آسیب مغزی ایجاد می شود که بر توانایی فرد در کنترل عضلات تأثیر می گذارد. این شایع ترین ناتوانی حرکتی در زمان تولد است.

  • یک فرد مبتلا به سی پی شدید ممکن است نیاز به استفاده از تجهیزات ویژه برای راه رفتن و مراقبت مادام العمر داشته باشد.
  • فرد مبتلا به سی پی خفیف ممکن است به طرز ناخوشایندی راه برود اما ممکن است نیاز به کمک خاصی نداشته باشد.

آسیب های نخاعی

آسیب طناب نخاعی نشان دهنده آسیب به هر قسمت از نخاع یا اعصاب در انتهای کانال نخاعی است.

منجر به از دست دادن دائمی قدرت، حس و عملکرد (تحرک و احساس) می شود.

با توجه به مقیاس درجه بندی انجمن آسیب نخاعی آمریکا (ASIA)، آسیب نخاعی را می توان به دسته های زیر طبقه بندی کرد.

  • ASIA A: یک آسیب کامل نخاعی بدون حفظ عملکرد حسی یا حرکتی.
  • ASIA B: یک آسیب حسی ناقص با از دست دادن کامل عملکرد حرکتی.
  • ASIA C: آسیب ناقص حرکتی با مقداری حرکت.
  • ASIA D: آسیب ناقص حرکتی با بیش از نیمی از گروه های عضلانی ضد جاذبه است.
  • ASIA E: عادی

قطع عضو

نشان دهنده ی برداشتن قسمتی از بدن است که توسط پوست محصور شده است

علل قطع عضو:

  • تصادف
  • حمله حیوانات
  • جنگ
  • عمل جراحی

اسپینا بیفیدا (نوعی نقص لوله عصبی)

نقص مادرزادی که زمانی رخ می دهد که ستون فقرات و نخاع به درستی تشکیل نمی شوند.

لوله عصبی در اوایل بارداری شکل می گیرد و در روز بیست و هشتم پس از لقاح بسته می شود. نوزادان مبتلا به اسپینا بیفیدا چنین پیشرفتی ندارند و دچار این نقص در ستون فقرات و استخوان های ستون فقرات خواهند شد.

آسیب های اسکلتی عضلانی

این شاخه از آسیب ها که معمولاً به دلیل فعالیت های شدید است؛ شایع ترین آسیب های ناشی از کار هستند. کارگران اغلب در برخی از کارهای مکرر و تکراری شرکت می کنند که آنها را مجبور می کند در حین کار حالت های نامناسب داشته باشند و در نهایت باعث ایجاد بیماری می شوند.

پاندمی جهانی کرونا

بحران جهانی کووید-19 نابرابری‌های از پیش موجود را عمیق‌تر می‌کند، میزان محرومیت را آشکار می‌کند و تاکید می‌کند که کار روی برطرف کردن نیاز های معلولین بسیاری ضروری و هائز اهمیت است. افراد دارای معلولیت ( یک میلیارد نفر) یکی از محروم‌ترین گروه‌های جامعه ما هستند و از نظر تلفات جانی در این بحران بیشترین آسیب را دیده‌اند.

حتی در شرایط عادی، افراد دارای معلولیت کمتر به مراقبت های بهداشتی، آموزشی، اشتغالی و مشارکتی در اجتماع دسترسی دارند.

یک رویکرد یکپارچه مورد نیاز است تا اطمینان حاصل شود که افراد دارای معلولیت نسبت به دیگر افراد عقب نمانده و بتوانند مانند آنها زندگی آرامی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha