یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 342473

کرونا در حال پیشروی است و در شرایطی که هر روز آمار بالاتری از ابتلا و بستری اعلام می‌شود، تنها نتیجه جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا، «تأکید» بر استفاده از ماسک در هواپیما، قطار، مترو، اتوبوس و همچنین مکان‌های زیارتی و هیئت‌های مذهبی بود.

خطر 8برابری ابتلا به 2زیرسویه اومیکرون

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، در همین جلسه بر تزریق نوبت یادآور واکسن هم تأکید و اعلام شد که مراکز تزریق واکسن باید فعال‌تر شوند و مراقبت‌های بهداشتی مرزی هم با جدیت دنبال شود. عباس شیراوژن که نتایج این جلسات را در حساب کاربری‌اش در توییتر اعلام می‌کند، به این نکته هم اشاره کرد که ابتلا به کرونا در کشور با زیر سویه BA5 در حال افزایش است و نباید عادی‌انگاری شود.

همه اینها در شرایطی است که میزان استفاده از ماسک همچنان پایین است و برنامه تلویزیونی پرمخاطبی که پیش از این، جشن پایان کرونا را با برداشتن ماسک‌ مهمانان حضوری‌اش برپا کرد، با وجود ابتلای روزانه بالای 5هزار نفر و 2رقمی شدن فوتی‌های کرونا و همچنین انتقادهای فراوان، همچنان بر مواضع‌ خود ایستاده است؛ موضوعی که از سوی اپیدمیولوژیست‌ها و ویروس‌شناسان به‌عنوان شاخصه‌های عادی‌انگاری شیوع کرونا شناخته می‌شود.

روز گذشته رئیس‌جمهوری هم بر رعایت کامل دستورالعمل‌ها برای پیشگیری از شیوع سویه جدید کرونا تأکید کرد. به‌گفته او، لازم است استفاده از ماسک و همچنین تمام ضوابط بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، با توجه به نزدیکی ایام محرم با دقت بیشتر در هیئت‌ها و مکان‌های مذهبی رعایت شود. او همچنین از وزارت بهداشت خواست تا تامین واکسن مورد نیاز و افزایش مراکز واکسیناسیون را در اولویت قرار دهد.


گزارش‌ها از افزایش درگیری شهرها با کرونا حکایت دارد. احسان مصطفوی، اپیدمیولوژیست و عضو هیأت علمی انستیتو پاستور، به همین موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید که تا خرداد، زیرسویه BA2 ویروس غالب در کشور بود، اما از اوایل تیر، زیرسویه BA5 جایگزین شد؛ سویه‌ای که سرایت‌پذیری بالا و نشانه‌های بالینی خفیف‌تر، از ویژگی‌های آن است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که درگیری ریوی در این زیرسویه، کمتر است و نشانه‌های آن به‌صورت گلودرد، آبریزش بینی، بدن درد و اختلالات گوارشی است.

زیرسویه جدید، انتقال‌ و ایمنی‌گریزی بالایی دارد


علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی به ماجرای زیرسویه‌های متعدد اومیکرون و تفاوت آنها از هم اشاره می‌کند. او به همشهری می‌گوید: «سازمان بهداشت جهانی، سویه‌های کرونا که از نظر بیماری‌زایی نگران‌کننده هستند را نامگذاری می‌کند، پیش از این سویه‌های اصلی یعنی آلفا، بتا، گاما و دلتا بودند و بعد به اومیکرون رسید، اما اومیکرون برخلاف سویه‌های قبلی، زیرسویه‌های بیشتری داشت و از زمستان سال گذشته تاکنون همچنان با همین سویه، وضعیت شیوع ادامه ‌دارد.»

به‌گفته او، از آنجایی که برای حروف لاتین محدودیت‌هایی وجود دارد و همچنین بیماری‌زایی زیرشاخه‌های اومیکرون، تغییر زیادی نکرده است، هم‌اکنون زیرسویه‌ غالب، در ایران BA5 است. البته خود BA2 هم زیرشاخه‌هایی دارد و تحت عنوان BA275 از آن یاد می‌شود که در 14، 15کشور اروپایی و آمریکایی و حالا در چند کشور آسیایی هم دیده می‌شود. تغییرات این زیرسویه نسبت به BA4 و BA5هم بیشتر است و ایمنی‌گریزی و انتقال بالایی هم دارد. باید منتظر ماند تا ویژگی‌های بیشتری از این زیرسویه مشخص شود.


او به تفاوت‌هایی که میان زیرسویه‌های اومیکرون وجود دارد، اشاره می‌کند: «نامگذاری سویه‌ها براساس میزان نگرانی از واریانت، میزان بیماری‌زایی، ایمنی‌گریزی و انتقال‌پذیری آن انجام می‌شود. اگر در سویه جدید، این موارد شدت بسیار بالاتری نسبت به‌سویه قبلی داشت، اسم جدیدی هم برایشان انتخاب می‌شد. قبلا زیرسویه‌های BA1 و BA2 شایع و در ایران هم میزان ابتلایش بالا بود و حالا BA5 شایع شده است. با اینکه تفاوت‌های موتاسیونی میان این زیرسویه‌ها زیاد است و حتی می‌توان برایشان اسامی متفاوتی هم اعلام کرد، اما فعلا سازمان بهداشت جهانی تصمیم جدیدی نگرفته است.»

ناجی درباره تغییراتی که در گذرپذیری سویه‌های کرونا ایجاد شده هم توضیح می‌دهد و می‌گوید: «در سویه ووهان ضریب A (ضریب انتقال‌پذیری بیماری از یک نفر به افراد دیگر) 3.3 بود؛ یعنی هر یک نفر می‌توانست بیماری را به حدود 3نفر منتقل کند، در دلتا این ضریب به 5.5 و در اومیکرون با زیرسویه‌ BA1 به 9 و در BA2 به 13.6 رسید. اما در BA4 و BA5 این ضریب به 18.6 رسیده است.

در کنار گذرپذیری بالا، ایمنی‌گریزی بالایی هم در سویه اومیکرون و زیرسویه‌های آن دیده می‌شود که البته طبیعی است؛ به‌طوری‌که ویروس هم از ایمنی طبیعی و هم از ایمنی که با واکسن ایجاد شده، به‌راحتی عبور می‌کند.» این ویروس‌شناس تأکید می‌کند یکی از ویژگی‌های زیرسویه‌های جدید این است که افراد در مدت زمان کوتاهی می‌توانند به زیرسویه‌های مختلف مبتلا شوند؛ یعنی فرد ممکن است BA2 گرفته باشد و بعد از 4 تا 6 هفته بعد، به BA4 یا BA5مبتلا شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شانس ابتلا در این موارد، 25درصد است.

با این همه ناجی به استناد بررسی‌های انجام شده این توضیح را می‌دهد که واکسن‌ها، با وجود پایین رفتن میزان اثربخشی، از ابتلا به نوع حاد بیماری جلوگیری می‌کنند و موارد مرگ را کاهش می‌دهند: «همین واکسن‌ها می‌توانند گردش ویروس را کم کنند و مطالعات هم نشان می‌دهد که بیش از 75درصد این واکسن‌ها می‌توانند از ابتلا به بیماری شدید و مرگ کرونا خودداری کنند.

همچنین کسانی که دوز بوستر تزریق نکرده باشند و مبتلا به BA1 یا BA2 شوند، با 8برابر خطر ابتلا به عفونت مجدد با BA4 و BA5 قرار دارند، اما اگر دوز بوستر زده باشند، این خطر به 3برابر می‌رسد.» حالا رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی تأکید می‌کند که برای مدیریت شیوع، اولا باید ترکیب واکسن‌ها تغییر کند؛ چراکه این واکسن‌ها براساس سویه اولیه ساخته شده، دوم اینکه باید پروتکل‌های بهداشتی همچنان رعایت شود؛ چراکه منجر به کاهش میزان گردش ویروس در جامعه می‌شود و سوم اینکه داروهای ضدویروس مانند فاویپیراویر و پکسلووید، دوباره وارد چرخه درمان شوند. این داروها می‌توانند جلوی شدت گرفتن بیماری را بگیرند.

این ویروس‌شناس تأکید می‌کند که باید واکسن‌ها براساس سویه‌های جدید تغییر کنند: «همان شیوه‌ای که برای واکسن آنفلوآنزا در پیش گرفته شد باید برای واکسن کرونا هم درنظر گرفته شود. آنفلوآنزا هر سال در فصل سرد شیوع پیدا می‌کند؛ بر همین اساس یک شبکه گسترده آزمایشگاهی، هر سال تمام ویروس‌های آنفلوآنزا را رصد می‌کند و براساس آن واکسنی با ترکیب جدید و یکسان تولید می‌شود.

هر سال این اتفاق می‌افتد. در ارتباط با کرونا هم باید از این روش استفاده شود؛ هر چند که کرونا مختص به فصل خاصی نیست و تغییرات بیشتری دارد. به همین دلیل لازم است به‌طور مرتب پایش شود و مردم هر چند وقت یک‌بار، دوز بوستر را تزریق کنند. ممکن است هر 6ماه یک‌بار این اتفاق بیفتد.»

براساس اعلام ناجی، اومیکرون و زیرشاخه‌هایش، ادامه دارد تا زمانی که سویه عجیب‌تر با بیماری‌زایی بالاتری از کرونا ایجاد شود؛ آن زمان است که نامگذاری جدیدی برای سویه جدید از سوی سازمان بهداشت جهانی انجام می‌شود. براساس علم ویروس‌شناسی، 5 تا 8درصد امکان دارد ویروس جدیدی که ایجاد می‌شود، ایمنی‌گریزی، انتقال و بیماری‌زایی بسیار بالاتری پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha