یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 342504

طبق اعلام گمرک ایران در حال حاضر حدود یک میلیون قوطی شیرخشک رژیمی در گمرک دپو شده که تشریفات ترخیص را طی کرده اما ترخیص نشده است؛ دلیل این موضوع خواست صاحب کالا مبنی بر تعیین تکلیف تامین ارز و ترخیص بعد از صدور کد رهگیری بانک است.

دپوی یک میلیون قوطی شیرخشک رژیمی در گمرک

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، طبق اعلام گمرک ایران، در حال حاضر حدود یک میلیون قوطی شیرخشک رژیمی در گمرک دپو شده که تشریفات ترخیص را طی کرده اما ترخیص نشده است؛ دلیل این موضوع خواست صاحب کالا مبنی بر تعیین تکلیف تامین ارز و ترخیص بعد از صدور کد رهگیری بانک است.

سید روح‌اله لطیفی- سخنگوی گمرک ایران- درباره آخرین وضعیت ترخیص شیرخشک‌های رژیمی به ایسنا گفته که با ورود محموله‌های جدید، در حال حاضر حدود یک میلیون و ۳۶ هزار قوطی شیرخشک رژیمی مربوط به دو واردکننده در گمرک است.

وی با بیان اینکه محموله‌ای حاوی یک میلیون و ۱۸ هزار و ۹۲۰ قوطی برای یک واردکننده است گفت که اگر چه امکان ترخیص درصدی محموله بدون صدور کد رهگیری بانک وجود دارد ولی صاحب کالا منتظر اخد کد رهگیری از بانک مرکزی جهت ترخیص کامل است.

طبق اعلام سخنگوی گمرک، حدود ۱۳ هزار و ۳۰۸ قوطی شیرخشک و تعداد ۵۵۳ کارتن به صورت کیلویی (۶۲۰ کیلو گرم) نیز توسط واردکننده دیگری وارد گمرک تهران شده که در انتظار اخذ مجوز ترخیص با صدور حداقل اسناد از سمت سازمان غذا و دارو است.

به گفته لطیفی در مجموع، گمرک مشکلی در ترخیص این شیرخشک‌ها ندارد و به محض صدور مجوزهای ضروری اولیه، در این رابطه اقدام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دارو و اقلام سلامت محور و از جمله شیرخشک‌های رژیمی جزو آن دسته از کالاهای اساسی قرار دارند که صاحب کالا می‌تواند بدون صدور کدرهگیری بانک جهت تامین ارز، نسبت به ترخیص ۹۰ درصد محموله وارداتی اقدام کرده و ۱۰ درصد باقی مانده را پس از تامین ارز و صدور کد ساتا ترخیص کند اما ظاهرا با توجه به تردید واردکنندگان در تامین ارز بر اساس نرخ ترجیحی که واردات را بر مبنای آن انجام داده‌اند، نسبت به ترخیص درصدی اقدام نشده است.

در سال‌های اخیر نیز گمرک اعلام کرده بود که با وجود امکان ترخیص درصدی، گاها برخی از واردکنندگان به دلیل نگرانی از عدم تامین ارز در مهلت مقرر و بر اساس ارز ترجیحی که واردات را انجام داده‌اند، از ترخیص درصدی استقبال نکرده بودند. این در حالی است که ممکن بود بعد از تغییر نرخ ارز کالا از ترجیحی به نیمایی، واردکننده‌ای که کالا را با نرخ ترجیحی وارد کرده بود، ناچار به پرداخت مابه‌التفاوت با ارز نیمایی شود.

ترخیص شیرخشک‌های رژیمی از اردیبهشت ماه امسال همراه با حاشیه پیش رفت؛ زمانی که چند محموله از اواخر سال گذشته تا فرودین امسال وارد و به حدود یک میلیون قوطی می‌رسید که عمده آن رژیمی بود. در ابتدا بحث عدم تائید ثبت سفارش و تمدید تعهدنامه از سوی سازمان غذا و دارو مطرح بود که در ادامه این مشکل تا حدودی برطرف و ترخیص آغاز شد.

با این حال با ورود محموله‌های جدید به همراه باقی‌مانده‌های قبلی، اکنون بیش از یک میلیون قوطی شیرخشک در گمرک است که در راس موانع ترخیص آنها موضوع تامین ارز و صدور کد رهگیری بانک قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha