اکثر موجودات که روی زمین می بینید، از جمله انسان ها، در هر دو طرف یکسان هستند. ما دو چشم، دو گوش و حتی دو سوراخ بینی داریم. دانشمندان این نام را به نام «تقارن دوطرفه» گذاشتند.

چرا ما دو کلیه داریم وقتی میتوانیم با یک کلیه زندگی کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کانورسیشن، این یک سوال واقعا عالی است. پاسخ این است که دانشمندان کاملاً مطمئن نیستند، اما ما چند نظریه داریم. این اغلب در مورد علم صدق می کند.

اگر به آینه نگاه کنید و یک خط خیالی در وسط بدن خود بکشید، خواهید دید که در هر طرف یک دست و یک پا دارید. اگر عینکی داشتید که به شما اجازه می داد درون خود را ببینید، می دیدید که در هر طرف یک کلیه و یک ریه نیز دارید.اما همیشه اینطور نبود. و برخی از حیوانات هنوز فقط یک کلیه دارند.

حدود 500 میلیون سال پیش، اقوام گمشده ما که مدت ها در اقیانوس زندگی می کردند (که برخی از آنها احتمالا فقط یک کلیه داشتند) تصمیم گرفتند آب را ترک کنند تا راه بروند و در خشکی زندگی کنند.

این لحظه بسیار مهمی در تاریخ ما بود، زیرا در خشکی، حیوانات می توانند تغییر کنند و بدنی بسیار پیچیده با تمام اندام های مهمی که در درون شما هستند، از جمله دو کلیه، رشد کنند.

دو کلیه بهتر از یک کلیه؟

در حال حاضر، کلیه های شما در حال خلاص شدن از شر همه چیزهایی هستند که بدن شما به آن نیاز ندارد. آنها این کار را با "پاکسازی" خون شما انجام می دهند.وقتی برای ادرار کردن به توالت می روید، تمام این مواد زائد از بدن شما خارج می شود. اما کلیه های شما خیلی بیشتر از تمیز کردن خون شما انجام می دهند.

آنها به استخوان های شما کمک می کنند سالم بمانند، به بدن شما می گویند که چه زمانی سلول های خونی جدید بسازد و حتی به شما کمک می کنند تا با مراقبت از فشار خون خود، زمانی که در تمام روز در حال راه رفتن هستید، سالم بمانید.

با تمام این عملکردهای مهم، دانشمندان فکر می کنند داشتن دو کلیه باید برای بقای ما مهم باشد. کلیه ها خون شما را «تمیز می کنند» و مواد زائد را به مثانه می فرستند تا بتوانید آن را دفع کنید.

بزرگ شدن با یک کلیه

درست است، شما فقط با یک کلیه می توانید زندگی کنید. برخی از مردم تنها با یکی به دنیا می آیند زیرا دیگری به درستی رشد نکرده است. مواقع دیگر، دو کلیه در اولین رشد خود به یکدیگر برخورد می کنند و به هم می پیوندند و یک کلیه را به شکل نعل اسب در می آورند.

افراد مبتلا به این نوع کلیه ها باید بسیار مراقب باشند زیرا ممکن است راحت تر از افرادی که دو کلیه دارند بیمار شوند.

نیاز به یک کلیه اضافی

گاهی اوقات کلیه های ما از کار می افتند. وقتی این اتفاق می‌افتد خون ما پاکسازی نمی‌شود و ممکن است به شدت بیمار شویم. تنها راه برای زنده ماندن این است که به دستگاه بزرگی بنام دیالیز متصل شوید که خون شما را تمیز می کند یا پیوند کلیه انجام دهید.

این اتفاق زمانی برای من افتاد که کلیه هایم به درستی کار نکردند. پدرم یکی از کلیه هایش را به من داد. دو نفر درگیر پیوند کلیه هستند: اهدایی که قرار است کلیه خود را بدهد و گیرنده ای که کلیه را دریافت خواهد کرد.

پس از قرار دادن کلیه جدید در گیرنده، اهداکننده و گیرنده تنها یک کلیه دارند که به درستی کار می کند. هم اهداکننده و هم گیرنده می توانند زندگی طولانی مدتی را با تنها یک کلیه داشته باشند.

آنها فقط باید مراقبت بیشتری داشته باشند که سالم بخورند و ورزش کنند تا اندام آنها متناسب بماند. یک نفر ساکن استرالیا 45 سال است که از کلیه پیوندی استفاده می کند!

بنابراین، در حالی که بدن شما زمانی بهترین عملکرد را دارد که همه اندام‌های شما در درون شما هستند و به درستی کار می‌کنند، دانشمندان هنوز دقیقاً نمی‌دانند چرا ما دو کلیه داریم. با این حال، خوب است بدانید که ما چند قطعه یدکی داریم که می توانیم بدون آنها زندگی کنیم.

و اگر بزرگسالی هستید که این را می خوانید، خوب است مطمئن شوید که به عنوان اهدا کننده عضو ثبت نام کرده اید و همچنین با خانواده خود صحبت کنید تا آنها بدانند که می خواهید اهدا کنید. ممکن است روزی یک زندگی را نجات دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha