یک متخصص عفونی کودکان درباره کرونا در میان کودکان در موج جدید بیماری اظهار داشت: مثل دفعات قبل درگیری ریوی شدیدی بین کودکان نیست ولی در مواردی که منجر به بستری می شود شاهد مشکلات تنفسی و اسهال و استفراغ و یا تب های بالا و تشنج هستیم.

 ابتلا به سویه های جدید اومیکرون در میان کودکان چگونه است؟

به گزارش سلامت نیوز، دکتر شهناز آرمین در گفت وگو با شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که زیر سویه های جدید اومیکرون که در جامعه شایع است می تواند در مورد کودکان موجب ابتلای شدید آنها شود؟ وضعیت ابتلا به کرونا در میان کودکان به چه صورت است؟ گفت: طبیعی است که ابتلا در بین کودکان اتفاق بیفتد چون کودکان واکسن نزده اند و مستعد ابتلا هستند. تعداد موردهای ما امروز بالاتر از قبل است. البته مثل دفعات قبل درگیری ریوی شدیدی بین کودکان نیست ولی در مواردی که منجر به بستری می شود شاهد مشکلات تنفسی و اسهال و استفراغ و یا تب های بالا و تشنج هستیم.

وی در خصوص اینکه در خانواده ها ابتلا به وفور مشاهده می شود با دیدن چه علایمی باید به بیمارستان مراجعه کرد؟ اظهار داشت: مثل هر بیماری ویروسی دیگر اگر تب بالا و اسهال و استفراغ شدید وجود دارد و مشکلات تنفسی وجود دارد و بچه جوری بیمار باشد که تغذیه اش دچار اختلال شود باید به بیمارستان مراجعه کنند. زمانی بحث تایید تشخیص است که باید به پزشک مراجعه کنند و ببینند کودک مبتلا به کووید است یا نه؟ که پزشک یا تست می گیرد و یا براساس شرح حال بیمار ابتلا را تایید می کند ولی در موردی که کودک بد حال است مثل تمام بیماری های ویروسی دیگر است. در صورت تب بالا و اسهال و استفراغ و مشکلات تنفسی حتما باید به بیمارستان مراجعه کرد.

دکتر آرمین در خصوص اینکه درباره خود درمانی خانواده ها چه نظری دارید؟ تصریح کرد: این سوال کلی است مثلا اگر در خانه شربت آموکسی سیلین به کودک داده می شود این درست نیست. اگر شربت آستامینوفن به کودک داده می شود اشکالی ندارد. اگر کودک سرفه دارد و شربت پروسپان به کودک می دهند این اشکالی ندارد. اگر شربت حساسیت در خانه دارند و به کودک می دهند آن اشکال دارد. مساله به این نکته بستگی دارد که به کودک چه چیزی می دهند. خود درمانی اساسا درست نیست ولی علامت درمانی می تواند درست باشد. یعنی کودکی تب دارد و به او آسیتامینوفن می دهند. این علامت است و درمان در خانواده اشکالی ندارد چون می تواند تب کودک را کنترل کند. ولی در مورد برخی از دارو ها از جمله آنتی بیوتیک ها این کار درست نیست. درمان اولیه تا وضعیت را کنترل کنند و کودک را به پزشک برسانند درست است و اشکالی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha