سلامت نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت:« مخالف بهسازی و ارتقای جاده "ماشلک" در زون امن "منطقه حفاظت شده البرز مرکزی" هستیم و نظر خود را به صراحت اعلام کرده ایم.»

 با ساخت جاده "ماشلک" در "منطقه حفاظت شده البرز مرکزی" مخالفیم و به صراحت اعلام کرده ایم

به گزارش سلامت نیوز عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره جاده "ماشلک" که فرماندار نوشهر درخواست نوسازی و تعریض آنرا دارد و از "منطقه حفاظت شده البرز مرکزی" عبور می کند در گفت وگو با سلامت نیوز گفت:« منطقه فوق، زون امن منطقه حفاظت شده ماست و گونه های گیاهی و جانوری ارزشمند و تنوع زیستی بالایی دارد و احداث جاده، هم در حین اجرای عملیات جاده سازی و هم پس از آن با ورود بی ضابطه گردشگر و ترددکنندگان به بالادست و درون عرصه های حفاظت شده آسیب رسان است. به همین دلیل محیط زیست مازندران کاملا مخالف بهسازی و ارتقای این جاده است و نظر خود را به صراحت اعلام کرده است.»

او افزود:« به هیچ عنوان موافق احداث، نوسازی و تعریض این جاده نیستیم. جاده موجود مربوط به طرح جنگلداری بوده و اکنون که طرح تمام شده برای تردد محدود دامداران و توریست و گردشگر آنهم به شکل کنترل شده استفاده می شود.»

کاویان درباره علت این مخالفت تاکید کرد:« آن منطقه زون امن منطقه حفاظت شده ماست و گونه های گیاهی و جانوری ارزشمند و تنوع زیستی بالا است و احداث جاده هم در حین اجرای عملیات جاده سازی و هم پس از آن با ورود بی ضابطه گردشگر و ترددکنندگان به بالادست و درون عرصه های حفاظت شده آسیب رسان است. به همین دلیل محیط زیست مازندران کاملا مخالف بهسازی و ارتقای این جاده است.»

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در ادامه گفت:« مخالفت محیط زیست را در محل و هنگام بازدید از منطقه به آقای فرماندار نوشهر اعلام کردم و اکنون که ایشان مجددا پیگیر شده اند نظر مکتوب اداره کل محیط زیست مازندران را اعلام خواهیم کرد.»

در روزهای اخیر زمزمه های درخواست تعریض و ارتقای جاده "ماشلک" در قلب هیرکانی در منطقه کجور مازندران از سوی فرماندار نوشهر به گوش رسیده و گزارش آن در سلامت نیوز منتشر شد. در حالی که برای مسیر دو روستای "ویسر" و "سنگ تجن" در منطقه "کجور" مازندران دو جاده دسترسی وجود دارد و مردم سال هاست درحال استفاده از این جاده ها هستند.

جاده خاکی "ماشلک" که از قلب "منطقه حفاظت شده البرز مرکزی" و جنگل های انبوه هیرکانی می گذرد تنها باعث کاهش 10 دقیقه ای مسافت می شود و البته مشکلات اقتصادی، فنی، امنیتی و محیط زیستی بسیاری دارد. گفتنی است این طرح در دولت های متعدد با مخالفت جدی سازمان حفاظت محیط زیست مواجه شده است؛ چرا که علاوه بر تخریب گسترده جنگل های هیرکانی و زیستگاه حیات وحش، منطقه ای رانشی است و امنیت لازم را برای ترددکنندگان ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha