سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 34254
سلامت نیوز :مردم طی قرنها برای دستیابی به سلامت به مسافرت می پرداختند. از یونانیان و مصریان باستان كه در چشمه ها و حمام های آب گرم جمع می شدند، تا اروپائیان و آمریكائیان قرن 18 و 19 كه به چشمه های آب معدنی و استراحتگاه های دورافتاده می رفتند به این امید كه بیماری هایی مانند سل را علاج كنند. اما جراحی كردن در كشورهای خارجی پدیده ای نسبتاً مدرن است. آمریكایی ها اولین گروه بیماران بودند كه در مواجهه با افزایش هزینه های بهداشتی در دهه 80 به دنبال گزینه های درمانی در حد استطاعت مالی خود شروع به در نظر گرفتن گزینه های خارج از آمریكا كردند. سفرهای آمریكائیان به كشورهای آمریكای مركزی مانند كاستاریكا برای بریج و روكش دندان كه آن زمان بیمه هایشان آن را پوشش نمی داد، باعث رشد سریع به اصطلاح توریسم دندان شد.
كم كم فوریت درمانی در كوبا و پس از آن در تایلند رونق گرفت. به طوری كه در حال حاضر تایلند به قطبی برای همه انواع جراحی های پلاستیك و انجام اعمال پزشكی معمولی بدل شده است، و با راه اندازی یك مركز بین المللی بیماران كه كارهای مربوط به ترجمه، رزرو بلیت هواپیما و هتل را انجام می دهد، از 190 كشور جهان بیمار می پذیرد.
از مهم ترین اعمال جراحی كه در جهان بیشترین متقاضی را دارد، می توان به پروتز مصنوعی زانو و ران، جراحی قلب، جراحی و خدمات دندانپزشكی و انواع مختلف جراحی های زیبایی اشاره كرد. در حال حاضر بیش از 50 كشور جهان این توریسم را به عنوان یك صنعت ملی تلقی می كنند و در آمد زیادی از آن به دست می آورند.
به گفته كارشناسان محبوبیت این نوع توریسم به سرعت در حال افزایش است. از مهم ترین فاكتورهای مؤثر در این میان می توان به هزینه های بالای درمانی در برخی كشورها، صف های طولانی انتظار برای دریافت برخی خدمات درمانی، آسان تر شدن مسافرت بین كشورها و پیشرفت قابل توجه فناوری های نوین اشاره كرد.
در این بین هزینه خدمات درمانی مهم ترین نقش را در رونق توریسم پزشكی بازی می كنند. برای مثال یك جراحی پیوند كبد در آمریكا نزدیك به 300 هزار دلار است اما این عمل را می توان با 91 هزار دلار در تایلند به انجام رساند. به همین دلیل است كه طبق آمار در سال 2007 نزدیك به 750 هزار آمریكایی برای دریافت خدمات پزشكی به خارج از این كشور سفر كرده اند و تخمین زده می شود تا سالهای بعد این رقم به بیش از 2 برابر افزایش یابد.
100 میلیارد دلار گردش مالی توریسم درمانی
خبر آنلاین پیش بینی كرده است: گردش مالی این صنعت تا سال 2012 به رقم 40 تا 100 میلیارد دلار در سال برسد. در این بین كشورهای پاناما، برزیل، مالزی، كاستاریكا و هندوستان 5 مقصد برتر صنعت سلامت در جهان شناخته شده اند. قیمت خدمات پزشكی در این كشورها بین 40 تا 70 درصد كمتر از آمریكاست. اگرچه هنوز هم این قیمت از برخی كشورهای آسیایی بیشتر است، اما استفاده از تجهیزات مدرن پزشكی و به كارگیری نیروهای متخصص بسیاری از بیماران را از آمریكا و دیگر كشورهای جهان به سمت خود جذب كرده است. در این بین برزیل هم یكی از مهم ترین مقاصد جهان برای جراحی های زیبایی است. این كشور به قدری در این زمینه پیشرفت كرده كه بعد از آمریكا دومین قطب جراحی زیبایی جهان به شمار می آید. این كشور سرمایه گذاری های زیادی را در بحث توریسم سلامت انجام داده است و بزودی به مهمترین مركز توریسم سلامت جهان تبدیل خواهد شد.
كشور مالزی هم از این نظر پیشرفت فوق العاده ای داشته است. تعداد بیماران خارجی این كشور از 75 هزار نفر در سال 2001 به بیش از 297 هزار نفر در سال 2006 رسیده است كه مهم ترین عامل آن نیز ارائه سرویسهای پیشرفته پزشكی است. هندوستان نیز با فراهم كردن امكانات بالا با هزینه كم، تلاش زیادی برای جذب هر چه بیشتر بیماران از سراسر جهان دارد. تعداد بیماران خارجی این كشور از 150 هزار نفر در سال 2002 به بیش از 500 هزار نفر در سال 2006 رسیده كه رشد فوق العاده ای را نشان می دهد.
دوبی قطب جدید توریسم درمانی
دوبی متعلق به كشوری است كه تا همین چند سال قبل از امكانات اولیه بهداشتی و درمانی هم برخوردار نبود، با این حال توانسته با ورود سرمایه گذاران بی شمار از نقاط مختلف جهان رشد فزاینده ای را برای خود در منطقه ایجاد كند. این كشور تاكنون در زمینه توریسم و زیر شاخه های آن همچون توریسم ورزشی، تجاری و... گامهای بسیاری برداشته و یكی از مهمترین آنها توریسم درمانی است.
به نوشته همشهری امارات ایجاد تسهیلات جدید توریسم پزشكی و تنوع خدمات درمانی آن در سال 2010 درآمدی بالغ بر 7 میلیارد در هم برای امارات در پی داشته است و این شیخ نشین سعی دارد با ارائه خدمات متنوع درمانی بیش از 11 میلیون گردشگر درمان را به خود جلب كند. به همین دلیل سخت در تكاپوست تا یك شهرك بیمارستانی ویژه توریسم درمانی ایجاد كند.
توریست ها در امارات در بخش خدمات پزشكی متقاضی طیف وسیعی از انواع عملیات درمانی هستند كه از جراحی پلاستیك تا چشم پزشكی را دربرمی گیرد.
همچنین گفته می شود همزمان با افزایش تعداد گردشگران از شیخ نشین های امارات متحده عربی مقامات گردشگری این كشور در نظر دارد دوبی را به مهم ترین مقصد گردشگری جهان در زمینه های آب معدنی و ارائه خدمات مرتبط با آن در تامین سلامتی و گذران تعطیلات تبدیل كنند.
این در حالی است كه اولین بیمارستانی كه در دوبی ساخته شده، بیمارستان ایرانیان بوده است و هنوز هم این بیمارستان از بهترین و مجهزترین مراكز درمانی این شهر به شمار می رود. حال این سوال مطرح می شود كشوری كه از نظر نیروی انسانی متخصص قابل مقایسه با ایران نیست، چطور می شود كه در زمینه توریسم درمانی از ما جلوتر بیفتد؟
بازار كساد توریسم درمانی در ایران
با وجودی كه ایران از نظر جاذبه های گردشگری، طبیعت، باستانی و آب و هوایی مقام های چهارم، پنجم و دهم را دارا است ولی از بازار توریسم درمانی سهم شاخصی نبرده است. و این دغدغه وجود دارد كه آیا این بخش از توریسم در ایران به شكوفایی می رسد یا علی رغم تشكیلات صوری كه برای آن در نظر گرفته شده، به فراموشی سپرده می شود.
توریسم درمانی برای اولین بار در ایران در سال 82 مورد توجه وزارت بهداشت و درمان قرار گرفت. اما آنچه در این میان برای وزارت بهداشت مورد توجه بود، اشتغالزایی دانش آموختگان پزشكی بود، نه رونق توریسم درمانی.
در حال حاضر توریسم درمانی در كشور ما موضوعی بین دستگاهی است به گونه ای كه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت بهداشت، وزارت امورخارجه و وزارت رفاه از جمله دستگاه هایی هستند، كه در گسترش آن دخیل اند.
بنا به گفته كارشناسان سالانه حدود 7هزار بیمار با انگیزه گردشگری و به منظور درمان وارد كشور می شوند كه ضمن توسعه بخش گردشگری، راهها و هتل ها می توانند سبب رفع بخشی از مشكلات مالی سیستم درمان شوند.
اواسط سال گذشته بود كه دكتر حسن امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت از آمادگی 60 بیمارستان دولتی و خصوصی كشور برای جذب بیماران خارجی خبر داده و گفته بود كه پتانسیل های زیادی برای جذب بیماران خارجی و گسترش گردشگری سلامت در كشور ایجاد شده است و به همین علت روز به روز شاهد افزایش بیماران خارجی در كشور برای درمان هستیم.
به گفته امامی رضوی، برای توسعه توریسم درمانی كشور به برخی مراكز درمانی واجد شرایط این اجازه داده شده كه 10درصد ظرفیت خالی خود را به جذب بیماران خارجی اختصاص دهند ضمن آنكه وزارت بهداشت از جذب تسهیلات بانكی به بیمارستان های دولتی و خصوصی به منظور ایجاد امكانات آبرومند و استاندارد برای جذب بیماران خارجی حمایت می كند.
معاون درمان وزارت بهداشت معتقد است كه حداقل 20 بیمارستان دولتی و خصوصی در تهران امكان جذب بیماران خارجی را دارند و حدود 50بیمارستان نیز در شهرهای دیگر می توانند به جذب بیمار خارجی اقدام كنند. بنابراین در حال حاضر بیش از 70بیمارستان و مركز درمانی در كشور می توانند در زمینه توریسم درمانی فعال شوند كه البته ضعف های بسیاری دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha