همه ما هر از گاهی آروغ می زنیم و برخی ممکن است استدلال کنند انجام این کار بخشی از تجربه انسانی است. برای درک اینکه چرا این اتفاق می افتد، نگاهی به این عمل غیرارادی از دیدگاه فیزیولوژیکی کمک می کند.

15 غذای شگفت انگیزی که باعث آروغ زدن افراد می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پاوراوپاسیتیویتی، در بسیاری از موارد، آروغ زدن زمانی اتفاق می‌افتد که هوای زیادی را می‌بلعیم و سپس آن هوا در مری، لوله‌ای عضلانی که دهان را به معده متصل می‌کند، گیر می‌کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، بدن هر هوایی که هنوز در معده است را از طریق دهان بیرون می راند و این کار را با نیروی کافی برای ایجاد آروغ انجام می دهد. با این حال، برای برخی افراد، مشکلات اساسی سلامت یا انتخاب آنها در غذاها نیز باعث آروغ زدن می شود.

آیا آروغ زدن بیش از حد می تواند نشانه یک مشکل جدی سلامتی باشد؟

چیزی که در مورد بدن انسان باید به آن توجه کرد این است که بدن انسان هر زمان که چیزی اشتباه است، اغلب با ایجاد علائم خاص، به شما هشدار می دهد. و دستگاه گوارش نیز از این نظر مستثنی نیست.


بر اساس مطالعه ای که توسط انتشارات سلامت هاروارد منتشر شده است، آروغ بیش از حد گاهی اوقات می تواند نشانه ای از بیماری ریفلاکس معده باشد. علاوه بر این، می تواند به سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، عدم تحمل لاکتوز و زخم معده اشاره کند. به گفته دکتر Roshini Raj، استادیار پزشکی در مرکز پزشکی NYU Langone، در مواردی که آروغ بیش از حد ناشی از بیماری ریفلاکس معده به مری باشد، می تواند نشان دهنده این باشد که تغییرات پیش سرطانی در مری در حال رخ دادن است.

بنابراین در حالی که آروغ زدن گاه به گاه یک عملکرد طبیعی بدن است، آروغ زدن بیش از حد گاهی اوقات می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی سلامتی باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

بسیاری از غذاهایی که باعث نفخ شکم می شوند همان غذاهایی هستند که می توانند آروغ زدن را ایجاد یا بدتر کنند. همانطور که گفته شد، برخی از این غذاها شامل موارد زیر است:

1. لوبیا

از آنجایی که حبوبات حاوی رافینوز، یک مشتق محلول ساکارز هستند، نه تنها باعث آروغ زدن شما می شوند، بلکه باد شکم نیز ایجاد می کنند.

طبق گفته کلینیک کلیولند، یک مرکز پزشکی دانشگاهی غیرانتفاعی، لوبیاهایی که باید توسط کسانی که به دنبال کاهش آروغ و باد ناشی از گاز هستند محدود شود شامل لوبیا چشم بلبلی و لوبیا سیاه و همچنین لوبیای گاربانزو، عدس و لوبیا چیتی است.

البته، شما نباید از مصرف لوبیا به طور کلی اجتناب کنید زیرا ارزش غذایی قابل توجهی دارند. بر اساس مطالعه ای که توسط موسسه ملی بهداشت منتشر شده است، این حبوبات ریز و خوشمزه به عنوان یک عنصر اصلی در رژیم غذایی مدیترانه ای می توانند به محافظت در برابر برخی سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی، زوال عقل، دیابت و بسیاری از بیماری های مزمن دیگر کمک کنند.

2. سبزیجات

اگرچه سبزیجات مانند کلم بروکسل، گل کلم و کلم بروکلی حاوی فیبر هستند که می تواند به منظم نگه داشتن شما کمک کند، مصرف بیش از حد آنها نیز می تواند باعث ایجاد گاز بیش از حد شود. همانطور که بدن سعی می کند خود را از شر این گاز خلاص کند، می تواند منجر به آروغ زدن ناخوشایند شود.

خوشبختانه، این امکان وجود دارد که از مزایای سلامتی ناشی از افزودن بیشتر این سبزیجات به رژیم غذایی خود بهره ببرید و در عین حال گاز را به حداقل برسانید. به گفته بنیاد بین‌المللی اختلالات عملکردی گوارشی، مصرف سبزیجات پخته به جای خام‌خوردن آنها می‌تواند تا حد زیادی به کنترل گاز کمک کند.

مانند لوبیا، سبزیجات حاوی رافینوز گازسوز هستند. پختن آن‌ها رافینوز را تجزیه می‌کند و گازگرفتگی ناشی از خام خوردن آن‌ها را به حداقل می‌رساند.

3. لبنیات

در حالی که کلسیم موجود در شیر، کره، پنیر و سایر محصولات لبنی می‌تواند به تقویت دندان‌ها و استخوان‌ها کمک کند، همین مواد غذایی نیز می‌توانند باعث مشکلات گوارشی بخصوص در افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، شود. به طور خلاصه، لبنیات حاوی نوعی قند به نام لاکتوز است که هضم آن دشوار است.

هنگامی که غذاهای لبنی به درستی هضم نمی شوند، می تواند منجر به نفخ، یبوست و گاز و موارد دیگر شود. برای هضم صحیح لبنیات، بدن باید مقدار کافی لاکتاز تولید کند. برای کسانی که با لاکتاز آشنا نیستند، این آنزیم مسئول واکنش بیوشیمیایی مورد نیاز برای تجزیه غذاهای حاوی لبنیات است. و این از نظر فیزیولوژیکی برای کسانی که عدم تحمل لاکتوز دارند امکان پذیر نیست. بنابراین، هنگامی که آنها حتی مقادیر کمی از مواد غذایی حاوی لبنیات را مصرف می کنند، به سرعت از انجام این کار پشیمان می شوند.

4. آبجو

اگر از آبجو لذت می برید، احتمالاً به خوبی می دانید که مصرف بیش از حد آن باعث آروغ زدن بیش از حد می شود و این به این دلیل است که آبجو، مانند نوشابه، گاز دی اکسید کربن را در بدن آزاد می کند. در پاسخ، بدن سعی می کند با آروغ زدن شما، خود را از شر این گاز خلاص کند.

5. میوه

اکثر متخصصان تغذیه و پزشکان موافق هستند که میوه، در عین حال که سالم است، می‌تواند برای یک فرد ضرر داشته باشد.

سیستم گوارشی و این ارتباط زیادی با سوربیتول دارد، یک الکل قندی که به طعم شیرین مرتبط با میوه کمک می کند اما به آرامی در بدن متابولیزه می شود. روند متابولیسم آهسته می تواند باعث آروغ زدن شود و همچنین ممکن است باعث شود برخی افراد با نفخ شدید دست و پنجه نرم کنند. برخی از میوه هایی که حاوی مقادیر زیادی سوربیتول هستند عبارتند از:

  • سیب
  • گیلاس
  • زردآلو
  • هلو
  • گلابی ها
  • آلو خشک

6. غذاهای تند

اگرچه طعم‌دار هستند، اما بیشتر غذاهای تند حاوی ترکیبی به نام کپسایسین هستند که هضم را کند می‌کند و پوشش مری را تحریک می‌کند، که هر دو می‌توانند باعث سوزش سر دل شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، برای برخی افراد غیر معمول نیست که شروع به آروغ زدن کنند. کپسایسین معمولاً در موارد زیر یافت می شود:

  • ترب کوهی
  • سس تند
  • نوعی فلفل سبز مکزیکی
  • رب فلفل قرمز
  • سالسا
  • وسابی

7. فلفل دلمه ای سبز

اگرچه فلفل دلمه‌ای سبز به خودی خود تند نیست، اما حاوی مقدار کافی کپسایسین برای ایجاد آروغ، نفخ و سایر مشکلات گوارشی است.

8. سیر و پیاز

سیر تازه و پیاز هر دو حاوی آلیسین هستند، یک ترکیب گوگرد که می تواند باعث سوزش سر دل شود که به نوبه خود منجر به آروغ زدن می شود. خوشبختانه سیر و پیاز خشک که حاوی آلیسین کمی هستند، می‌توانند غذا را بدون ایجاد مشکلات گوارشی به همان اندازه طعم‌دار کنند.

9. غذاهای اسیدی

اگر در حال حاضر مستعد آروغ زدن بیش از حد هستید، ایده خوبی است که از مصرف غذاهای اسیدی مانند ماهی، غلات، گوشت گاو و بوقلمون اجتناب کنید یا آن را محدود کنید. این غذاهای خاص می توانند باعث تشکیل اسیدهای بیشتری در بدن شوند که می تواند منجر به رفلاکس اسید، آروغ زدن، سوزش سر دل و بسیاری از مشکلات گوارشی دیگر شود.

10. غذای سرخ شده

اگرچه مرغ سرخ شده، سیب زمینی سرخ کرده، حلقه پیاز و سایر غذاهای سرخ شده ممکن است به طرز خوشمزه ای رضایت بخش باشند، اما می توانند باعث آروغ زدن شوند. برای کسانی که ممکن است آگاه نباشند، غذاهای سرخ شده دارای چربی ترانس بالایی هستند. و این نوع چربی زمان بیشتری برای هضم بدن نیاز دارد. همچنین می تواند خطر ابتلا به کلسترول بالا و بیماری قلبی را افزایش دهد، به ویژه زمانی که به طور منظم خورده شود.

11. سس گوجه فرنگی

اگر از طرفداران پیتزا و اسپاگتی هستید، باید بدانید که هر دو حاوی سس گوجه فرنگی بسیار اسیدی هستند. گفته می شود، مصرف بیش از حد این غذاها می تواند منجر به رفلاکس اسید، سوزش سر دل و آروغ زدن بیش از حد شود. به گفته مرکز ایمنی مواد غذایی و تغذیه کاربردی، PH که بیانگر اسیدیته غذاها و نوشیدنی ها است، در یک قوطی سس گوجه فرنگی بین 3.5 تا 4.7 است. وقتی نوبت به اندازه گیری PH می رسد، هرچه این عدد کمتر باشد، اسیدیته بالاتر است.

12. چای

اگرچه چای معمولاً اثر آرام بخشی دارد و راهی عالی برای کاهش استرس است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث سوزش سر دل و آروغ زدن بیش از حد شود، به خصوص چای هایی که حاوی نعناع فلفلی یا نعناع هستند.

13. تخم مرغ

حتی اگر تخم‌مرغ می‌تواند یک صبحانه لذیذ باشد، اما کسانی که به تخم‌مرغ حساسیت دارند، باید از مصرف آن اجتناب کنند یا آن را محدود کنند. پروتئین بالا و ترکیبات حاوی گوگرد موجود در تخم مرغ می تواند هضم آن را برای کسانی که دچار عدم تحمل تخم مرغ هستند دشوار کند. هر چه تخم مرغ ها مدت بیشتری هضم نشده باقی بمانند، احتمال آروغ زدن و سایر مشکلات گوارشی در فرد بیشتر می شود.

14. گلوتن

گلوتن که یک پروتئین منحصربه‌فرد در گندم، چاودار و جو است، می‌تواند مشکلات گوارشی زیادی برای مبتلایان به بیماری سلیاک ایجاد کند یا افرادی که به گلوتن حساس هستند. برای این افراد، مصرف حتی مقدار کمی گلوتن می تواند باعث سوزش سر دل، آروغ زدن، اسهال، سوء هاضمه، حالت تهوع، استفراغ و نفخ شود زیرا قادر به تولید کافی آنزیم های مورد نیاز برای هضم صحیح آن نیستند.

15. آدامس و آب نبات

در حالی که از نظر فنی به خودی خود غذا نیست، آدامس و همچنین آب نبات، اگر برای مدت طولانی جویده یا مکیده شوند، می توانند باعث آروغ زدن شوند. درگیر شدن در هر یک از این دو عمل اغلب منجر به بلع هوای بیش از حد می شود که بر سیستم گوارش تأثیر منفی می گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha