سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 342592

بررسی گزارش های روزانه وزارت بهداشت از وضعیت بیماری کرونا در کشور، نشان می‌دهد بعد از اینکه عدد فوتی ها صفر شد، پس از دو ماه به این عدد دوباره ۲ رقمی شد.

وضعیت کرونا در کشور بعد از صفر شدن فوتی ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، روز گذشته تعداد بیماران جدید کرونایی در کشور به ۹۷۷۵ نفر رسید و ۳۳ مورد فوتی هم ثبت شده است.

این در حالی است که ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ و پس از گذشت دو سال و ۱۰۰ روز از شیوع کرونا در کشور، آمار فوتی‌های روزانه صفر شد. البته این آمار طی روزهای بعد برای دومین و سومین بار نیز تکرار شد و ما مرگ و کرونایی نداشتیم.

اما به یکباره شاهد ۲ رقمی شدن مرگ‌های روزانه بودیم، تا جایی که روز گذشته ۳۳ مورد فوتی ثبت شده بود.

موج هفتم کلید خورد

وقتی نوروز ۱۴۰۱ فرا رسید و مردم در تدارک سفرهای نوروزی بودند، بیم آن می‌رفت که آمار کرونا بعد از تعطیلات سال نو، افزایش یابد. اما، شرایط به گونه دیگری رقم خورد و کرونا نتوانست ابراز وجود کند.

به دنبال آن شاهد سیر نزولی آمار کرونا در کشور بودیم، تا جایی که در نیمه اول خرداد ۱۴۰۱، شاهد صفر شدن مرگ‌های کرونایی در کشور بودیم.

این وضعیت تقریباً در نیمه دوم خرداد، برای دومین و سومین بار نیز تکرار شد و پیش بینی می‌شد که شرایط با گذشت زمان، بهتر شود. اما، شرایط آن گونه که فکر می‌کردیم، پیش نرفت و سرانجام وارد موج هفتم بیماری شدیم.

عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به افزایش آمار کرونا در کشور، گفت: در روزهای اخیر بیش از ۶۰ درصد بر تعداد بستری‌ها افزوده شده است.

وی افزود: ظاهراً وارد موج هفتم بیماری شده‌ایم و مهم‌ترین کار، استفاده از ماسک و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

خودنمایی زیرسویه جدید اومیکرون

همانطور که پیش بینی می‌شد، قرار نیست کرونا به این زودی ها از بین برود و هر چند وقت یکبار، چهره جدیدی از ویروس را شاهد هستیم.

موج هفتم هم با زیرسویه BA۴ و BA۵ در اغلب کشورها خودنمایی کرده است و در ایران نیز، BA۵ غالب شده است.

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، با عنوان این مطلب که بیش از ۸۰ درصد موارد ابتلاء به کرونا، مربوط به زیرسویه BA.۵ است که سرایت زایی بسیار زیادی دارد، گفت: هر فرد مبتلا به زیرسویه BA.۵ می‌تواند ۱۸ نفر را آلوده و مبتلا کند. اگرچه میزان مرگ و میر این زیرسویه نسبت به ویروس دلتا خیلی کمتر است، اما با توجه به اینکه تعداد بسیار بیشتری از افراد را گرفتار می‌کند، میزان مرگ و میر آن به ویژه در افراد واکسینه نشده می‌تواند بیشتر شود.

بازگشت به مرگ‌های ۲ رقمی

پس از اینکه برای اولین بار آمار روزانه فوتی‌های کرونا در کشور صفر شد، فکر می‌کردیم که همه چیز تمام شده و می‌توانیم به زندگی بدون کرونا بازگردیم. در حالی که ظرف مدت دو ماه بعد از صفر شدن آمار روزانه فوتی‌ها، شاهد بازگشت به مرگ‌های ۲ رقمی هستیم.

اوج گیری کرونا

موارد ابتلای روزانه کرونا که به کمتر از ۵۰ مورد رسیده بود، دوباره ۴ رقمی شد و به مرز ۱۰ هزار نفر نزدیک شده است. به طوری که روز گذشته تعداد بیماران جدید کرونایی به ۹۷۷۵ نفر رسید.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، جماعتی ضمن تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: توصیه ما این است که مردم استفاده از ماسک را فراموش نکنند و حتماً نوبت یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند، چرا که واکسیناسیون باعث کاهش موارد شدید بستری در بیمارستان و مرگ و میر می‌شود.

وی افزود: افرادی که ۶ ماه از آخرین تزریق واکسن آنها می‌گذرد، حتماً نسبت به تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا اقدام کنند؛ مهم نیست که آخرین واکسن، نوبت اول یا دوم یا سوم باشد بلکه اگر ۶ ماه از آخرین نوبت می‌گذرد، حتماً نوبت یادآور باید تزریق شود.

پیش بینی پاییز و زمستان کرونایی

انتظار می‌رود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سرعت گرفتن واکسیناسیون، شرایط کشور به گونه‌ای رقم نخورد که باعث شود بیماری شدت بگیرد. زیرا، در روزهای پیش رو، شاهد برپایی مراسم عزاداری و…، خواهیم بود و به دنبال آن، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را خواهیم داشت.

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در ارتباط با علت بازگشت به روزهای سخت کرونایی و افزایش مرگ‌های روزانه، گفت: دلیل اصلی افزایش ابتلاء و مرگ‌ها این است که جهان انتظار نداشت کرونا در این فصل شروع مجدد داشته باشد و همه خود را برای پاییز و زمستان آماده کرده بودند. بنابراین احتمالاً پاییز و زمستان سختی در پیش خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha