پروفسور «کلاوس گرورت»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بوخوم آلمان، می‌گوید: «هدف ما تعیین خطر ابتلاء به آلزایمر در مراحل بعدی با یک آزمایش خون ساده حتی قبل از تشکیل پلاک‌های سمی در مغز است تا اطمینان حاصل کنیم که درمان می‌تواند به موقع شروع شود.»

تشخیص زودهنگام آلزایمر تا 17 سال قبل

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ساینس دیلی بیماری آلزایمر یک دوره بدون علامت ۱۵ تا ۲۰ سال قبل از ظهور اولین علائم بالینی دارد. یک تیم تحقیقاتی در آلمان با استفاده از یک حسگر ایمنی مادون قرمز توسعه یافته، قادر به شناسایی علائم بیماری آلزایمر در خون تا ۱۷ سال قبل از ظهور اولین علائم بالینی است. این حسگر تا شدن اشتباه بیومارکر پروتئین آمیلوئید بتا را تشخیص می‌دهد. با پیشرفت بیماری، این تا شدن نادرست باعث بروز رسوبات خاصی در مغز می‌شود که اصطلاحاً پلاک نامیده می‌شود.

تشخیص زودهنگام افراد بدون علامت با خطر بالای بیماری آلزایمر

محققان پلاسمای خون شرکت کنندگان را برای نشانگرهای زیستی احتمالی آلزایمر تجزیه و تحلیل کردند. نمونه‌های خون بین سال‌های 2000 تا 2002 گرفته شده و سپس منجمد شده بودند. در آن زمان، شرکت کنندگان در این آزمایش بین 50 تا 75 سال سن داشتند و هنوز بیماری آلزایمر در آنها تشخیص داده نشده بود. برای مطالعه حاضر، 68 شرکت‌کننده انتخاب شدند که در طی 17 سال پیگیری با بیماری آلزایمر تشخیص داده شده بودند و با 240 فرد کنترل بدون چنین تشخیصی مقایسه شدند. هدف تیم به سرپرستی کلاوس گرورت و هرمان برنر این بود که آیا علائم بیماری آلزایمر را می‌توان در ابتدای مطالعه در نمونه‌های خون یافت.

حسگر ایمنی مادون قرمز توانست 68 نفر از افراد مورد آزمایش را که بعداً به بیماری آلزایمر مبتلا شده بودند را با درجه بالایی از دقت آزمایش شناسایی کند. برای مقایسه، محققان سایر نشانگرهای زیستی را با فناوری مکمل و بسیار حساس SIMOA - به ویژه نشانگر زیستی P-tau181 که در حال حاضر به عنوان یک نشانگر زیستی امیدوارکننده در مطالعات مختلف پیشنهاد شده است، مورد بررسی قرار دادند.

بر خلاف مرحله بالینی که نشانگر برای مرحله اولیه بدون علائم بیماری آلزایمر مناسب نیست در کمال تعجب متوجه شدیم که غلظت پروتئین فیبر گلیال (GFAP) می تواند بیماری را تا 17 سال قبل از مرحله بالینی نشان دهد، حتی اگر دقت بسیار کمتری نسبت به حسگر ایمونو مادون قرمز داشته باشد. با این حال محققان توانستند دقت آزمایش را در مرحله بدون علامت افزایش دهند.

هدف استارت‌آپ این است که حسگر مادون قرمز ایمنی را به بلوغ بازار برساند

کلاوس گرورت می‌گوید: « چشم انداز استارت آپ تازه تاسیس ما betaSENSE این است که بیماری را می توان در مرحله ای بدون علامت قبل از اینکه آسیب جبران ناپذیر رخ دهد متوقف کرد. اگرچه سنسور هنوز در مرحله توسعه است، این اختراع قبلاً در سراسر جهان ثبت شده است. هدف BetaSENSE ارائه حسگر ایمنی مادون قرمز به بازار و تایید آن به عنوان یک دستگاه تشخیصی است تا بتوان از آن در آزمایشگاه‌های بالینی استفاده کرد.

آزمایشات بالینی با داروهای آلزایمر اغلب با شکست مواجه می شوند

داروی Aduhelm که در بهار 2021 توسط FDA در ایالات متحده تایید شد، پلاک های آمیلوئید بتا را از مغز پاک می کند. با این حال، مطالعات قبلی نشان داده است که تنها تأثیر جزئی بر علائم بالینی مانند از دست دادن حافظه و بی‌حسی دارد.

در نتیجه، آژانس دارویی اروپا در زمستان 2021 تصمیم گرفت این دارو را در اروپا تایید نکند.

گرورت می‌گوید: «تاکنون، آزمایش‌های بالینی برای داروهای آلزایمر ده‌ها نفر با شکست مواجه شده‌اند، ظاهراً به این دلیل که آزمایش‌های پلاک ثابت که در آزمایش‌ها استفاده می‌شوند، بیماری را به موقع نشان نمی‌دهند.»

به نظر می رسد هنگامی که پلاک ها رسوب می کنند، آسیب های جبران ناپذیری را در مغز ایجاد می کنند. در آزمایش‌هایی که تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته‌اند، پلاک‌ها مستقیماً در مغز با فناوری پیچیده و گران‌قیمت اسکن PET شناسایی می‌شوند.

گرورت خاطرنشان می کند: «با این حال، هنوز بحث برانگیز است که آیا این تا شدن نادرست علت بیماری آلزایمر است یا اینکه فقط یک عامل همراه است.» "برای رویکرد درمانی، این سوال بسیار مهم است، اما برای تشخیص بی ربط است. تا کردن اشتباه نشان دهنده شروع بیماری آلزایمر است."

لئون بیر، نویسنده اول و دانشجوی دکترا در تیم کلاوس گرورت، پیش بینی می کند: «زمان دقیق مداخله درمانی در آینده اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد». "موفقیت آزمایشات دارویی آینده به این بستگی دارد که شرکت کنندگان در مطالعه به درستی مشخص شوند و هنوز آسیب جبران ناپذیری در ورود به مطالعه نشان ندهند."

نشانگرهای زیستی برای پارکینسون و ALS

پروتئین‌های تاشو نادرست در بسیاری از بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی، مانند بیماری پارکینسون، بیماری هانتینگتون و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) نقش اصلی را ایفا می‌کنند. همانطور که محققان نشان داده‌اند، حسگر مادون قرمز ایمنی در اصل می‌تواند برای تشخیص سایر پروتئین‌های اشتباه تا شده، مانند TDP-43، که مشخصه ALS است، استفاده شود. آنها غلظت یک پروتئین خاص را اندازه گیری نمی کنند، اما با استفاده از آنتی بادی های خاص بیماری، تا شدن اشتباه آن را تشخیص می دهند.

گرورت تاکید می‌کند: «مهمتر از همه، این فناوری پلتفرم ما را قادر می‌سازد تا یک تشخیص دقیق و افتراقی مبتنی بر نشانگرهای زیستی را در مراحل اولیه بیماری‌های نورودژنراتیو انجام دهیم، که در آن تشخیص مبتنی بر علائم فعلی بسیار دشوار و مستعد خطا است».

این تیم نتایج به‌دست‌آمده با حسگر ایمنی مادون قرمز را در مجله Alzheimer's & Dementia: The Journal of the Alzheimer's Association در 19 ژوئیه 2022 منتشر کرد.

این مطالعه توسط یک مطالعه مقایسه‌ای منتشر شده در همان مجله در 2 مارس 2022 پشتیبانی می‌شود. محققان از فناوری آرایه تک مولکولی مکمل (SIMOA) استفاده کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha