پنجشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 342728

مونسون هر روز قدرتمندتر می‌شود. هر چند روز گذشته چهار استان درگیر بارش‌های سنگین مونسون بود، اما امروز دامنه فعالیت مونسون به استان‌های دیگر نیز کشیده شد و شمار آنها را به 8 رساند؛ فردا مونسون حتی خود را به خوزستان می‌رساند.

ابرهای هندی فردا در خوزستان

در همین روزهایی که بارش‌های مونسون با شدت زیاد بر استان‌های نیمه جنوبی کشور می‌بارد، سامانه بارشی دیگری استان‌های شمالی را دربرمی‌گیرد و در مجموع حدود نیمی از استان‌های کشور در روزهای داغ مرداد شاهد بارش باران خواهند بود.


«صادق ضیائیان» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی به «ایران» گفت: دیروز چهار استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس شاهد بارش‌های موسمی بودند اما امروز مونسون پهنه استان‌های بوشهر، یزد، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد را نیز دربرمی‌گیرد و خبر خوشحال‌کننده اینکه امروز (پنجشنبه) شدت بارش‌های موسمی زمین تشنه شمال استان سیستان و بلوچستان را که معمولاً بهره کمی از مونسون دارد، سیراب می‌کند و قطعاً موجب شادی مردم این منطقه می‌شود.وی از مردم شمال استان سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌ها خواست با رعایت توصیه‌های مسئولان، شیرینی بارش در نیمه تابستان را به کام خود تلخ نکنند.


ضیائیان با اشاره به اینکه امروز همچنین سامانه بارشی غیر از مونسون در ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، گلستان و مازندران بارش‌های مناسبی خواهد داشت از مردم خواست در تعطیلات آخر هفته از رفتن به ارتفاعات خودداری کنند.وی تصریح کرد: روز جمعه نیز مونسون خود را به ار تفاعات شرق خوزستان می‌رساند و مردم این استان و استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، یزد، اصفهان و کهگیلویه باز هم شاهد بارش‌های شدید مونسون خواهند بود. سامانه بارشی شمال کشور نیز در استان‌های البرز، تهران، گیلان، مازندران، البرز و حتی لرستان فعال خواهد بود.

سیل در سیستان و بلوچستان قربانی گرفت
مونسون دیروز نیز همچنان در استان سیستان و بلوچستان زورآزمایی می‌کرد و تبعات سیل 3 قربانی گرفت.
علیرضا شهرکی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ۲ نفر در شهرستان زاهدان جان‌شان را به علت برق‌گرفتگی ناشی از جاری شدن روان‌آب در خیابان از دست دادند.


یکی از شهروندان زاهدانی بر اثر اتصال برق تابلوی تبلیغاتی و دیگری به دلیل اتصال برق به داربست در خیابان‌هایی که روان‌آب سیلاب به آنها وارد شده بود، جان خود را از دست دادند. یک نفر از راهداران نیز در محور ایرانشهر به راسک که دچار آبگرفتگی شده بود دچار سانحه ترافیکی می‌شود و جان خود را از دست می‌دهد.


دختربچه 7 ساله‌ای نیز در حوزه شهرستان زرآباد ناپدید شده و با توجه به اینکه احتمال دارد در آبگیری یا هوتکی باشد، هنوز درباره فوت یا پیدا شدن او خبری از سوی فرمانداری زرآباد اعلام نشده است.وی تأکید کرد: تا ظهر روز گذشته بارش‌های موسمی همچنان در شمال استان می‌بارید اما به نظر می‌رسد از شدت بارش‌ها کاسته شده و سیل فروکش کرده بود.

تا ظهر روز گذشته سیلاب وارد 37 واحد مسکونی در زاهدان شده بود که نسبت به تخلیه آن اقدام شد. در بقیه مناطق نیز با وجود اینکه 3 فروند بالگرد آماده امداد هوایی بودند تا روز گذشته (چهارشنبه) همچنان امدادرسانی زمینی در جریان بود.مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در همین حال دیروز راه‌های فرعی منتهی به رودخانه‌های اصلی همچون کاجو و جلگه بسته شده بود.


به گفته وی، بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرستان کنارک با میزان ۶۵ میلیمتر بوده که با توجه به ایجاد زیرساخت‌ها و کانال‌کشی‌هایی که پیش از این انجام گرفته بود، آبگیری معابر را به صورت بحرانی نداشتیم.شهرکی خاطرنشان کرد: روز پنجشنبه با تقویت بارش‌های مونسون در نیمه جنوبی و غرب استان، رگبار و رعد و برق، طی ساعاتی رگبار سنگین تا فوق سنگین باران، وزش باد شدید تا خیلی شدید موقتی و بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود. وی از مردم خواست از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کرده و به سفر نروند.


مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تمامی مدارس و کلاس‌های طرح تثبیت و جبران یادگیری (مدرسه تابستانی) و همچنین فعالیت پایگاه‌های تابستانی اوقات فراغت در تمامی شهرستان‌ها و مناطق استان از امروز تا شنبه هفته آینده تعطیل خواهد بود.

برنج‌های وارداتی زیربارش مونسون در گمرک زاهدان
در پی بارندگی شدید در زاهدان ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر گلایه واردکنندگان برنج از آبگرفتگی محوطه و خسارت دیدن محصول آنها در محوطه گمرک زاهدان منتشر شد.


محمدعلی خاشی، مدیرکل گمرک زاهدان درباره دلایل نگهداری کالاها در فضای غیرمسقف و بدون حفاظت گفت: از دی‌ماه سال گذشته بخشنامه‌ای به گمرکات و مناطق آزاد ابلاغ شده که بر این اساس معافیت ارزش افزوده مناطق آزاد لغو شد، پیش از این برنج‌های وارداتی از طریق میرجاوه به منطقه آزاد چابهار منتقل و از طریق این گمرک ترخیص می‌شد که بعد از بخشنامه صاحبان کالا ترجیح دادند برنج‌های وارداتی به زاهدان منتقل و از طریق این گمرک ترخیص شود؛ به این ترتیب به مرور زمان انبارهای مسقف موجود در محوطه گمرک زاهدان به دلیل ورود بیش از ظرفیت، پر شد.


وی با اشاره به اینکه در گمرک زاهدان ۱۴ هزار متر انبار مسقف موجود بوده که ۲۰ هزار تن انواع کالا قابل نگهداری در این انبارها است، افزود: بر همین اساس مکاتبات لازم با قید فوریت با وزارت صمت، استانداری و... صورت گرفت و هشدارهای مربوطه ارائه شد. این در حالی است که دستگاه‌های بالادستی بیشتر نگاه افزایش اشتغال داشتند. با وجود این سرعت ترخیص و تشریفات بالا رفت، تا زمانی که کامیون خالی وجود داشته باشد عملیات گمرکی و تشریفات انجام می‌شود. با وجود این حجم ورودی دو برابر خروجی است.


وی گفت: در بحث بارندگی اخیر، هشدارهای لازم به صاحبان کالا داده شد، بر همین اساس پیش از شروع بارندگی بسیاری از محموله‌های موجود در فضای باز توسط صاحبان کالا پوشش داده شد.


ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد با پیش‌بینی انجام شده حداقل خسارت به محموله‌های برنج موجود در محوطه باز انبار عمومی وارد شده است. البته تمام محموله‌های وارداتی به محوطه این گمرک تحت پوشش بیمه هستند و خسارت‌های احتمالی به صاحبان کالا توسط شرکت بیمه جبران خواهد شد.

خسارت ٣۵٠ میلیارد تومانی به محورهای سیستان و بلوچستان
جلال‌الدین قادری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان به ایرنا گفت: ٣۴٠ نفر در قالب ۵۰ اکیپ گشت راهداری این اداره کل در ١٣ شهرستان جنوب استان به حال آماده‌باش هستند.وی افزود: تاکنون بیش از ٢٠٠ کیلومتر از راه‌های آسفالته روستایی و 1800 کیلومتر از راه‌های خاکی و ۴۵ ابنیه فنی آسیب دیدند.

مسئولانی که دیوارکشی برای فروریختن سنگ‌ها را نادیده می‌گیرند
در پی ورود سامانه مونسون که از قبل درباره فعالیت آن هشدار داده شده بود، فرماندار ویژه لارستان به ساکنان بافت فرسوده این شهر دستور تخلیه داد اما ساکنان حاضر به تخلیه نشدند.


داریوش دهقان، فرماندار لارستان ضمن اعلام این خبر گفت: با توجه به شرایط جوی و از آنجا که طی سال گذشته بارندگی‌ها و سقوط سنگ از کوهپایه‌ها باعث آسیب و حتی از دست دادن جان یک شهروند در این منطقه شده بود، از این رو همه دستگاه‌های امدادی برای مقابله با حوادث احتمالی ناشی از فعالیت سامانه مونسون در آماده‌باش قرار گرفتند و به شهروندان ساکن منطقه بافت فرسوده اعلام شد که برای حفظ جان خود به اماکن در نظر گرفته شده برای آنان مراجعه کنند که کسی اقدام به تخلیه نکرد و خوشبختانه اتفاقی نیز رخ نداد.


دهقان با بیان اینکه تعدادی مهمانسرا و سالن‌های ورزشی برای شهروندان تجهیز شده است، افزود: نیروهای امدادی در حال آماده‌باش صد درصد هستند تا در صورت هرگونه نیاز به امدادرسانی در محل حادثه حضور پیدا کنند. ضمن اینکه شهروندان بویژه ساکنان مناطق بافت فرسوده لار، باید اصول ایمنی لازم برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل و آبگرفتگی و وقوع سیل را رعایت کنند. مردم و شهروندان بویژه روستاییان و عشایر شهرستان نیز از حضور در مسیل‌ها و اطراف رودخانه‌ها اجتناب کنند.


وی با تأکید بر اینکه سامانه جدید بارشی از عصر روز گذشته (چهارشنبه) مجدد آغاز شده است، اظهار کرد: تاکنون هیچ گونه تلفات جانی گزارش نشده است اما در صورت احتمال آسیب‌پذیری در نقاط پرخطر در پی بارش، تخلیه خانه‌ها به صورت اجباری انجام خواهد شد.
این مسئول با تأکید بر اینکه طی سال گذشته در پی سیل از سوی مسئولان از منطقه بازدید به عمل آمد، خاطرنشان کرد: ما چندین بار برای دیوارکشی که باعث سقوط سنگ‌ها به جاده و خانه‌های مردم نشود درخواست داده‌ایم و بازدید از منطقه هم صورت گرفته‌، اما تاکنون هیچ اقدامی برای حائل کردن آن صورت نگرفته است.


بر اساس این گزارش، وزش تندبادهای سنگین سبب شکستن درختان و خسارات به برخی خودروها در میادین و خیابان‌های شهر لار شده است. پیش‌بینی‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی حاکی است، بارش‌های موسمی شدید و سیل‌آسا به همراه وزش تندبادهای سنگین که شدت آن از روز سه‌شنبه آغاز شده، تا اوایل هفته آینده در مناطق جنوبی فارس نیز ادامه خواهد داشت.

مردم نسبت به هشدارها کم‌توجه هستند
مجید سعیدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان درخصوص آخرین وضعیت بارش‌ها در استان گفت: بارش باران‌های بسیار شدید در استان کرمان بویژه در جنوب استان منجر به انسداد ۴ راه فرعی، ۲ راه اصلی، قطع برق ۱۰ روستا، سیلابی شدن بیشتر رودخانه‌های فصلی، قطع راه ارتباطی ۶۵ روستا و آبگرفتگی تعداد زیادی از منازل و گرفتار شدن 3 خودرو در سیلاب‌ها شد.


وی ادامه داد: تاکنون راه‌های ارتباطی 65 روستا در شهرستان‌های فاریاب، منوجان، کهنوج، عنبرآباد، رودبار جنوب، قلعه گنج، جیرفت و ارزوئیه خسارت زیادی دیده است. درهمین حال 4 راه فرعی فاریاب – کهنوج، رودبار جنوب – برجک، قلعه گنج – رمشک و رودبار جنوب - کهنوج و ۲ راه اصلی رودبار جنوب به سمت زهکلوت و نیز ایرانشهر (سیستان و بلوچستان) به دلیل جاری شدن سیلاب مسدود شده است. تعدادی منزل مسکونی هم در شهرستان‌های ارزوئیه و فاریاب دچار آبگرفتگی شده‌اند.


مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با بیان اینکه برق ۱۰ روستا نیز قطع شده، اظهار کرد: 3 دستگاه خودرو در شهرستان‌های منوجان، قلعه گنج و جیرفت دچار سیلاب شده بودند که سرنشینان آنها را نجات دادند اما خودروها را آب برده است. خوشبختانه سرنشینان این خودروها نجات یافته‌اند، اما وقوع این اتفاقات نشان از عدم توجه به هشدارها است.

بارش‌ها به مناطق شمالی کرمان هم می‌رسد
مریم سلاجقه، کارشناس هواشناسی استان کرمان نیز با بیان اینکه ناپایداری‌ها ناشی از بارش‌های مونسونی همچنان ادامه دارد به «ایران» گفت: وقوع بارش‌های رگباری، تندبادهای لحظه‌ای، رعد و برق و بارش تگرگ طی روزهای آینده برای کرمان پیش‌بینی می‌شود.


کارشناس هواشناسی استان کرمان با بیان اینکه بیشترین بارش‌ها در شهرستان‌ها از ارزوئیه و قلعه گنج گزارش شده است، افزود: شدت بارش‌ها به حدی بود که طی 24 ساعت گذشته در ارزوئیه 10 میلی‌متر، قلعه گنج 16.8 میلی‌متر و کهنوج 20 میلیمتر بارش گزارش شده است


وی با اشاره به اینکه بارش‌ها در مناطق شمالی استان هم دور از انتظار نیست، افزود: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد طی دو روز پایانی هفته بارش‌ها علاوه بر مناطق جنوبی استان، مناطق شمالی و غربی استان را هم دربر خواهد گرفت. این ناپایداری‌ها تا روز جمعه ادامه خواهد داشت و روز شنبه و یکشنبه عمده بارش‌ها را در مناطق جنوب غربی استان کرمان خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha