سیل تابستانی که بخش عمده آن متأثر از بارش‌های «مونسون» است اکنون 22 استان کشور را درگیر کرده است و بر اساس پیش‌بینی‌ها و هشدارها تا دهم مردادماه کشور در وضعیت پر مخاطره سیلابی قرار دارد.

هشدارباش سیل در تمام کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، پس از سیل استهبان در 31 تیرماه، سیل جاری تابستانی بیشترین قربانیان خود را در آخر هفته گذشته از استان تهران گرفت. سیل، نوار شمالی تهران از فیروزکوه تا کن و سولقان و امامزاده داوود را در بر گرفت و تا عصر جمعه حداقل 25 کشته و ده‌ها مفقودی داشته که عملیات جست‌وجو برای پیدا کردن مفقودان تا لحظه تنظیم این گزارش ادامه دارد و بر شمار آمار رسمی قربانیان هم مدام اضافه می‌شود.

استان تهران در هشدارهای روز چهارشنبه هفته گذشته هواشناسی در مناطق شمالی و در ارتفاعات هشدار زرد دریافت کرده بود اما شدت سیل و درجه تخریب آن در شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند و در شمال غرب در منطقه کن و سلقان و امامزاده داوود (ع) نشان می‌دهد که وسعت و عمق خطر را سازمان هواشناسی هم پیش‌بینی نکرده بود.استاندار تهران در حاشیه بازدید از مناطق سیلزده در فیروزکوه گفت: در جریان سیلاب فیروزکوه ۱۰ نفر جان خود را از دست دادند، ۱۲ نفر مصدوم و ۱۶ نفر مفقود شدند.


محسن منصوری گفت: سیلاب روز گذشته در منطقه حبله‌رود شهرستان فیروزکوه در روستاهای زرین‌دشت، مزداران و آتشان ۱۰ کشته، ۱۶ مفقودی و ۱۲ مصدوم داشت، ۱۰ نفر از مصدومان به‌صورت سرپایی درمان و ۲ نفر برای درمان تکمیلی به بیمارستان منتقل شدند. استاندار تهران با اشاره به دلیل تأخیر امدادرسانی به مناطق سیلزده، توضیح داد: بسته شدن راه‌های دسترسی ‌و ترافیک جاده‌ای دلیل اصلی تأخیر در امدادرسانی به سیلزدگان بود که پس از عادی شدن وضعیت، نیروهای کمک‌رسان و دستگاه‌های امدادی موفق به خدمات‌رسانی شدند.

منصوری ادامه داد: چند شهرستان در شرق استان نیز درگیر سیل بودند. در دماوند شدت سیل در مناطق روستایی بسیار زیاد بود، برخی جاده‌ها تخریب شدند، دام و خودروهای مردم آسیب دیدند.وی تأکید کرد: شهروندان از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و بستر مسیل‌ها بویژه در شهرستان‌های دماوند، شمیرانات و پردیس اجتناب کنند و رستوران‌ها و اماکن گردشگری نیز از پذیرش گردشگران خودداری کنند. استاندار تهران توضیح داد: شدت تخریب سیل در شهرستان‌های استان تهران مختلف است، اما فیروزکوه به دلیل رانش کوه بیشترین خسارت را داشته است.


آمار تلفات سیل استان تهران در حال افزایش است


رئیس جمعیت هلال احمر کشور اعلام کرد: آخرین آمار قربانیان سیل در استان تهران 25 نفر است که 15 نفر در جریان سیل امامزاده داود و 10 نفر هم در سیل فیروزکوه جان خود را از دست داده‌اند. پیرحسین کولیوند افزود: با توجه به حجم خسارت‌های بالا در فیروزکوه بویژه در مناطق روستایی و ییلاقات این شهرستان و با توجه به اینکه هنوز بسیاری از خانواده‌های آسیب‌دیدگان اعلام مفقودی نکرده‌اند، متأسفانه پیش‌بینی می‌شود که حجم خسارات و تلفات سیل در این شهرستان بسیار بیشتر باشد و تلاش‌های امدادگران برای جست‌وجوی مفقودان ادامه دارد.


به دنبال وقوع سیلاب در منطقه کن و سولقان و حریم امامزاده داوود که تاکنون 15 قربانی داشته است در همان ساعات اولیه، جلسه مدیریت بحران استان تهران در محل حادثه سیل برگزار شد.«حامد یزدی مهر» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با بیان این مطلب به خبرنگار «ایران» گفت: در این جلسه که با حضور محسن منصوری استاندار و علیرضا زاکانی شهردار تهران برگزار شد با توجه به حجم بالای خسارت‌ها هماهنگی‌های لازم صورت گرفت و برای تسریع در روند امدادرسانی تقسیم کارها بین هلال احمر، نیروهای سپاه، بسیج، ناجا و نیروهای مردمی صورت گرفت.


وی تأکید کرد: روند امدادرسانی به مردم سیل‌زده منطقه امامزاده داوود مطلوب است و کماکان نیروهای امداد و نجات در منطقه حضور دارند.
وی تصریح کرد: سیل روز پنجشنبه امامزاده داوود با حجم بالایی از گل و لای همراه بود و حجم گل و لای در برخی محله‌های امامزاده داوود تا چهار متر هم رسیده بود. وی خاطرنشان کرد: هنوز برآوردی از خسارت صورت نگرفته است زیرا در وهله اول تمرکز ما روی امداد و نجات سیل‌زدگان است.


خانواده فوتی‌های سیل تهران به پزشکی قانونی مراجعه کنند


مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد خانواده فوتی‌های حادثه سیل در استان تهران جهت شناسایی و تعیین هویت پیکرهای عزیزان خود به پزشکی قانونی مراجعه کنند. به گزارش روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران تأکید کرد: خانواده‌های فوتی‌های حادثه سیل در استان تهران منطقه امامزاده داوود(ع) و بخش بومهن و رودهن برای تعیین و شناسایی هویت پیکرهای عزیزان‌شان و در صورت لزوم اخذ نمونه DNA به مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران واقع در کهریزک ۵۰۰ متر بعد از در شرقی بهشت زهرا روبروی مخابرات مراجعه کنند.ضمن اینکه مراجعه کنندگان درصورت ابهام یا سؤال می‌توانند باشماره ۵۶۵۲۴۸۰۱ مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی تماس بگیرند .


سیل تا اواسط این هفته ادامه دارد


بارش‌های سیل‌آسا تا اواسط هفته جاری همچنان ادامه خواهد داشت و هواشناسی کماکان با صدور هشدارهای سطح زرد، از مسئولان بیشتر استان‌ها خواسته حداقل تا روز سه‌شنبه در آماده‌باش کامل برای کنترل سیلاب‌های احتمالی باشند.«صادق ضیاییان» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی از دستگاه‌های اجرایی مانند نیروهای امدادی، راهداری‌ها، شهرداری‌ها، وزارت نیرو و غیره خواست جهت مقابله با بحران سیل‌های احتمالی حداقل تا نیمه هفته جاری در آمادگی کامل باشند.


مردم نیز لازم است ضمن دنبال کردن هشدارهای مسئولان در این مدت از اتراق در بستر رودخانه‌ها و قرار گرفتن در مسیل‌ها جداً خودداری کنند. وی افزود: هر چند دیروز جمعه 22 استان سیستان و بلوچستان، مرکزی و غرب کرمان، هرمزگان، بوشهر، شرق خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، یزد، مرکزی، قزوین، قم، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی، زنجان، گلستان، مازندران، گیلان، شمال و شرق کردستان و شرق لرستان رگبارهای موسمی داشتند اما در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، بوشهر، چهارمحال‌وبختیاری، ارتفاعات تهران و البرز، خراسان شمالی و گلستان شاهد بارش‌های سیل‌آسا بودیم.


امروز شنبه نیز استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، ارتفاعات تهران و البرز، چهارمحال‌وبختیاری، بوشهر و نیمه شرقی خوزستان مناطق پرمخاطره کشور هستند که برای آنها هشدار قرمز و نارنجی هواشناسی صادر شده است. ضیاییان اما با اشاره به ادامه بارش‌های سیل‌آسا فردا (یکشنبه) در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، کرمان، نیمه شرقی لرستان، شرق و جنوب خوزستان، مرکزی، قم، البرز، تهران، زنجان، قزوین، شرق و شمال آذربایجان شرقی، بوشهر، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، غرب یزد و نیمه غربی اصفهان خاطرنشان کرد: فردا شدت بارش‌ها در استان‌های البرز، تهران، سمنان، قزوین، کرمان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، شمال شرق خوزستان و شرق لرستان خواهد بود که لازم است مسئولان و مردم در این استان‌ها به هشدارها توجه بیشتری کنند. به گفته وی، دوشنبه نیز مردم استان‌های هرمزگان، فارس، تهران مازندران و سمنان باید مراقب سیلاب باشند. رئیس جمعیت هلال احمر هم هشدار داد: هموطنان تا دهم مردادماه از قرار گرفتن در حریم رودخانه‌ها و نقاط کوهستانی خودداری کنند.


پیرحسین کولیوند در حاشیه بازدید از منطقه سیل‌زده تهران اظهار کرد: امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر در استان‌های مختلف خدمات گوناگونی از جمله امدادرسانی، اسکان و تغذیه اضطراری در مناطق سیل‌زده برای هموطنان انجام دادند که این خدمات ادامه خواهد شد و تمامی نیروهای عملیاتی هلال احمر در آماده‌باش کامل هستند.


اصفهان در آماده‌باش کامل


مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با «ایران» با بیان اینکه 14 شهرستان استان درگیر بارش‌های تابستانی و سیل شده‌اند، گفت: با استقرار 250 تیم امدادی در سطح استان، بازگشایی راه‌ها، تخلیه آب از 250 واحد مسکونی، تخلیه آب از معابر، امدادرسانی به 122 دستگاه خودرو در جاده‌ها، تقویت سیل‌بندها و بندهای آبخیزداری، اطلاع‌رسانی و هشدار به گروه‌های در معرض خطر 14 شهرستان تحت تأثیر انجام شد و خوشبختانه این بارش‌ها و سیلاب‌ها حادثه جانی در پی نداشت.


منصور شیشه‌فروش با بیان آخرین وضعیت بارش‌های استان افزود: بارش‌ها از جنوب شرق آغاز و مناطق جنوبی و غربی اصفهان را گرفته و با توجه به بازگشایی مسیرهای انتقال آب و مدیریت و هدایت آن به مسیر دشت مشکل حل شده است. بیشترین خسارت به اراضی کشاورزی، راه‌ها، پل‌ها و بندهای آبخیزداری و روستاها و... وارد شده است.


وی با اشاره به اینکه در جریان بارش‌ها، 6 روستا روز پنجشنبه (6 مردادماه) تخلیه و با رفع شرایط پرخطر به خانه‌های خود بازگشتند اظهار داشت: با توجه به این موضوع، 60 هزار نفر هستند که در چادرها زندگی می‌کنند. با کمک و اطلاع‌رسانی‌هایی که توسط تیم‌های امداد انجام گرفت توانسته‌ایم از فاجعه جلوگیری کنیم اما متأسفانه به 40 چادر عشایر شهرستان فریدن خساراتی وارد شد. همچنین فیبر نوری بر اثر جریان سیل دچار آسیب شده و تلفن روستاهای لوشاب، حسن رباط و موته و شهرستان لای‌بید بخش میمه قطع شد. اما در حال حاضر همه چیز تحت کنترل است.


شیشه‌فروش درخصوص وضعیت جاده‌های استان نیز بیان کرد: محور جاده‌ای انارک - چوپانان به علت بارندگی شدید و آبگرفتگی موقتاً مسدود شده بود. همچنین محورهای جاده‌های نایین به اردستان و انارک به چوپانان و محور فرعی حسن‌رباط به لای‌بید که به علت سیل مسدود شده بود، با برطرف شدن خطر و ایمن‌سازی محور بازگشایی شد.


وی با اشاره به اینکه سه جاده مناطق شرقی مسدود و پس از رفع بحران باز شده و رفت و آمد در حال انجام و ترافیک روان است، تصریح کرد: با توجه به تداوم بارندگی‌ها، رعایت اصول ایمنی و خودداری از ترددهای غیرضروری لازم و در مجاورت رودخانه‌ها توقف نکنید. همچنین در حال حاضر همه اماکن گردشگری در مسیر رودخانه‌ها تعطیل شده‌اند.


وی همچنین به تعطیل بودن متروی شهرستان اصفهان اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به شرایط جوی و با در نظر گرفتن تجربه گذشته مترو همچنان تعطیل است تا از هرگونه فاجعه جلوگیری به‌عمل آید. همچنین تمام نیروهای امدادرسانی با توجه به شرایط آماده‌باش در یزد در حال امدادرسانی و انتقال تجهیزات به این استان است.


استان فارس به حالت عادی بازگشت


مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس نیز با بیان اینکه در حال حاضر (جمعه 7 مردادماه) شرایط جوی پایدار است گفت: با وجود شدت بارش‌ها با کنترل مسیر جریان روان‌آب‌ها به سمت رودخانه‌ها در حال حاضر وضعیت پایدار است و مشکل خاصی نیست.


خلیل عبداللهی با بیان اینکه در هیچ‌ یک از نقاط استان به‌جز 5 روستا در شهرستان داراب که دچار آبگرفتگی شدند، گزارشی از خسارت اعلام نشده است افزود: طی روزهای گذشته ساکنان 5 روستا اسکان موقت شدند. همچنین در پی جاری شدن سیل 15 روستای این شهرستان با قطعی آب و برق مواجه شدند که کمتر از شش ساعت این مشکل مرتفع شد و شرایط به حالت عادی بازگشت. در حال حاضر همه اماکن تفرجگاهی تعطیل شده‌اند و اطلاعیه‌ای نیز صادر شده که مردم به این اماکن مراجعه نکنند.


1800 آسیب‌دیده در سیل سیستان و بلوچستان


مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با «ایران» درخصوص آخرین وضعیت امدادرسانی به مناطق آسیب‌دیده از سیل گفت: با توجه به میزان زیاد بارش‌ها خوشبختانه با همیاری مردم و مسئولان تلفات سنگینی در استان نداشتیم همچنین آوار و تخلیه خانه‌ها نیز اتفاق نیفتاد.

بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرستان کنارک با میزان ۶۵ میلی‌متر بود که خوشبختانه به علت احداث زیرساخت‌ها و کانال‌کشی‌هایی که پیش از این انجام گرفته بود آبگیری معابر را به‌صورت بحرانی نداشتیم. علیرضا شهرکی با بیان اینکه تمامی نیروهای امدادی در حال آماده‌باش کامل هستند افزود: در روز پنجشنبه گذشته (6 مردادماه) امدادرسانی در مناطق باغ‌ملک و بهبهان انجام شد.


پس از یک هفته باران‌های سیل‌آسا؛ یزد آرام گرفت


استاندار یزد نیز با اشاره به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی از هفته گذشته مبنی بر فعالیت سامانه بارشی مونسون در کشور و حرکت به سمت استان‌های مرکزی و جنوبی، گفت: به محض اطلاع از پیش‌بینی‌ها، ستاد مدیریت بحران استان با حضور کلیه دستگاه‌های متولی و فرمانداران برگزار و تدابیر لازم اندیشیده شد. در جریان جلسات برگزار شده، مقرر شد از کلیه سیل‌بندها و بندهای استان بازدید و اقدامات مربوط به مقاوم‌سازی آنها انجام شود. همچنین سازه‌های تخریب شده در سیل‌های گذشته اصلاح و بازسازی شد.


مهران فاطمی به بارش نسبتاً شدید باران در منطقه دربید و جاری شدن سیل در این منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: با مدیریت انجام شده مسیر حرکت سیل منحرف و از حرکت آن به سمت یزد جلوگیری شد. وی افزود: باتوجه به بارش شدید باران در زردین و تکمیل ظرفیت بندها، مازاد آب آن به‌صورت روان‌آب و سیل به روستا حرکت کرد که براساس گزارش‌های واصله چند خانه تخریب شده است.


خسارت سیل به عشایر چهارمحال و بختیاری


مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص خسارات وارد شده به عشایر چهارمحال و بختیاری در سیل اخیر، اظهار کرد: براساس برآوردهای اولیه انجام شده متأسفانه تاکنون بیش از 2 هزار رأس گوسفند عشایر استان از بین رفته است. یحیی حسین‌پور افزود: ۲۰۰ تخته چادر عشایر نیز در اثر وزش باد تخریب و غیرقابل استفاده شده است. وی خاطرنشان کرد: به عشایر توصیه می‌شود طی روزهای آتی که شاهد فعالیت سامانه بارشی در چهارمحال و بختیاری هستیم، از حضور در مناطق پرخطر، حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها، ارتفاعات کوه‌ها و... بشدت پرهیز و دام‌های خود را نیز در مکان‌های امن نگهداری کنند.


دستور رئیس جمهور به همه وزرا و استانداران برای کمک به مناطق سیلزده



رئیس جمهور با توجه به بارش‌های پیش رو و احتمال سرریز شدن سدها و آب‌بندها، استانداران سراسر کشور و دستگاه‌های مرتبط را موظف کرد اقدامات و تدابیر لازم را برای پیشگیری از بروز خسارات در دستور کار قرار دهند. به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به وزرا، رؤسای سازمان‌ها و استانداران سراسر کشور دستور داد تمام امکانات خود را برای مواجهه با سیل بسیج کنند. رئیس جمهور تأکید کرد: ضروری است استانداران با همه امکانات موجود به مناطق سیل‌زده در استان خود یا به استان‌های معین و همجوار امدادرسانی کنند.


حضور معاون اول رئیس جمهور در مناطق سیل‌زده فیروزکوه


محمد مخبرصبح روز جمعه به همراه استاندار تهران و رئیس جمعیت هلال احمر، در جریان خسارات و شدت تخریب ها در روستاها و مناطق مختلف فیروزکوه قرار گرفت. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین از نزدیک روند رسیدگی و امدادرسانی به آسیب‌دیدگان ناشی از سیل در منطقه فیروزکوه را مورد بررسی قرار داد و دستورات لازم را برای جبران خسارات و تخریب‌ها صادر کرد.


وزیر کشور هشدارباش سیل در سراسر کشور صادر کرد


وزیر کشور با بیان اینکه امدادرسانی در مناطق سیلزده به‌صورت گسترده در حال انجام است، گفت: اکنون تمام کشور هم در هشدارباش است و هم بسیج ظرفیت‌ها برای همه مناطق انجام شده است. احمد وحیدی افزود: در روزهای گذشته بسیاری از استان‌ها از جمله مازندران، گیلان، البرز، مرکزی، اصفهان، یزد، تهران و... درگیر سیل بودند که خدا را شکر مدیریت خوبی انجام شد و با اینکه حجم بارش‌ها بسیار زیاد بود، مدیریت شد.

به عنوان مثال در استان یزد که معمولاً ۴۰ میلی‌متر در سال بارش دارد، نزدیک به ۷۵ میلی‌متر بارندگی داشت که حجم بسیار بزرگی است. در استان‌های دیگر هم به همین صورت است. وی با تأکید بر اینکه در چند منطقه مانند امامزاده داوود، فیروزکوه و یزد سیل مشکلات بیشتری را به‌وجود آورده است، افزود: در یزد عمدتاً مشکل آب‌گرفتگی معابر است که در چند نقطه آب‌گرفتگی داریم که باید به‌سرعت آن را برطرف کنیم. بویژه در بافت تاریخی که اهمیت ویژه‌ای دارد که این اقدامات در حال انجام است.

وحیدی با بیان اینکه میزان فوتی‌های ما در سیل گسترده نبوده است، ادامه داد: در برخی استان‌ها تعداد اندکی فوتی داشتیم که شاید بیش از سه تا چهار نفر در مجموع استان‌ها نبوده است، اما در دو نقطه امامزاده داوود و فیروزکوه تعداد فوتی‌های‌مان بیشتر بوده است که آمار قطعی آن را باید بعد از اینکه تکلیف مفقودان در این دو نقطه مشخص شد، اعلام کنیم. وی با اشاره به وضعیت امدادرسانی در استان‌های سیلزده، گفت: امدادرسانی گسترده است و در همه مناطق استانداران با تمام توان پای کار هستند.

فرمانداران، بخشداران و دهیاران، هلال‌احمر، نیروهای نظامی، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، اورژانس، گروه‌های مردمی و... فعالیت بسیار خوبی دارند و تقریباً بسیج گسترده‌ای در همه مناطق داریم. همچنین عزیزان راهداری در راه‌ها فعالیت دارند. وزیر کشور گفت: امیدواریم مردم هم رعایت کنند و در مجاورت رودخانه‌ها و مراکزی که احتمال سیل در آنها وجود دارد، نروند. در برخی مناطق رانش کوه هم داشته‌ایم. به عنوان مثال در فیروزکوه در مزداران که یک روستا است، مشکل ما بیشتر رانش کوه بود که مردم اذیت شدند.


مونسون در بوشهرکمترین خسارت را داشت


آماده باش نیروها، ارائه هشدارهای بموقع از سوی ستاد مدیریت بحران و دیگر دستگاه‌ها و توجه مردم به این توصیه‌ها باعث شد بوشهری‌ها برخلاف استان‌های دیگر سیل مونسون را با کمترین خسارت پشت سر بگذارند. در استان بوشهر با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده از سوی اداره کل هواشناسی مبنی بر احتمال ورود سامانه موسوم به مونسون و حاکم شدن شرایط ناپایدار و تحت تأثیر قرارگرفتن بخش‌های جنوبی با دستور ستاد مدیریت بحران استان تمام نیروهای عملیاتی و امدادی در حالت آماده باش قرار گرفتند.

اطلاع‌رسانی عمومی، آگاهی بخشی مردم بخصوص جوامع هدف در معرض خطر، هماهنگی و آمادگی مناسب بین دستگاه‌های اجرایی، شناسایی مناطق در معرض خطر و اقدام‌های پیشگیرانه از جمله عواملی بود که باعث شد استان بوشهر در سیل خطرناک مونسون با کمترین آسیب‌ها و خسارت‌ها روبه‌رو شود. صاعقه، تندبادهای لحظه‌ای، رعد و برق، بارش‌های رگباری، نقطه‌ای و زیاد در زمان اندک که فرصت نفوذ به زمین را از آب می‌گیرد و منجر به ایجاد رواناب می‌شود از ویژگی‌های سامانه مونسون است که براساس اعلام اداره کل هواشناسی نواحی جنوبی و ارتفاعات شرقی استان بوشهر از پنجم تا نهم مرداد میزبان این سامانه است.

تجربه استان‌های دیگر نشان می‌داد با توجه به اینکه مناطق بالادستی دارای بارش هستند حتی اگر مناطقی آفتابی و هیچ بارشی نداشته باشند ممکن است تحت تأثیر رواناب‌ها و سیل‌ها قرار گیرند در همین راستا بود که هشدارهای لازم در خصوص حضور نیافتن مردم در حاشیه رودخانه‌ها، ارتفاعات و تجمع در مسیرهای پرخطر از جمله روی پل‌ رودخانه‌های فصلی داده شد.

همچنین با توجه به اینکه براساس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی این سامانه در دریا هم اتفاق می‌افتد براساس تصمیم ستاد مدیریت بحران استان بوشهر حضور شناورهای صیادی و سفاری در دریا و هرگونه تردد دریایی در این بازه زمانی ممنوع اعلام شد؛ افزون براین ستاد مدیریت بحران استان به تمام فرمانداری‌ها آماده باش اعلام کرد تا با همکاری شهرداران، بخشداران و دهیاران نقاطی که احتمال آسیب وجود دارد شناسایی و اقدامات لازم برای کاهش خطر انجام شود.

نکته مثبت فعالیت مونسون در بوشهر آورده‌ای بود که با خود برای سازه‌های آبخیزداری و سفره‌های زیرزمینی این استان داشت، در حالی که این بارش‌های سیلابی هیچ تلفات جانی به همراه نداشت و مشکلات پیش آمده مدیریت شد، ۱۷ میلیون مکعب آب هم نصیب سازه‌های آبی بوشهر کرد. در استان بوشهر ۸۶۲ سازه آبخیزداری با ظرفیت استحصال ۳۵ میلیون مترمکعب روان آب وجود دارد که وجود این سازه‌های آبخیزداری نقش مهمی در کنترل و کاهش خطر وقوع سیلاب دارند.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر این میزان استحصال آب به وسیله ۵۰ درصد سازه‌های آبخیزداری استان انجام شده است. غلامرضا منتظری بیشترین استحصال آب را از سوی سازه‌های آبخیزداری شهرستان‌های کنگان، عسلویه، دیر، دشتی، تنگستان و دشتستان اعلام کرد؛ استحصال این میزان آب در این شرایط سخت خشکسالی و تابستان سوزان برای استان بسیار مفید و مؤثر است و تا حدودی می‌تواند تأثیر ناشی از خشکسالی را کاهش دهد.

وی افزود: سازه‌هایی که در حوزه آبخیز شهری شهرهای کنگان، خورموج و برازجان احداث شده است که علاوه بر کاهش خطر سیل تأثیر مهم و مستقیمی بر تغذیه سفره‌های زیرزمینی آب دارند و در این سامانه بارشی عملکرد مطلوبی داشته و تأثیر مثبتی در جلوگیری از بروز خسارت به زیرساخت‌ها در مناطق شهری داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha