سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 34281
سلامت نیوز: کارشناس مسئول بهداشت اماکن وزارت بهداشت گفت: خیارشورهای فله مورد تأیید وزارت بهداشت نیستند زیرا معلوم نیست در چه کجا، در چه شرایطی و با استفاده از چه مواد شیمیایی تهیه شده‌اند و ممکن است حاوی آلودگی های قارچی و به خصوص مواد شیمیایی خطرناک باشند.

رضا غلامی در گفت و گو با فارس، افزود: کلاً ترشی و شورها که به صورت فله تهیه و توزیع می شوند چون محل تولید و نحوه تولید آنها مشخص نیست و ممکن است در تولید آنها از مواد شیمیایی مضر سلامت استفاده شده باشد مورد تأیید وزارت بهداشت نیستد و وزارت بهداشت مصرف این مواد را به مردم توصیه نمی‌ کند.

وی ادامه داد: اگر مردم به این نوع شور یا ترشی‌جات علاقه دارند می توانند آنها را در خانه و با دقت خودشان تهیه و مصرف کنند اما استفاده از ترشی و شورهای فله در بازار مورد تأیید وزارت بهداشت نیست و توصیه می کنیم از مواد بسته بندی شده استفاده شود.

وی در پاسخ به این پرسش فارس که اگر مورد تأیید وزارت بهداشت نیستند پس چرا اجازه توزیع دارند و جمع آوری نمی شوند گفت: البته مأموران بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی فاکتور خرید این اقلام را در مغازه ها بررسی می کنند و در 60 تا 70 درصد مشکلی را نمی بینند اما در 30 تا 40 درصد موارد که مشکل دارند جمع آ‌وری می شود و پرونده به دستگاه قضایی ارجاع می شود.

غلامی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه این اقلام شناسنامه تولید ندارند چگونه مورد تأیید قرار می گیرند گفت: در فاکتور خرید برخی از آنها محل تولید مشخص است و مورد به دانشگاه علوم پزشکی مربوطه که محل تولید در محدوده جغرافیایی آن است گزارش می شود تا محل تولید را بازرسی کنند.

کارشناس مسئول بهداشت اماکن وزارت بهداشت گفت: با این وجود متأسفانه به رغم توصیه وزارت بهداشت مبنی بر استفاده از اقلام بسته بندی شده با تاریخ تولید و انقضا هنوز عرضه این کالاها به صورت سنتی و فله وجود دارد که البته یکی از علل آن این است که موسسه استاندارد، تاکنون استاندارد مشخصی برای این اقلام معرفی نکرده است.

وی افزود: اقلامی مانند ترشی و شورها استاندارد اجباری در کشور ندارند و موارد بهداشتی اعلام شده نیز اختیاری است با این حال همکاران ما برای کنترل این اقلام در دانشگاههای علوم پزشکی تلاش می کنند.

غلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره آلودگی و عوارض ترشی و خیارشورهای فله گفت: با توجه به درجه بالای شوری، ترشی و اسیدیته این اقلام احتمال اینکه آلودگی میکروبی داشته باشند کم است اما با توجه نحوه تولید آنها امکان آلودگی قارچی وجود دارد با این حال بیشترین نگرانی ما استفاده از مواد شیمیایی غیر مجاز در تولید این اقلام است که ممکن است عوارض سلامت دراز مدت داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha