شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3429

دانشمندان می‌گویند نباید به عنوان خط اول دفاعی در برابر پرتوهای زیان‌‌آور خورشید به کرم‌های ضد‌‌آفتاب اعتماد کرد.

به گزارش لایوساینس کارشناسان برای پیشگیری کامل از اثرات زیان‌آور نور خورشید از جمله سرطان پوست باید لباس‌های مانع نور پوشید یا به کلی از رفتن به زیر آفتاب چشم پوشید.

ثابت شده است که کرم‌های ضدآفتاب از آسیب پوست در نتیجه اشعه ماوراءبنفش و نیز دو نوع از سه نوع سرطان شایع پوست- کارسینوم سلول پایه‌ای و کارسینوم سلول فلسی- پیشگیری می‌کنند.

اما به گفته دکتر استفان لوتن‌شلاگر از بیمارستان تریملی در سوئد به طور قطعی ثابت نشده است که کرم‌های ضدآفتاب در مقابل مرگبارترین نوع سرطان پوست یعنی ملانوم محافظت ایجاد می‌کنند.

لوتن‌شلاگر و همکارانش اخیرا بازبینی کاملی درباره راهبردهای محافظت در برابر نورخورشید در سراسر دنیا انجام داده‌اند و نتایج ان را به طور آنلاین در نشریه لانست منتشر کرده‌اند.

لوتن‌شلاگر می‌گوید: "پوشیدن لباس‌های محافظ در برابر نور و کلاه و قرارگرفتن حداقل در مقابل نور خورشید نسبت به استفاده از کرم‌های ضدآفتاب مرجح است." او می‌افزاید افراد به خاطر دلایل اجتماعی دوست دارند حمام آفتاب بگیرند،‌"اما نباید از کرم‌های ضدآفتاب در تلاش برای افزایش زمان قرارگیری در معرض نورخورشید به حداکثر سوء‌استفاده کرد."

به نظر این کارشناس بهترین لباس برای محافظت در برابر نور خورشید لباس‌های ضخیم و با بافت ریز است که از پارچه‌های کتان زبر، پشم یا پلی‌استر دوخته شده باشند و نه از پارچه‌های نخی یا پنبه‌ای یا استات.

لباس‌های خشکی که پس از شستن آب رفته‌اند، نسبت به لباس‌های تر یا روشن یا چسبان نسبت به اشعه ماوراء‌بنفش نفوذناپذیرتر هستند.

دکتر لوتن‌شلاگر در مورد  نحوه استفاده از کرم‌های ضدآفتاب می‌گوید:" کاربرد مقدار فراوان از کرم ضدآفتاب در درجه اول اهمیت قرار دارد و در درجات بعدی استعمال یکنواخت و طیف اختصاصی جذب اشعه کرم مورد استفاده مهم است."
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha