شانزدهم تیرماه سال جاری، حوالی ساعت 10 شب بود که دو محیطبان منطقه حفاظت شده «مند» در شهرستان دیّر واقع در استان بوشهر هدف حمله دو شکارچی غیرمجاز آهو قرار گرفته و بشدت مجروح شدند.

شکار دو محیطبان به جای آهو!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، این اولین حادثه تلخی نبود که در حافظه دشت و کوه‌های حیات وحش استان بوشهر حک می‌شد؛ چرا که کمتر از یک‌سال پیش، صدای گلوله سکوت این منطقه را بر سر محیطبانان استان بوشهر آوار کرده و رئیس منطقه حفاظت شده «مند» را پس از حمله ناجوانمردانه شکارچیان غیرمجاز و اصابت گلوله، راهی بیمارستان کرد.


همزمان با روز جهانی محیطبان، فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، افزایش روزافزون درگیری و ضرب و جرح به محیطبانان در سال‌های اخیر را نگران‌کننده دانسته و می‌گوید: طی سال‌های گذشته این دومین حادثه تلخی است که از سوی شکارچیان غیرمجاز بر محیطبانان زحمتکش استان بوشهر تحمیل می‌شود. آبان ماه سال گذشته محمد محمدی‌فر، رئیس منطقه حفاظت شده «مند» توسط شکارچیان غیرمجاز مورد اصابت گلوله قرار گرفته و مجروح شد. کمتر از یک‌ماه پیش نیز، شکارچیان غیرمجاز با وجود اعلام ایست محیط‌بانان، مبادرت به شلیک به سمت آنان کرده و دو محیطبان منطقه حفاظت‌شده، محمدرضا زارعی و اصغر اسماعیلی را بشدت مجروح کردند.

مقابله جدی با متخلفان


او با اشاره به اینکه نباید افزایش درگیری‌ها با محیطبانان کشور به امری عادی تبدیل شود، می‌گوید: باید ریشه‌یابی اصولی و علمی برای رخداد حوادثی از این دست، انجام شده و اقدامات فوری برای مقابله جدی و قانونی با متخلفان صورت گیرد.به گفته قلی‌نژاد، اداره کل حفاظت محیط زیست به محض اطلاع از حادثه حمله شکارچیان به این دو محیط‌بان، به فوریت اقدام به هماهنگی با نهادهای قضایی و انتظامی کرده و محیطبانان مجروح نیز به مراکز پزشکی برای درمان انتقال داده شدند. البته خوشبختانه طی چند روز گذشته، ضارب این دو محیط‌بان که «شرور حرفه‌ای» معرفی شده، دستگیر و مشخص شده است که پیش‌تر به ۲۸ سال و 4 ماه حبس قطعی محکوم شده بود.

قدر محیطبان‌ها را بدانیم


به اعتقاد قلی‌نژاد، به‌روزآوری و اصلاح قوانین، اصلاح قانون به‌کارگیری سلاح، تأیید گزارش‌های محیطبانان به عنوان ضابطین خاص دادگستری در نزد مقام قضایی، استفاده از فناوری‌های نوین حفاظتی از جمله دوربین‌های مداربسته با برد بالا، پهپادهای با قابلیت پرواز زیاد، داشتن خودرو و موتورهای استاندارد برای برخورد و مقابله با شکارچیان، نقش کلیدی رسانه ملی در آموزش و فرهنگ‌سازی، کمک و یاری رسانه‌ها و سمن‌های محیط زیستی برای ترویج و توسعه فرهنگ محیط زیست، ایجاد و توسعه قرق‌های اختصاصی در هر استان و تغییر قوانین جواز حمل سلاح شکارچیان می‌تواند تا حدی این مشکل را مرتفع کند.

شکارچیان در کمین آهو بودند


محمدرضا زارعی، محیطبان جوانی است که 10 سال از بهترین سالیان عمر خود را برای حفاظت حیات وحش «مند» صرف کرده است. او در توضیح حادثه تیراندازی و زخمی شدنش به «ایران» می‌گوید: آن شب من به عنوان شیفت جایگزین، در منطقه حضور داشتم و همراه همکارانم اسماعیلی، فولادی و یک همیار دیگر، به گشت‌زنی در منطقه مشغول بودیم. پس از بررسی وضعیت آبشخورها، در منطقه‌ای که معمولاً شکارچیان وارد آن می‌شوند، کمین کردیم.
زارعی می‌گوید: در تاریکی شب، متوجه حضور دو شکارچی غیرمجاز شدیم.

آنها سوار بر موتورسیکلت، آرام آرام به منطقه نزدیک شدند. موتورسیکلت را خاموش کرده و کنار باربری پارک کردند. ما نیم ساعت کمین کردیم تا اینکه شکارچیان، موتورسیکلت را روشن کرده و در منطقه چند دور زدند. در همان موقع، یک آهو مقابل این شکارچیان ظاهر شد؛ آنها آهو را تعقیب کرده و شروع به تیراندازی کردند. قرار شد من و اسماعیلی جلوتر رفته و فولادی و همیار دیگر از پشت مراقبت کنند. آرام به شکارچیان نزدیک شده و پس از دستور ایست، 2 تیر هوایی شلیک کردیم.

محیط‌بان‌ها امنیت جانی ندارند


به گفته این محیطبان، شکارچیان هیچ اعتنایی نکرده و سوار بر موتور، به سمت روستای شه‌نیا فرار کردند. آنها را دنبال کرده و باز هم دستور ایست دادیم؛ اما اعتنایی نکردند. ناگهان، شکارچیان شروع به تیراندازی کردند. اولین تیر به من برخورد نکرد اما با شلیک دوم تمام بدن و دستانم غرق خون شد. شکارچی دوم نیز تفنگش را به سمت من نشانه رفته و یک تیر دیگر به سمت سینه و شکمم شلیک کرد.

پس از آن نفهمیدم چه شد! تمام بدنم غرق در خون شده و بیهوش شدم. پس از این حادثه من و همکارم با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدیم و بلافاصله تحت عمل جراحی قرار گرفتیم. در نتیجه جراحی نیز چند ساچمه از روده‌هایم خارج شد. چندعمل جراحی دیگر نیز در بخش‌های مختلف بدنم انجام شد. هم اکنون نیز تا بهبودی کامل در مرخصی به سر می‌برم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha