سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 342967

مدیر کل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت محور سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه حتما هنگام خرید مکمل با داروساز مشورت کنیم و مکمل های دیگری که استفاده می کنیم را به او اطلاع دهیم، بیان داشت: باید مکمل هایی که دریافت می کنیم را با دقت بررسی کنیم تا حاوی یک ماده مشابه با اسم های مختلف نباشند.

درباره مسمومیت با مکمل ها چه می دانید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، نوشین محمدحسینی مدیر کل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت محور سازمان غذا و دارو اظهار داشت: ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین D3 اگر زیاد مصرف شوند ایجاد مسمومیت می کنند چون در بدن تجمع می کنند اما ویتامین های گروه B محلول در آب هستند و از بدن دفع می شوند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر ویتامین D، A، E می خواهیم استفاده کنیم حتما باید با داروساز مشورت کنیم. گاهی یک ویتامین در چندین برند مختلف با اسامی مختلف وجود دارد و دقت نمی کنیم که انواع ویتامین هایی که خریدیم ممکن است میزان دریافتی آن برای بدن از حد مجاز بالاتر برود.

مدیر کل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت محور سازمان غذا و دارو اضافه کرد: حتما هنگام خرید مکمل با دکتر داروساز مشورت کنیم و مکمل های دیگری که استفاده می کنیم را به او اطلاع دهیم. همچنین بعضی از مکمل ها با داروهای مصرفی و یا بیماری های ما تداخل دارند. اینکه صرفا مکمل هستند نمی تواند خودسرانه آن ها را خرید و استفاده کرد.

محمدحسینی تصریح کرد: مثلا کسی که داروی ضد انعقاد مصرف می کند، نمی تواند امگا3 را بدون مشورت با پزشک و داروساز بگیرد و مصرف کند چون میزان انعقاد خونش را به هم میزند و حتی می تواند منجر به خونریزی های داخلی شود.

وی گفت: کسانی که به بیماری های مزمن کبدی، کلیوی، فشار خون و دیابت مبتلا هستند، قبل از مصرف داروهای بدون نسخه و مکمل ها حتما باید با داروساز مشورت کنند چون خیلی از این مکمل ها با داروهای پایین آورنده قند و فشار خون تداخل دارویی دارند.

محمدحسینی با تأکید بر اینکه افراد باردار و کودکان زیر 5 سال نیز جزء گروه هایی هستند که بدون مشورت با پزشک نباید مکمل دریافت کنند، افزود: افرادی که به دلیل مشکلات و بیماری های مختلف چندین قلم دارو مصرف می کنند نیز حتما باید تداخلات مکمل ها با داروهای مصرفیشان بررسی شود.

مدیر کل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت محور سازمان غذا و داروادامه داد: افرادی که رژیم های غذایی خاص دارند مانند کسانی که گیاهخوارند، خام خوارند یا از رژیم های غذایی پرپروتئین و پرچربی و یا به هر دلیلی از یک رژیم خاص پیروی می کنند در انتخاب مکمل ها نمی توانند خودسرانه عمل کنند و باید حتما رژیم غذایی خود را به داروساز اطلاع دهند و براساس رژیم خود مکمل بگیرند، وگرنه امکان جذب برخی مکمل ها در بافت چربی وجود دارد و منجر به مسمومیت می شود.

وی در رابطه با شرایط نگهداری مکمل ها گفت: نگهداری مکمل ها نیز مساله بسیار مهمی هست، اگر مکمل ها را در شرایط نامناسب نگهداری کنیم یا خاصیت خود را از دست می دهند یا به مواد آسیب زا تبدیل می شوند. پس نباید مکمل ها را در جای گرم و مرطوب نگه داری کنیم.

محمدحسینی اشاره کرد: اگر دقت کنید در تمام ظرف هایی که مکمل در آن ها ریخته شده، پاکت کوچک یا کپسولی هست که مواد رطوب گیر در آن هاست، هیچ وقت نباید آن ها را از ظرف خارج کنیم چون آن ها سلامت مکمل را در برابر رطوبت محافظت می کنند.

وی یادآور شد: در برخی موارد نشانه های مسمومیت با مکمل ها زمانی ظاهر می شود که دیگر دیر شده است، بنابراین نباید منتظر نشانه بمانیم خصوصا در مورد ویتامین های محلول در چربی مانند A، D، E. قبل از شروع مصرف آن ها سطح خونی موجود در بدن را اندازه گیری و براساس آن استفاده کنیم.

نوشین محمدحسینی عنوان کرد: مکمل های محلول در چربی بسیار ضروری هستند و اگر کمبود آن ها را داشته باشیم دچار مشکلات جدی می شویم اما اگر اضافه مصرف شوند نیز مسمومیت ایجاد می کند. بنابراین قبل از مصرف باید سطح آن ها در آزمایش مشخص شود.

مدیر کل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت محور سازمان غذا و دارو گفت: علائم مسمومیت با ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین های B و Cشامل سرگیجه، سردرد و حالت تهوع است البته باز تکرار می کنم نباید منتظر علائم مسمومیت باشیم و باید مکمل هایی که دریافت می کنیم را با دقت برررسی کنیم تا حاوی یک ماده مشابه با اسم های مختلف نباشند.

وی تأکید کرد: در کل هر چه را که می خواهیم استفاده کنیم باید به داروساز نشان دهیم و مدل غذایی خود را هم بگوییم تا براساس آن تصمیم گیری شود ما چه مکملی را می توانیم استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha