تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مگس‌ها و سوسک‌ها احتمال انتشار کووید ۱۹ را ندارند.

مگس ها و سوسک ها نقشی در گسترش کووید ۱۹ ندارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، اگرچه متخصصان و مقامات بهداشت عمومی در حال حاضر درک بهتری از نحوه انتشار کووید ۱۹ دارند، اما نگرانی‌هایی در مورد اینکه آیا می‌تواند به طور غیرمستقیم از طریق سطوح آلوده، حیوانات یا حشرات منتشر شود وجود دارد.

به گزارش هلث دی نیوز،«گابریل هامر»، حشره شناس بخش حشره شناسی دانشگاه A&M تگزاس، در این باره می‌گوید: «حشرات به عنوان انتقال دهنده انواع بیماری‌های عفونی به مردم شناخته شده اند، بنابراین تعیین سهم بالقوه آنها در انتقال کروناویروس در مراحل اولیه پاندمی در اولویت قرار گرفت.»

تیم تحقیقاتی قبلاً دریافته بود در خانوارهایی که موارد مثبت کووید ۱۹ انسانی تأیید شده بود، انتقال کروناویروس از انسان به سگ‌ها و گربه‌ها را تجربه کردند. و این تیم اخیراً در حال تحقیق در مورد انتقال کووید ۱۹ در بین گوزن‌های دم سفید تگزاس بوده است.

اما در مورد حشرات چطور

در مطالعات قبلی سایر محققان، پس از قرار گرفتن در معرض کروناویروس در یک محیط آزمایشگاهی، مگس‌های خانگی علائمی از ویروس و RNA ویروسی را نشان دادند. با این حال، این مطالعه به این نتیجه نرسید که این حشرات RNA ویروسی کروناویروس را در محیط‌های خانگی دریافت می‌کنند.

به گفته هامر، «انتقال مکانیکی مستلزم آن است که پاتوژن توسط ذرات عفونی روی بدن یک حشره به فرد منتقل شود. با انتقال بیولوژیکی، پاتوژن وارد حشره می‌شود، رشد می‌کند و سپس قبل از انتشار از طریق بزاق یا مدفوع حشره تکثیر می‌شود.»

هامر گفت: «اکثر پاتوژن های منتقله از طریق ناقل، مانند ویروس نیل غربی در پشه‌ها، به صورت بیولوژیکی پخش می‌شوند. با این حال، مگس‌هایی که نمی گزند می‌توانند به طور مکانیکی باکتری‌هایی مانند سالمونلا را پخش کنند.»

در مطالعه جدید، تیم هامر محتویات ۱۳۳ تله حشره را که در ۴۰ خانه قرار داده شده بود پردازش کردند که هر کدام حداقل یک مورد تأیید شده کووید ۱۹ انسانی داشتند. از ژوئن تا سپتامبر ۲۰۲۰، تله‌های چسبنده بیش از ۱۳۴۵ حشره، از جمله ۱۱ گونه مختلف مگس و سوسک را به دام انداختند.

محققان از آزمایش PCR برای ارزیابی حشرات استفاده کردند.

یک روز پس از مثبت شدن آزمایش ویروس در نمونه‌های سگ یا گربه، ۱۴ تله حشره دیگر در هفت خانه نصب شد که احتمال تماس حشرات با حیوانات یا سطوح آلوده را افزایش می‌دهد.

بر اساس یافته‌ها، سوسک‌ها یا مگس‌های گزنده و غیرگزنده احتمال انتشار ویروس را ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha