حدود ۳۰ درصد از بزرگسالان در سراسر جهان تجمع چربی در کبد دارند، که به بیماری کبد چرب غیرالکلی معروف است.

چربی اطراف کبد ریسک نارسایی قلبی را افزایش می دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،اکنون یک تیم بین المللی از محققان به رهبری دکتر «الساندرو مانتووانی»، از گروه پزشکی دانشگاه ورونا در ایتالیا، این وضعیت را با افزایش خطر نارسایی قلبی مرتبط می‌دانند.

به گزارش مدیسن نت، محققان خاطرنشان کردند که بیماری کبد چرب غیرالکلی، به دلیل افزایش نرخ اضافه وزن و چاقی، به سرعت در حال افزایش است.

آنها ۱۱ مطالعه طولانی مدت از پنج کشور (ایالات متحده، بریتانیا، کره جنوبی، سوئد و فنلاند) را که تا مارس ۲۰۲۲ منتشر شده بودند، بررسی کردند. آنها به ارتباط بین این نوع بیماری کبدی و نارسایی قلبی در بین بیش از ۱۱ میلیون نفر پرداختند.

نیمی از شرکت کنندگان زن بودند، با میانگین سنی ۵۵ سال و متوسط BMI (شاخص توده بدنی) ۲۶، که اضافه وزن در نظر گرفته می‌شود اما چاق نیستند.

محققان دریافتند که حدود ۲۶٪ یا ۲.۹ میلیون شرکت کننده در مطالعه قبلاً به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا بودند.

در طول متوسط دوره نظارت ۱۰ ساله، بیش از ۹۷۰۰۰ نفر مبتلا به نارسایی قلبی تشخیص داده شدند، وضعیتی که در آن قلب قادر به پمپاژ کافی خون در بدن نیست.

محققان پی بردند وجود بیماری کبد چرب غیر الکلی با افزایش ۵۰ درصدی خطر ابتلاء به نارسایی قلبی در دهه آینده همراه بود.

بر اساس این مطالعه، به نظر می‌رسد خطر بیماری قلبی نیز با شدت بیماری کبد، به ویژه با فیبروز گسترده‌تر کبد، همراه باشد.

محققان مطمئن نیستند که چرا این بیماری کبدی با ایجاد نارسایی قلبی مرتبط است. اما آنها خاطرنشان می‌کنند که بیماری کبد چرب غیرالکلی مقاومت به انسولین را بدتر می‌کند، تشکیل پلاک را تقویت می‌کند و ترکیبی از مواد شیمیایی التهابی و غلیظ کننده خون را آزاد می‌نماید.

محققان خاطرنشان کردند داروهای جدید دیابت که قند خون را کاهش می‌دهند، به نظر می‌رسد احتمال پذیرش در بیمارستان به خاطر نارسایی قلبی را کاهش می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha