سلامت دیجیتال در کشور رو به رشد است.  هر روز شاهد لانچ خدمات جدیدتر و ایده های خلاقانه تری در حوزه سلامت کشور هستیم. این حوزه با مقوله ای به نام نوبت دهی اینترنتی به عنوان ابتدایی ترین خدمات آنلاین شروع بکار کرد و گسترش یافت.پس از گذشت مدتی شاید بد نباشد گاهی چند قدمی به عقب برگردیم و مرور کنیم اگر ایرادی در برخی قسمتهای کار داریم برطرف کنیم.

سامانه هایی با امکان نوبت دهی اینترنتی

به گزارش سلامت نیوز این روزها کمتر پزشکی است که به عضویت یکی از سامانه های نوبت دهی آنلاین در نیامده باشد و کمتر کسی هم هست که قبل از تماس مستقیم با پزشک جستجویی در اینترنت نکند تا راحت ترین راه یعنی رزرو آنلاین نوبت در یکی از سامانه های اینترنتی نوبت دهی را امتحان کند.

در حال حاضر اپلیکیشن های مختلفی برای این کار وجود دارند که در این میان بعضی از آنها پر مخاطب تر هستند و برخی کمتر توانسته اند به چشم بیایند که البته جدای از بازاریابی در مطب پزشکان عوامل دیگری هم در این زمینه مهم هستند که ممکن است در نگاه اول به چشم نیایند.

ما در این گزارش صرفا "امکان نوبت دهی اینترنتی" را در این نرم افزارها بررسی خواهیم کرد اما ممکن است هرکدام از این سامانه ها امکانات دیگری نظیر نسخه نویسی و پرونده الکترونیک،امکان مشاوره بصورت متنی،تلفنی و تصویری و ... هم ارائه کنند که بررسی آنها در این گزارش نمیگنجد.

لازم است ابتدا مروری کلی بر نحوه نوبت گیری اینترنتی از پزشکان داشته باشیم که بنظر میرسد تمامی سامانه ها از یک روال کلی تبعیت میکنند.

ابتدا نام پزشک خود را جستجو کنید . پس از پیدا کردن پزشک خود البته زمانی که عضو سامانه باشید و لاگین کرده باشید کافیست ساعت و روزی را که میخواهید در مطب باشید انتخاب کرده و پس از آن با وارد کردن کد احراز هویت و تکمیل مشخصات خود نوبت به نام شما ثبت میشود.(برخی از سامانه ها این مرحله را ندارند)به همین راحتی.دیگر نه نیاز است مدتها صدای بوق اشغال مطب را بشنوید و یا ندانید برنامه آن پزشک چیست و چه زمانهایی در مطب یا بیمارستان محل خدمت حضور دارد یا نه؟

نوبت دهی اینترنتی با پذیرش 24

اولین سامانه ای که در این گزارش به آن پرداخته ایم سامانه پذیرش 24 است آن هم به دلیل اینکه وقتی نوبت دهی اینترنتی را سرچ کردم اولین لینک پیشنهادی گوگل سامانه پذیرش 24 بود.

پذیرش 24 رابط کاربری ضعیف تری به نسبت سایر سامانه ها دارد زودترین زمان را سامانه به صورت پیش فرض به شما ارائه میکند . آوردن واژه هایی مانند ویزیت آن لاین ،نوبت دهی آنلاین در کنار کلی توضیحات دیگر برای هر پزشکی که در شاخه مورد نظر جستجو کردم در لحظه اول اندکی گیج کننده بود.

در صورتیکه یک پزشک در این سامانه نوبت دهی خود را فعال نکرده باشد با پیام : "در حال حاضر نوبت‌دهی اینترنتی این پزشک غیرفعال می‌باشد!" " مواجه می شوید که بنظر میرسد نیاز به اصلاح دارد چرا که ممکن است همین پزشک در سامانه دیگری مشغول به فعالیت باشد.

نوبت دهی اینترنتی با نوبت دات آی

سامانه دیگری که بدان پرداختیم نوبت دات آی آر با دقیقا همین دامنه است. امکان دریافت نوبت برای پزشکان اعضا وجود دارد با همان روالی که ذکر شد . رابط کاربری ساده تری دارد و راحت تر میتواند از پزشک وقت گرفت . ولی امکانات ویژه ای ارائه نمیشود مثلا امکان انتقال نوبت به یک تاریخ دیگر را ندارد.

نوبت دهی اینترنتی با دکتردکتر

قابلیتی که سامانه دکتر دکتر را از دیگر سامانه های نوبت دهی متمایز میکند جابه جایی نوبت است . یعنی اگر نتوانستید در آن تاریخ و ساعت در مطب باشید میتوانید آن را به تاریخ دیگری موکول کنید و یا در نهایت آن را لغو کنید و روزهای بعد نوبت دیگری را رزرو کنید

در این سامانه شما برای دریافت نوبت و یا انتقال و دیگر خدمات هیچ هزینه ای پرداخت نمیکنید که این هم یکی دیگر از وجوه تمایط این سامانه با دیگر رقبای خود است.

اگر یکی از پزشکانی که در این سامانه عضو نیستند را جستجو کنید با این پیام روبرو میشوید :" هنوز نوبتی تعریف نشده است ، نوبت دار شد اطلاع بده" که البته این رفتار صادقانه ای با کاربر نیست .نوبتی تعریف نشده به دلیل اینکه پزشک عضو نیست نه اینکه نوبت نداشته است و بلافاصله پیشنهاد پزشکان مشابه که در سامانه هستند را دادن شگرد بازاریابی است که ممکن است حرفه ای باشد اما صادقانه نیست.بسیار افراد هستند که منتظر می مانند تا وقتی این پزشک نوبت دار شد سامانه به آنها اطلاع دهد درصورتیکه این پیام بدین معنی است ما با این پزشک قرارداد نداریم .

نوبت دهی اینترنتی با دکترتو

سامانه دیگری که امکان نوبت دهی اینترنتی دارد سامانه دکترتو است با این تفاوت که این سامانه برای هر نوبتی که بصورت اینترنتی میدهد حدودا 5 هزار تومان به عنوان کارمزد دریافت میکند و این مبلغ جدای از هزینه ویزیت و خدمات پزشک در مطب است.

این سامانه امکان انتقال و جابه جایی نوبت رزرو شده را به کاربر نمیدهد و در صورتیکه مشاوره متنی بخواهید هم کل مبلغ مشاوره را در ابتدا دریافت خواهد کرد.

نوبت دهی

نوبت دهی اینترنتی با دکترنکست

سامانه دیگر دکتر نکست است که همانند سامانه دکترتو مبلغ 5 هزار تومان بابت نوبت دهی آنلاین کارمزد دریافت میکند. با این تفاوت که هنگام دریافت نوبت اطلاعات جزئی تری از فردبیمار به عنوان دلیل مراجعه به پزشک میخواهد و در صورتیکه این اطلاعات را دریافت نکند اجازه دریافت نوبت را نخواهد داد.در مرحله بعدی هم به دلیل وجود پرونده پزشکی باید تمام اطلاعاتی که لازم است را پر کنید وگرنه اجازه رفتن به مراحل بعدی را نمیدهد.رابط کاربری ساده و راحتی برای حتی کاربران غیر حرفه ای دارد .راحت میتوانید انتخاب کنید که مشاوره متنی یا تلفنی بگیرید یا در مطب حضوری ویزیت شوید. در این سامانه هم امکان انتقال نوبت به تاریخ دیگر هم وجود ندارد.

سامانه های مرتبط با سلامت دیجیتال را تقویت کنید

جدای از امکاناتی که این سیستم ها ارائه میکنند تعداد پزشکانی که نوبت دهی اینترنتی خود را به آنها می سپارند هم بسیار مهم است اما هنوز هیچ کدام از آنها به صورت شفاف و دقیق اعلام نکرده اند که با چه تعداد از پزشکان در حال همکاری هستند.بنظر میرسد برنده این بازی اول باید تعداد پزشکان همکار خود را افزایش و سپس امکانات سیستماتیک خود را ارتقا دهد.

با همه این تفاسیر این سامانه ها امکانات تقریبا کاملی ارائه می دهند باز هم شاهد این هستیم که هر بیمارستان و یا هر دانشگاه علوم پزشکی سیستمی جداگانه برای نوبت دهی راه اندازی کرده که هیچ توجیه منطقی و اقتصادی ندارد و در حالیکه میتوانند با هزینه ای به مراتب کمتر از آن سامانه هایی که در کشور شکل گرفته را تقویت کنند اقدام به راه اندازی سیستم های جدید میکنند که بعدا یا به دلیل نبود پشتیبانی یا نبود امکانات به تعطیلی کشیده میشوند و هیچ کس هم نیست آنان را بازخواست کند که بودجه ای که صرف آن کردند چه شد؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha