شاید تصور این موضوع برای افرادی که با رژیم های سخت در پی لاغر شدن هستند، بسیار دشوار باشد اما یافته های محققان نشان می دهد طرز تفکر و تمرینات ذهنی تا ۳۴ درصد کاهش چاقی مرتبط است.

با این تمرین ذهنی لاغر شوید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، در واقع بر اساس این مطالعات مشخص شد آگاهی ذهن نه تنها با کاهش میزان چربی شکمی مرتبط است، بلکه ۳۴ درصد کمتر احتمال چاقی را نیز دارد. باید توجه داشت که هوشیار بودن لزوماً به معنای مراقبه نیست، بلکه فقط می تواند به معنای تمرکز حواس در انجام کارهای روزمره باشد.

برخی از افراد به طور طبیعی هوشیارتر هستند، اما این ویژگی قابل آموزش است. اهمیت هوشیاری ذهنی در این جاست که بسیاریاز مردم بدون توجه به عواقب و به صورت خودکار بسیاری از خوراکی ها را در طول روز می خورند. توجه به لحظه حال ممکن است به غلبه بر بیزاری رایج از ورزش کمک کند.

طی این مطالعات جدید، محققان شرایط جسمی و ذهنی ۳۹۴ را بررسی کردند. شرکت کنندگان در این مطالعه از نظر ذهن آگاهی مورد آزمایش قرار گرفته و برای توده بدن اسکن شدند.

طی این مطالعه مشخص شد افرادی که سطح هوشیاری پایینی داشتند با جملاتی مانند:

• برای من دشوار است که روی آنچه در حال اتفاق می افتد متمرکز بمانم.
• من ممکن است برخی از احساسات را تجربه کنم و تا مدتی بعد از آن آگاه نباشم.

اقدامات خود را توجیه کرده و نتایج نشان داد که بین هوشیاری بالاتر و خطر کمتر چاقی ارتباط متوسطی وجود دارد. به باور پژوهشگران، احتمالاً آگاهی ذهن با افزایش آگاهی از رفتارهای خوردن و آشامیدن به کاهش چربی شکم کمک می کند.

در این میان باید توجه داشت که تکرار عمل خوردن آنقدر روتین است که به راحتی از تجربه خارج شده و بدون فکر انجام شود. بررسی های انجام شده نشان داد در حالی که ذهن سرگردان است، غذا خوردن می تواند به طور خودکار ادامه یابد.

محققان هشدار می دهند: افراد زمانی که حواسشان پرت است، مانند هنگام تماشای تلویزیون یا صحبت با دوستان، بیشتر غذا می خورند. متأسفانه، وقتی روی غذای خود تمرکز نمی کنیم، بیشتر غذا می خوریم و کمتر از آن لذت می بریم. اثرات مثبت آگاهی ذهن به ویژگی های فیزیکی مانند کاهش فشار خون و کاهش سطح کورتیزول نیز گسترش می یابد.

در خاتمه باید تاکید کرد که آگاهی ذهن علاوه بر فواید فیزیکی، فواید درمانی در افسردگی، اضطراب، سوء مصرف مواد، دردهای مزمن و اختلالات خوردن دارد.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی International Journal of Behavioral Medicine منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha