بارداری تغییرات زیادی در بدن به وجود می آورد و پوست شکم را شل و کشیده می کند که برای بسیاری از خانم ها این تغییر غیر قابل تحمل است .با افزایش ماه های بارداری شکم بزرگتر و کشیده تر می شود و با به دنیا آمدن کودک یکباره شکم خالی می گردد و دیگر مثل قبل از بارداری نمی شود، همچنین پوست شکم تا مدت زمان طولانی کشیده و شل باقی می ماند.

چرا باید بعد از زایمان شکم بند ببندیم؟


برای جمع شدن شکم و رهایی از شل بودن آن پس از زایمان روش ‌های بسیاری برای بازگشت اندام به حالت پیش از بارداری، کاهش لاغری و کاهش سایز کمر وجود دارد. یکی از این روش‌ ها استفاده از شکم بند بعد از زایمان است که برای کاهش سایز و چربی موجود در اطراف شکم مورد استفاده قرار می ‌گیرد.
شکم بند بعد از زایمان، برای بستن شکم و نگهداشتن اندام‌ های داخل شکم و ماهیچه‌ ها استفاده می‌ شود. استفاده از شکم بند بعد از زایمان موجب سفت شدن عضلات شکم شده و به اندام‌ ها کمک می ‌کند تا در محل اصلی خود قرار گیرند.

برای دسترسی سریع تر به محتوای متن از لینک های زیر استفاده کنید:

  1. زمان استفاده از شکم بند بعد از زایمان
  2. چرا بستن شکم بند برای بهبودی پس از زایمان موثر است؟
  3. مزایای بستن شکم بند بعد از زایمان
  4. چند ساعت در روز از شکم بند استفاده کنیم؟
  5. نکات ایمنی درمورد بستن شکم بند بعد از سزارین
  6. نکات مهمی که در استفاده از شکم بند بعد از زایمان باید رعایت کرد

زمان استفاده از شکم بند بعد از زایمان

برخی از پزشکان معتقدند که مادران بایستی حداقل یک روز پس از زایمان، شکم خود را ببندند. بهتر است پیش از بستن شکم خود، با پزشک مشورت کنید، زیرا پزشک شما آگاهی کاملی از وضعیت سلامتی شما دارد.

پس از زایمان طبیعی

اگر زایمان طبیعی داشته‌ اید، معمولا می ‌توانید به فاصله چند ساعت پس از زایمان شکم خود را ببندید.

پس از زایمان سزارین

اگر جراحی سزارین داشته‌ اید، بهتر است منتظر بمانید تا محل بخیه کاملا بهبود یابد، سپس شکم خود را ببندید. بهبود محل بخیه در حدود ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد.
اگر قصد استفاده از شکم بند بعد از زایمان را دارید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

چرا بستن شکم‌ بند برای بهبودی پس از زایمان موثر است؟

لازم است بدانید هنگامی که باردار هستید، بدن شما رشد می‌ کند و کشیده می‌ شود تا کودک شما را در خود جای دهد. اندام‌ ها از وضعیت طبیعی خود خارج می ‌شوند و حتی عضلات شکم شما نیز از هم جدا می‌ شوند تا فضا ایجاد کنند.

اما بعد از زایمان، بدن شما باید آن عضلات و اندام‌ ها را به حالت اولیه برگردانید. هنگامی که بستن شکم ‌بند به درستی انجام شود بر روی شکم و اطراف باسن قرار می ‌گیرد و می ‌تواند کف لگن شما را پشتیبانی کند.
همچنین بستن شکم ‌بند، فشرده ‌سازی ملایمی را ایجاد می ‌کند که همزمان با بهبود بدن، عضلات و رباط‌ ها را به آرامی در جای خود قرار می‌ دهد.

برای اطلاع از دلایل افتادگی شکم بعد از زایمان و راه های رفع آن، مقاله رفع افتادگی شکم پس از زایمان را در سایت دکترمهندس مطالعه کنید.

مزایای استفاده از شکم بند بعد از زایمان

استفاده از شکم بند بعد از زایمان در میان تمام جوامع و فرهنگ‌ ها از محبوبیت خاصی برخوردار است. استفاده از شکم بند مزایای زیر را به همراه دارد.

  • کاهش چربی شکمی
  • بهبود حالت بدن
  • تقویت عضلات شکم
  • یک روش سریع برای رسیدن به شکم تخت
  • حمایت از اندام‌ های داخلی شکم
  • حمایت از کمر و کاهش کمر درد
  • فرم دادن به شکم
  • راحتی بیشتر برای حرکت بعد از زایمان

چرا باید بعد از زایمان شکم بند ببندیم؟

برای اطلاع از انواع شکم و فواید و مضرات بستن انواع شکم بندهای طبی، مقاله انواع شکم بند را در سایت دکترمهندس مطالعه کنید.

چند ساعت در روز از شکم ‌بند استفاده کنیم؟

بسیاری از جراحان توصیه می کنند که شکم بند را باید بیشتر در طول روز (معمولا 10 ساعت یا بیشتر) و همچنین در هنگام انجام فعالیت بدنی استفاده کنید.
در این صورت، با بستن شکم بند، فعالیت بدنی برای شما راحت‌ تر می ‌شود.

نکات ایمنی در مورد بستن شکم‌ بند بعد از زایمان

بستن شکم ‌بند بعد از سزارین، فواید درمانی متعددی دارد اما این مزایا زمانی مشاهده می‌ شوند که افراد به درستی از شکم ‌بند استفاده کنند و نکات ایمنی را در مورد طرز بستن شکم ‌بند رعایت کنند. در ادامه به این نکات پرداخته شده است.

  1. سفت بستن شکم‌ بند

بستن شکم ‌بند بعد از سزارین به این دلیل است که همزمان با گذراندن دوره نقاهت، شکم خود را به سمت داخل نگه دارید و از عضلات مرکزی و کف لگن، حمایت کنید اما خیلی سفت بستن شکم ‌بند می‌تواند منجر به فشار بیش از حد بر روی عضلات کف لگن شود و در نهایت منجر به افتادگی و فتق گردد.

  1. مشکل در تنفس

لازم است به این مسئله اشاره شود که بستن شکم‌ بند نباید موجب مشکل در تنفس شود. اگر وقتی شکم ‌بند را می ‌بندید به سختی نفس می‌ کشید نشانه ‌ای از این مسئله است که شکم ‌بند را بیش از اندازه سفت بسته ‌اید.
در این زمان‌، شکم‌ بند را باز کرده و دوباره تنظیم کنید. به یاد داشته باشید تجربه فشار در اثر بستن شکم ‌بند، طبیعی است اما نباید آن‌ قدر سفت بسته شود که دچار عوارض شکم ‌بند شوید و نتوانید مانند زمان‌های عادی حرکت یا کار کنید.

در نهایت لازم است بدانید بهبودی پس از سزارین، یک روند طبیعی است اما روش هایی وجود دارد که می ‌تواند به شما کمک کند این دوره را بهتر و راحت‌ تر طی کنید و حمایت ‌هایی را برای شما فراهم می‌ کند.
در مورد زمان بستن شکم‌ بند بعد از سزارین حتما با پزشک مشورت کنید و اگر پزشک با شما موافق بود بستن شکم ‌بند را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

چرا باید بعد از زایمان شکم بند ببندیم؟

نکات مهمی که در استفاده از شکم بند بعد زایمان باید رعایت کرد.

اگر می خواهید در دوران بارداری یا بعد از زایمان از شکم بند استفاده کنید باید دقت داشته باشید که خیلی سفت نباشد. شکم بند بعد از زایمان اگر زیادی سفت بسته شود باعث ایجاد فشار اضافی بر شکم می شود فشار اضافی می تواند منجر به افزایش فشار روی عضلات لگن شود.

به خصوص بعد از زایمان که این عضلات در ضعیف ترین حالت خود هستند و وزن زیادی را هنگام بارداری و زایمان تحمل کرده اند.

در دوران بارداری شما نباید جریان خون به رحم را محدود کنید بنابراین استفاده از شکم بند خیلی سفت ممنوع است.

اگر سزارین داشته اید باید مراقب باشید لبه شکم بند روی محل بخیه ها قرار نگیرد چون باعث تحریک زخم جراحی می شود.

استفاده از شکم بند بعد از بارداری به جمع شدن سریع تر عضلات کمک می کند و از تجمع چربی ها بین عضلات از هم باز شده جلوگیری می کند. مشکلی که بسیاری از زنان بعد از زایمان با آن روبرو می شوند و شکمشان برای همیشه بزرگ می ماند.

برای رفع ترک شکم پس از زایمان، مقاله برای ترک شکم پس از زایمان چه باید کرد را در سایت دکترمهندس مطالعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha