دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 343410

رئیس اداره کنترل بیماری های عضلانی اسکلتی وزارت بهداشت گفت: بیش از ۸۰ درصد جمعیت زنان یائسه در کشور، از تراکم استخوان مناسبی برخوردار نیستند.

اصلاح سبک زندگی چاره درمان پوکی استخوان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه حاجی ولی زاده گفت: درمان پوکی استخوان شامل توصیه‌هایی برای کاهش عوامل خطر، اصلاح سبک زندگی و نیز درمان داروئی است. مصرف کافی کلسیم، پروتئین، ویتامین دی و فعالیت فیزیکی منظم و تقویت قدرت عضلات بخشی از پروتکل درمان محسوب می‌شود.

به گفته وی شکستگی ناشی از پوکی استخوان عمدتا در مچ دست، لگن و مهره‌ها رخ می‌دهد. شکستگی لگن جدی‌ترین و خطرناک ترین نوع شکستگی ناشی از پوکی استخوان است که می‌تواند منجر به بستری طولانی مدت در بیمارستان، ناتوانی طولانی مدت و حتی مرگ شود.

او افزود: افراد بالای ۵۰ سال برای اطمینان از سلامت استخوان خود به پزشک مراجعه کنند. پزشک برای ارزیابی ابتدا عوامل خطر پوکی استخوان را ارزیابی می‌کند و با استفاده از آن‌ها خطر شکستگی را تخمین می‌زند. در صورت نیاز ممکن است سنجش تراکم استخوان هم نیز توصیه شود.

حاجی ولی زاده می‌گوید: مطالعات نشان می‌دهد که شیوع استئوپروز در زنان یائسه معادل ۳۲ درصد و شیوع استئوپنی معادل ۵۱ درصد است. این بدان معناست که بیش از ۸۰ درصد جمعیت زنان یائسه در کشور، از تراکم استخوان مناسبی برخوردار نیستند.

او ادامه داد: شکستگی اغلب اوقات متعاقب سقوط رخ می‌دهد، ولی حتی ممکن است به دنبال خم شدن برای بستن بند کفش هم شکستگی در ستون مهره‌ها اتفاق افتد. انحنای ستون فقرات و یا کوتاه شدن قد بیش از ۳ سانتی متر از علائم هشدار دهنده شکستگی در مهره‌ها است.

او گفت: شکستگی قبلی، سن بالا، سابقه فامیلی، یائسگی زودرس، مصرف سیگار و الکل، مصرف طولانی مدت داروهای کورتیکواستروئید، لاغری مفرط و بیماری‌های گوارشی از جمله عواملی است که افراد را برای شکستگی ناشی از پوکی استخوان مستعد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha