امگا 3 فواید زیادی برای سلامتی دارد و یک بررسی جدید نشان می دهد که خوردن سه گرم از آن در روز برای کاهش فشار خون کافی است. این یافته ها شامل اسیدهای چرب امگا 3 است که از غذا یا مکمل های غذایی به دست می آید.

معجزه ماهی قزل آلا در درمان فشار خون

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، دکتر شینژی لی، استادیار و مدیر برنامه دانشکده داروسازی در دانشگاه ماکائو طی مطالعاتی گسترده به بررسی تاثیر ماهی قزل آلا بر کاهش فشار خون پرداخته است. وی در این رابطه می گوید: طبق تحقیقات ما، یک فرد بزرگسال با وزن متوسط ممکن است با مصرف حدود ۳ گرم در روز از اسیدهای چرب، فشار خون متوسطی را کاهش دهد.

اسیدهای چرب امگا ۳ یک ماده مغذی فراوان در ماهی های چرب مانند ساردین و سالمون هستند، اگرچه مکمل های غذایی نیز برای دستیابی به اثرات سلامتی آن کار می کنند. در حالی که بسیاری از تحقیقات امگا ۳ را با افزایش شناخت مرتبط می کند، ارتباط آنها با فشار خون کمتر مشخص است. برخی از مطالعات اسیدهای چرب امگا ۳ را با فشار خون پایین مرتبط می دانند، اگرچه شواهد قطعی نیست.

مکمل روغن ماهی به طور متوسط حاوی ۳۰۰ میلی گرم امگا ۳3 در هر قرص است و ماهی آزاد اقیانوس اطلس و ماهی های قزل آلا چهار تا پنج اونس حدود سه گرم اسیدهای چرب امگا ۳ را در خود دارند.

دکتر لی توضیح می‌ دهد: بیشتر مطالعات بر روی مکمل‌های روغن ماهی به جای EPA و DHA امگا ۳ مصرف ‌شده در غذا گزارش شده ‌اند که نشان می ‌دهد مکمل ‌ها ممکن است جایگزینی برای کسانی باشد که نمی ‌توانند به طور منظم ماهی ‌های چرب مانند سالمون بخورند. به گزارش سیناپرس،مکمل های جلبک با اسیدهای چرب EPA و DHA نیز گزینه ای برای افرادی است که ماهی یا سایر محصولات حیوانی مصرف نمی کنند.
یک وعده ماهی قزل آلا با بیماران مبتلا به فشار خون چه می کند؟

این مرور داده‌های ۷۱ کارآزمایی بالینی را بررسی کرد که رابطه بین فشار خون و اسیدهای چرب امگا ۳ DHA و EPA را در بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا یا اختلالات کلسترول مطالعه می ‌کردند. کارآزمایی‌های بالینی از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۲۰ در سراسر جهان انجام شد. نتایج شامل اطلاعات سلامتی تقریباً ۵ هزار نفر در سنین ۲۲ تا ۸۶ سال بود. افراد شرکت ‌کننده در آزمایش‌ها مقدار توصیه شده اسید های چرب خود را از طریق غذا یا مکمل‌ها برای حدود ۱۰ هفته مصرف کردند.

مطالعات فوق نشان داد فشار خون بالا در افرادی که روزانه بین دو تا سه گرم اسیدهای چرب امگا 3 ترکیبی DHA و EPA مصرف می‌کردند نسبت به بزرگسالانی که مصرف نمی‌کردند کمتر بود. خوردن بیش از سه گرم امگا ۳ در بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا یا چربی خون بالا تفاوت زیادی ایجاد کرد.

در این پژوهش همچنین مشخص شد با مصرف روزانه سه گرم امگا 3، میانگین فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا حدود 4.5 میلی متر بر جیوه کاهش یافت. کسانی که فشار خون بالا نداشتند، فشار خونشان 2.0 میلی متر بر جیوه کاهش یافت.به گزارش سیناپرس،خوردن ۵ گرم امگا ۳ فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون تا 4.0 میلی متر بر جیوه کاهش داد.

دکتر لی نتیجه گیری می کند: مطالعه ما نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا 3 EPA و DHA ممکن است خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را به ویژه در میان افرادی که قبلاً مبتلا به فشار خون بالا تشخیص داده شده اند، با کمک کاهش فشار خون کاهش دهند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی انجمن قلب آمریکا (Journal of the American Heart Association) منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha