بیمارستان نوریه که در سال ۱۲۹۶ شمسی ساخته شد و نخستین بیمارستان بومی و محلی شهر کرمان محسوب می‌شود با شماره ۳۶۳۶ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته ‌است؛ بیمارستانی که بانی و واقف آن نورالله خان ملقب به ظهیرالممالک نوه ابراهیم خان ظهیرالدوله‌ است که از سال ۱۲۱۸ تا ۱۲۴۰ ه.ق حاکم کرمان و منشأ خدمات و آبادانی زیادی بوده‌ است.

بیمارستان تاریخی کرمان تعطیل نمی‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، این بیمارستان وقفی در سال 1393 با سرمایه بخش خصوصی فعالیت خود را بر خدمات‌رسانی به جانبازان و بیماران اعصاب و روان متمرکز کرد اما حالا به‌دلیل مشکلات مالی با چالش‌های متعددی روبه‌رو شده تا آنجا که خبر تعطیلی آن پای استاندار، شهردار و برخی دیگر از مسئولان را برای بازدید و آگاه شدن از نزدیک با این چالش به بیمارستان کشانده است. دیداری که حالا هر یک از آنان قول‌هایی دادند تا همچنان این بنای تاریخی خانه‌ای برای آسایش تن و روان مردان ایثار و سایر بیماران باشد.


مهرداد مهدی‌خانی مدیر مالی بیمارستان نوریه، گفت: این بنای تاریخی که سال‌ها بلااستفاده مانده بود با توجه به فضای زیبا و تاریخی آن با هدف تأسیس بیمارستان اعصاب و روان از سال 1393 از سوی بخش خصوصی با 100درصد سرمایه خصوصی فعالیت خود را آغاز کرد؛ اقدامی که یک بار بزرگ مالی را از روی دوش بخش دولت برداشت اما در مقابل متأسفانه شاهد هیچ‌گونه حمایتی در این مدت نبودیم.

وی با بیان اینکه این بیمارستان درآمدزا نیست اما اشتغالزایی زیادی دارد، افزود: یکی از موضوعات مهمی که در بخش پزشکی کمتر مورد حمایت قرار می‌گیرد بیمارستان‌های سوانح و سوختگی و اعصاب و روان هستند که این بیمارستان نیز از این قاعده مستثنی نیست. از آنجایی که بخش خصوصی در حال پذیرش و نگهداری این بیماران با بودجه غیردولتی است قاعدتاً با توجه به تعداد بیماران، نیازمند حمایت‌هایی از سوی بخش دولتی است اما متأسفانه در این مسیر با مشکلات متعددی از جمله تأخیر در واریزی و پرداخت بیمه‌ها است؛ چراکه بخش عمده‌ای از گردش مالی بیمارستان از سوی پرداختی‌های بیمه صورت می‌گیرد و زمانی که این پرداخت‌ها با تأخیر چندماهه انجام می‌شود ما در انجام خدمات با مشکل مواجه می‌شویم.

مهدی خانی با تأکید بر تاریخی بودن این بیمارستان در پاسخ به این سؤال که با توجه به هزینه‌بر بودن این بیمارستان و بدون حمایت دولتی، هدف سرمایه‌گذاران از راه‌اندازی آن چه بوده است، بیان کرد: بیش از دو قرن از قدمت این بیمارستان تاریخی می‌گذرد و صاحب اصلی، آن را وقف برای درمان کرده است و سازمان اوقاف تنها به شرط راه‌اندازی بیمارستان آن را به متقاضی اجاره داده است و از آنجایی که سرمایه‌گذارانی که خود در زمان جنگ در جبهه حضور داشته‌اند یکی از مهم‌ترین اهداف تأسیس بیمارستان اعصاب و روان را ارائه خدمات به جانبازان این بخش عنوان کرده بودند که تا این لحظه انجام شده است.


این مسئول با بیان اینکه ظرفیت تخت‌های این بیمارستان 100 عدد است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 200 پرسنل به‌صورت مستقیم و 70 نفر به‌صورت غیرمستقیم در این بیمارستان در حال خدمت‌رسانی هستند و هم‌اکنون 70 تخت از ظرفیت این بیمارستان پر است. یکی از مشکلات بسیار بزرگ این مجموعه مهلتی است که بیمه‌گذار با توجه به تأخیر پرداختی‌ها باید در نظر بگیرد، چراکه بیشتر بیماران از تمکن مالی خوبی برخوردار نیستند و وقتی بیمه‌ها با تأخیر چند ماهه انجام می‌شود ما دچار مشکل می‌شویم.

رجبی‌زاده رئیس بیمارستان نوریه کرمان نیز در این خصوص ضمن درخواست تعامل بیشتر ادارات با بیمارستان اظهار کرد: بیمارستان‌های روانی در همه جای دنیا حمایت می‌شوند اما اینجا حمایت نمی‌شویم که هیچ بلکه باید مالیات هم بدهیم. در حال حاضر از لحاظ نقدینگی وضعیت خوبی نداریم و از طرف تأمین اجتماعی هم بدهی‌هایی برای‌مان منظور کرده اند و به ما اعلام شده است.


بیمارستان تاریخی نوریه جاذبه گردشگری می‌شود


مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان نیز در گفت‌وگو با «ایران» در پی بازدید اخیر استاندارکرمان از بیمارستان نوریه گفت: در بازدید اخیر استاندار از این بیمارستان، وی تأکید کرد رسیدگی به بیماران روانی و درمان آنان برای آرامش جامعه امری ضروری است به همین دلیل باید از آنان حمایت شود و هر ارگانی به هر شکلی می‌تواند کمک کند.


مجتبی اسدی‌زاده در ادامه با بیان اینکه محمدمهدی فداکار(استاندار کرمان) که به همراه شهردار و جمعی دیگر از مسئولان از این بیمارستان اعصاب و روان دیدن کردند، افزود: وی در زمان بازدید با اشاره به سختی کار در بیمارستان اعلام کرد بیمه‌های تکمیلی چون عموماً سقف پرداخت دارند پاسخگوی هزینه‌های این بیماران نیستند اما در خصوص تأمین اجتماعی و مالیات‌ها باید به‌صورت تعاملی حل شود؛ از جمله تعاملات می‌تواند این باشد که به همان میزانی که وقفه در پرداخت به‌ وسیله بیماران وجود دارد، ارگان‌ها نیز به بیمارستان فرصت دهند و تعطیلی بیمارستان منطقی نیست.


وی در پاسخ به این سؤال که تصمیم‌های اتخاذ شده از سوی استانداری برای جلوگیری از تعطیلی این بیمارستان چه بوده است، خاطرنشان کرد: پس از بازدید، هر کدام از مسئولان برای کاهش مشکلات و حمایت از بخش خصوصی تصمیماتی اتخاذ کردند که از آن جمله در بخش شهرداری مقرر شد جمع‌آوری زباله‌های عفونی به‌صورت مستمر و با حمایت شهرداری انجام شود.

همچنین در بخش بدهی بیمه مقرر شد با حمایت‌هایی که انجام می‌شود مطالبات با سه ماه تأخیراین بیمارستان زودتر انجام شود. همچنین با علوم پزشکی نیز صحبت شد تا با درخواستی که از سوی مدیران بیمارستان مطرح شده است مبنی بر هموار کردن رفت‌وآمد بیماران در یک مسیری که با مشکل روبه‌رو هستند، اقدامات عمرانی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha