عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران برخی چالش‌های جامعه داروسازی و داروخانه‌های کشور را برشمرد و گفت: تامین ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در ترخیص مواد اولیه، برای تولیدکنندگان دارو چالش جدیدی است که با توجه به بزرگ بودن نقدینگی مورد انتظار، لازم است تمهیدات لازم در این زمینه صورت گیرد.

۹درصد مالیات بر ارزش افزوده در ترخیص مواد اولیه؛ چالشی برای تولیدکنندگان دارو

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر شهاب الدین جنیدی جعفری با تبریک پنجم شهریورماه زادروز حکیم محمدبن زکریای رازی و روز داروساز در تحلیل شرایط داروسازی کشور، گفت: در بحث تولید دارو و صنایع داروسازی، در حال حاضر تامین ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در ترخیص، برای تولید کنندگان چالش جدیدی است که با توجه به بزر گ بودن نقدینگی مورد انتظار، یا به دلیل محدودیت منابع مالی تولیدکنندگان امکان ترخیص کالا وجود ندارد و یا این فرایند ترخیص را زمان‌بر می‌کند که می‌تواند به اختلال در فرایند ترخیص مواد اولیه منجر شود و در نهایت می‌تواند زنجیره تامین را با مشکل مواجه کند.

وی ادامه داد: در سالی که گذشت همچون ادوار گذشته مجموعه‌های دانش بنیان در حوزه داروسازی و ارایه پایان‌نامه و مقالات، اقدامات ارزشمندی توسط دانشمندان داروسازی کشور و تولید علم اتفاق افتاد و در نهایت ما می‌توانیم بگوییم مجموعه اساتید در حوزه‌های مختلف داروسازی همچون ادوار گذشته در مجموعه‌های دانش بنیان و در ارایه پایان نامه‌های دانشجویی خوش درخشیدند.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران افزود: شرکت‌های پخش و توزیع دارو در سال گذشته و در مجموعه ارایه خدماتی که به داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها برای انتقال دارو داشتند، نهایت سعی و تلاش خود را داشتند هر چند از بعضی شرکت‌ها گزارش‌هایی مبنی بر سبد فروشی که مغایر با آیین نامه پخش هست، به گوش رسید، اما در مجموع با تلاش شبانه روزی سعی داشتند تا حد امکان داروها را به داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها به جهت ارایه به بیماران، برسانند.

وی با اشاره به برخی چالش‌های پاسخ داده نشده در بحث داروخانه‌ها گفت: امید است با بازنگری در آیین‌نامه داروخانه‌ها تغییرات مثبتی را در جهت ارایه خدمت بهتر به بیماران و ذینفعان داشته باشیم. در بستر پلتفرم‌ها، توزیع دارو که کاملا در تضاد با قوانین بالادستی است، اتفاق افتاد و به نظر می‌رسد لازم است اصلاح شود.

جنیدی به اجرای طرح دارویاری و انتقال ارز ترجیحی دارو به بیمه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: این طرح تصمیمی بود که باید گرفته می‌شد و در این زمینه به نظر می‌رسد مخالفتی از طرف هیچ کدام از حوزه‌های داروسازی وجود ندارد. اما همکاران داروخانه‌دار برخی نگرانی‌هایی دارند که آن هم به دلیل این است که معمولا طرح‌هایی که توسط وزارت بهداشت در ادوار گذشته اتفاق ‌افتاده، در بسیاری از آنها تمام جوانب دیده می‌شود و فقط در مرحله داروخانه است که می‌بینیم داروخانه‌ها با چالش جدیدی مواجه می‌شوند. به عنوان مثال در بحث نظام ارجاع و پزشک خانواده، در طرح تحول سلامت و بحث اخیر نسخ الکترونیک که البته هنوز چندان به اتمام نرسیده، بسیاری از زحمات نسخ الکترونیک همچنان بر عهده داروخانه‌هاست و به جهت تبدیل نسخ دستی به نسخ الکترونیک داروخانه‌ها مجبورند منابعی را هزینه کنند.

وی در این باره افزود: تبدیل نسخ کاغذی به نسخه الکترونیک در داروخانه‌ها، علاوه بر آنکه زمان‌بر است، اصلا از وظایف ذاتی داروخانه نیست. از اواسط زمستان گذشته تا به الان همچنان این موضوع غیرمشخص است و به شکل یک روال عادی دارد پیش می‌رود و قرار نبود در تبدیل نسخ اطبا که کاغذی نوشته می‌شود به الکترونیک، داروخانه‌ها اقدامی کنند.

جنیدی افزود: در مجموع در رابطه با طرح دارویار این نگرانی را داریم که با توجه به بزرگ شدن ریالی سبد دارویی، اگر تامین منابع لازم اتفاق نیفتد و به موقع منابع مالی از طرف مجموعه‌های مرتبط به سازمان‌های بیمه‌گر اتفاق نیفتد و بیمه‌ها به داروخانه‌ها پرداخت نکنند، طبیعتا این می‌تواند در روند ارایه خدمات دارویی و امکان خرید دارو برای داروخانه‌ها و ارایه به مردم اختلال ایجاد کند. بنابراین امیدواریم هم این میزان نقدینگی مورد تصور از الان مشخص شود و هم نحوه بازپرداخت معین باشد که همکاران داروساز ما بتوانند با آرامش خاطر رضایت بیماران را فراهم کنند و به ارایه خدمات دارویی خود در داروخانه مشغول شوند.

وی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به اقدامات و نقش داروسازان در پاندمی کرونا، گفت: داروسازان در پاندمی کرونا در جهت تسهیل در روند درمانی بیماران و ارایه خدماتی که برای بیماران داشتند، همچون سایر کادر درمان موثر و مفید درخشیدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha