سلامت نیوز: با گرم شدن دوباره هوا آتش سوزی های زنجیره ای در جنگل های گلستان آغاز شد. جنگلبانان و مردم محلی در حالی با دست خالی به مصاف آتش رفته و آنرا خاموش کرده اند که عمدتا ابزار پیشرفته برای مقابله با آتش در جنگل های ایران وجود ندارد. از سوی دیگر قانون جرم انگاری آتش زدن بقایای کشاورزی که چند سالی است تصویب شده کمتر اجرایی می شود که خود از عوامل سرایت آتش به جنگل هایی است که در جوار اراضی کشاورزی قرار گرفته اند.

چرا قانون درباره آتش افروزان اجرا نمی شود؟!/ لزوم تدوین قوانین متقن درباره آتش سوزی های جنگلی

به گزارش سلامت نیوز سراسر جنگل های ایران، پر است از آتش سوزی هایی که در اثر بی احتیاطی و بی توجهی و البته گاه عمدی و به نیت خالی کردن عرصه از درخت و تصرف و تغییر کاربری افروخته می شوند. با اینکه چند سالی است قانون جرم انگاری آتش زدن بقایای کشاورزی مصوب شده اما هنوز این موضوع، یکی از عوامل رایج آتش سوزی جنگل ها مخصوصا در هیرکانی است. چرا که کمتر دیده شده که کشاورزانی که کاه وکلش زمین های خود را آتش می زنند جریمه شده و تحت پیگرد قرار بگیرند.

ساعت 19 عصر دیروز شنبه پنجم شهرویور ماه 1401 یک اصله درخت انجیلی سرپا خشک با قطر ۴۰ سانتی متر در غرب استان گلستان آتش گرفت که قبل از سرایت آتش به جنگل و در ساعت 21 ، به همت جنگلبانان و نیروهای حفاظتی بندرگز و نیروهای مردمی اطفا شد.

همچنین ساعاتی پیش حریق منطقه "شموشک پایین" در جوار مقبره امامزاده صالح رخ داد که توسط نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان گرگان اطفا شد.

مورد دیگر آتش سوزی ظهر امروز در "جنگل چهارکوه"، "منطقه جنگلکاری ولاغوز" شهرستان کردکوی رخ داد که نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در منطقه در حال اطفا حریق هستند.

همچنین نیروهای مردمی نیز در منطقه حاضر بوده و در حال اطفای حریق هستند.

به گفته روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی گلستان آتش سوزی از نوع کفی بوده و بیشتر بوته های تمشک و بوته های کف جنگل که خشک هستند دچار حریق شده اند.

گزارش آتش جنگل ها در دهه اخیر

بر اساس داده های رسمی طی ‌دهه اخیر 169هزار میلیارد تومان خسارت بر اثر آتش‌سوزی در 140هزار هکتار به عرصه‌های منابع طبیعی کشور تحمیل شده است. این عدد در شرایطی اهمیت دوچندان می‌یابد که بدانیم 90 درصد این خسارت را عامل انسانی به منابع طبیعی کشور وارد کرده است.

گزارش دو سال پیش "مرکز پژوهش‌های مجلس" که با عنوان «علل، آثار، چالش‌ها و راهکارهای مقابله با آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها ومراتع کشور» در اختیار رسانه ها و مراکز علمی قرار گرفته است نشان می‌دهد روند آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های طبیعی ایران طی 20 سال گذشته افزایش یافته است.

براساس این گزارش، بیش از هزار فقره از آتش‌سوزی‌هایی که هر سال به‌ ویژه با فرارسیدن ماه‌های گرم در عرصه‌های طبیعی رخ داده تنها در جنگل‌های ایران افروخته شده که 3500 هکتار از عرصه‌های جنگلی را تخریب یا به‌ طور کامل به خاکستر تبدیل و نابود کرده است.

طبق بررسی‌های به عمل آمده، 10 درصد آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع کشور توسط عوامل طبیعی مانند برخورد صاعقه و آذرخش و خودسوزی جنگل‌ها بر اثر وزش بادهای گرم به وقوع پیوسته است؛ اما بیش از 90 درصد آتش‌سوزی‌ها توسط عامل انسانی در رویشگاه‌های طبیعی افروخته شده است.

نابودی جنگل های ایران تا 50 سال آینده

اسماعیل کهرم استاد بین المللی محیط زیست در اینباره گفته است:« بر اساس برآوردهای هشدارگونه ناسا از وضعیت ایران، نابودی جنگل‌های کشورمان تا ۵۰ سال آینده حقیقت دارد؛ به این معنا که با تداوم این شرایط طی سال‌های ۲۰۵۰ تا ۲۰۶۰ اثری از جنگل‌هایی که امروز می‌شناسیم در کشور باقی نخواهد ماند».

آمارهای سازمان جهانی فائو نشان می دهد سالانه حدود 400 میلیون هکتار از جنگل‌ها و مراتع دنیا بر اثر آتش‌سوزی از بین می‌روند. ایران نیز تا سال2007، سالانه 6500 هکتار از جنگل‌های خود را در آتش از دست داده است. اما نگران‌کننده ‌تر آن است که این آمار در طول سال‌های اخیر افزایش دوبرابری داشته؛ به‌ گونه ای که طبق آمار 20 سال اخیر سازمان منابع طبیعی و ابخیزداری کشور( سازمان جنگل‌های سابق) 30هزار فقره حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور رخ داده که منجر به سوختن بیش از 280هزار هکتار از سطح جنگل‌ها و مراتع ایران در آتش شده است. بدین‌ترتیب، ایران سالانه 14هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع خود را تنها در آتش‌سوزی‌ها از دست داده است.

آگاهان می گویند آموزش جوامع محلی و ذی نفع کردن آنها در حفظ جنگل و سپس استفاده از الگوی "حفاظت مشارکتی" یکی از اساسی ترین راهکارهای پیشگیری از حریق های جنگلی است که کمتر بدان پرداخته شده است. همچنین برخورد قاطع با متخلفان و اتش افروزان و وضع قوانین متقن و شفاف و نیز تامین بودجه کافی و نیروی لازم برای حفاظت در دو سازمان متولی حفاظت طبیعت ایران در اینباره از دیگر راهکارهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha