در پی انتشار نامه کانون وکلای دادگستری همدان در زمینه آرسنیک‌دار بودن آب تالوار، دادستان همدان اعلام کرد: دستور آزمایش روی آب تالوار به دانشگاه علوم پزشکی همدان داده شده و فعلاً نتیجه آزمایش نیامده است.

اعلام سلامت آب تالوار منتظر نتایج آزمایشگاه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، حسن خانجانی با بیان اینکه اعلام نتیجه آزمایش آب تالوار زمانبر خواهد بود، درباره رسیدگی و شناسایی مسئولانی که در این زمینه ترک فعل داشتند، اظهار کرد: موضوع رسیدگی به ترک فعل مسئولانی که در زمینه آب ترک فعل کردند، در حال پیگیری است.



ملاک، آب تصفیه شده است


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان هم اعلام کرد: ابتدای هفته نمونه‌گیری از آب سد تالوار به منظور بررسی سلامت آن انجام و برای آنالیز به چند آزمایشگاه مرجع که تجهیزات لازم را دارند، فرستاده شده و منتظریم نتایج آزمایش بیاید.


علیرضا توقیری اظهار کرد: این تکلیف از سوی دادستان به عهده ما گذاشته شده، هر چند معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همیشه در حال نمونه‌برداری از آب شرب چه از مبدأ و چه از مقصد و خروجی است.


وی ادامه داد: هر اتفاقی که در منبع تأمین‌کننده آب بیفتد، صرفاً به منزله این نیست که در خروجی تأثیر جدی داشته باشد چراکه آب اول به تصفیه‌خانه می‌رود سپس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در واقع ملاک، آب تصفیه شده است.


توقیری با اشاره به اینکه آب چاه‌ها، سد و سایر منابع ممکن است آلودگی‌هایی داشته باشند اما ملاک ما [سلامت آب] بعد از تصفیه است، تصریح کرد: حتی اگر بر فرض آلودگی که شایع شده در آب سد تالوار وجود داشته باشد، سلامت آن آب بعد از تصفیه ملاک است.


وی با بیان اینکه باید آرسنیک با اضافه کردن تجهیزات جدید به تصفیه‌خانه گرفته شود، خاطرنشان کرد: اصل موضوع این است که آب منبع خیلی ملاک نیست، آن چیزی که همیشه هم در کارگروه‌ها و جلسات سلامت آب مطرح بوده این است که به هیچ وجه اجازه شرب آب غیرسالم را تا به حال نداده‌ایم و نخواهیم داد.


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اعلام اینکه طبق چیزی که به عهده دانشگاه گذاشته شده، بعد از آمدن نتایج سلامت آب را تأیید یا رد می‌کنیم، یادآور شد: همواره آب شهری از نظر کدورت سنجی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در حال حاضر همه تانکرها در بحث کلرزنی و کدورت‌سنجی ارزیابی می‌شوند، در موضوع سد تالوار نیز عملاً خروجی مهم است.


وی با اشاره به اینکه نمونه‌های گرفته شده از آب سد تالوار به آزمایشگاه‌های مرجع داخل و خارج از استان ارسال شده است، تصریح کرد: این آب به طور قطع برای استان مفید خواهد بود و با وجود چند تصفیه‌خانه در مسیر تصفیه خواهد شد.


کاهش محسوس زمان قطعی آب


از سوی دیگر استاندار همدان گفت: با انسجام و اقدام جهادی مجموعه مدیریتی استان و مساعدت‌های وزیر نیرو و حمایت‌های جدی رئیس جمهور، بحران کم‌آبی در شهر همدان مدیریت شد به گونه‌ای که تأمین آب شرب مصرفی مردم شهر در وضعیت باثباتی قرار گرفته است.


علیرضا قاسمی فرزاد افزود: در حال حاضر آب شرب همدان از مجموع ۷۳ حلقه چاهی که در اختیار آب و فاضلاب استان قرار دارد، تأمین می‌شود اما با توجه به استفاده طولانی مدت از این چاه‌ها در سالیان متمادی، عدم رسوب‌گیری و مستهلک شدن پمپ‌های آنها، ضرورت دارد که رسوب‌گیری و تعمیر و بازسازی پمپ‌ها انجام شود.


استاندار همدان گفت: براساس تأکیدات وزیر نیرو و کارشناسان مربوطه، چاه‌های موجود می‌بایست رسوب‌گیری شوند، پمپ‌ها و جداره‌های آنها نیز مورد ارزیابی و بازرسی قرار گیرند که اگر نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند، اقدامات لازم انجام شود.


استاندار همدان با اشاره به تصمیم‌های سیزدهمین جلسه مدیریت آب در زمینه توزیع مناسب آب مصرفی، اظهار داشت: مردم اطمینان خاطر داشته باشند که ساعات قطع آب شهر همدان در روزهای آینده کاهش محسوسی پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha