چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 344114

یک کارشناس ارشد روانشناسی گفت: از مهم‌ترین راه‌هایی که به انسان کمک می‌کند تا از سلامت روان بیشتری برخوردار باشد، داشتن سبک زندگی سالم است.

روان سالم در گرو سبک زندگی سالم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، شهربانو بهروزیان اظهار کرد: سبک زندگی روشی است که افراد مسایل زندگی روزانه خود از جمله کار، تفریح و نگرش‌ها را با توجه به شرایط جسمی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و ... تنظیم می‌کنند. در داشتن سبک زندگی سالم عوامل متعددی نقش دارد که می‌تواند موجب ارتقای سلامت روان فرد شده و کیفیت زندگی انسان را بهبود ببخشد. شیوه‌ی زندگی سالم وابستگی تنگاتنگی با ارتقای بهداشت روانی دارد. برای حفظ و ارتقای بهداشت روانی نیز باید اصولی را رعایت کرد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

مدیریت استرس

وی افزود: مدیریت استرس از تاثیرگذارترین مسایل مربوط به سبک زندگی سالم است. زندگی ما مملو از موقعیت‌های نامناسب اضطراب‌زا و پراسترس است. انسانی که به دنبال سلامت روان است قطعا در این موارد به دنبال راه‌های مناسب کنترل استرس خود خواهد گشت. آگاهی از مهارت و تکنیک‌های ایجاد آرامش مانند مدیریت استرس به ما کمک خواهد کرد که نگاه واقع‌بینانه به خودمان و دنیای اطراف‌مان داشته باشیم و برخی مشکلات را بپذیریم و آن‌هایی را که قابل حل هستند را برطرف کنیم.

ارزش و اهمیت دادن به نیازها

کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش معاونت فرهنگی اجتماعی پلیس استان بوشهر تصریح کرد: احتیاجات و نیازهای جسمانی و روانی بسیار مهم هستند. انسان دائما از این نیازها تاثیر می‌پذیرد و به نسبت محرومیت و ارضای آن‌ها رفتارش تغییر می‌کند.

از کار خود لذت بردن

بهروزیان عنوان کرد: اگر همواره در حال مسامحه و طفره رفتن از انجام کاری هستید و یا احساس می‌کنید برای انجام کاری تحت فشار هستید علامت این است که از کاری که انجام می‌دهید لذت نمی‌بردید. اگر به هر حال ناچارید این کار را انجام دهید پس روی جنبه‌های لذت بخش آن تمرکز کنید.

ایجاد تعادل بین کار و زندگی

وی گفت: تداخل و ادغام زندگی کاری با زندگی خصوصی باعث اختلالات فیزیکی و عاطفی است. برنامه و زمانی را برای توقف کار انتخاب کنید و به آن پای‌بند باشید. در خانه به کار فکر نکنید و توجه خود را به زندگی خانوادگی معطوف دارید.

ورزش کردن

کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش معاونت فرهنگی اجتماعی پلیس استان بوشهر بیان کرد: ورزش و فعالیت‌های بدنی هدفدار می‌توانند روش‌های مناسبی برای کاهش اضطراب و استرس و حتی احساس افسردگی باشد و با گنجاندن یک برنامه‌ی ورزشی یا پیاده‌روی می‌توان سلامت جسمی و روانی را ارتقا داد.

مقابله با مشکلات عاطفی

بهروزیان اظهار کرد: مشکلات عاطفی جزیی از زندگی انسان محسوب می‌شود و سلامتی روانی به نحوه‌ی برخورد با این مشکلات و یافتن بهترین راه‌حل برای غلبه بر آن‌ها بستگی دارد. بیماری‌های روانی تقریبا همیشه به این حقیقت برمی‌گردند که بیمار قادر نیست دوست بدارد و عشق بورزد مربوط می‌شود.

توجه به معنویات

وی ادامه داد: یکی از مواردی که باعث ایجاد حس آرامش در افراد می‌شود نگاه وجودی انسان به خود، هستی و اتصال به یک نیروی خارج از دنیای مادی است این احساس ناشی از بعد معنوی انسان است داشتن نگرش‌های معنوی و مذهبی در انسان هدف وانگیزه‌ای محکم‌تر برای زندگی بوجود می‌آورد.

روابط اجتماعی

این کارشناس ارشد روانشناسی گفت: آدمی موجودی اجتماعی است و نیاز زیادی به حضور در اجتماع، محبت و دوست داشته شدن و حمایت و درک شدن از سوی دیگران دارد بر آورده نشدن این نیاز می‌تواند استرس و اضطراب را در افراد افزایش دهد. افرادی که حمایت اجتماعی بیشتری دارند در رویارویی با مشکلات احساس امنیت و اطمینان بیشتری می‌کنند و مشکلات زندگی کمتر به آن‌ها صدمه می‌زند؛ لذا بهبود روابط اجتماعی مناسب بخشی از سبک زندگی سالم و بهبود سلامت روان است.

رضایت از زندگی

بهروزیان بیان کرد: کسب رضایت با اتکای به نفس، آزادی، استقلال، کاردانی و تدبیر همبستگی تنگاتنگ دارد توانایی در کسب رضایت به انسان استقامت می‌دهد و موجب خشنودی درونی می‌شود.

وی افزود: داشتن سطح زندگی سالم‌تر می‌تواند موجب افزایش قدرت ذهن در اعمال خودکنترلی، تحقق اهداف و حل مسائل و مشکلات شود. افرادی که در سبک زندگی‌شان تغییر مثبت ایجاد می‌کنند می‌توانند به مرور زمان شاهد بهبود عملکرد مغزی‌شان باشند و با افزایش سن سلامت خود را حفظ کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha