معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص تعرفه‌گذاری در حوزه نظام پرستاری گفت: این مسئله بعد از ۱۵ سال امسال در ردیف بودجه آمده و این اتفاق بزرگی است، برخی از آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها یک به یک مصوب شد و اگر به زودی منابع آن تأمین شود تا پایان شهریور عملی خواهد شد.

اجرای تعرفه‌گذاری حوزه نظام پرستاری تا پایان شهریورماه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، عباس عبادی امروز ۹ شهریورماه در حاشیه سفر به استان کرمان و در جمع خبرنگاران درخصوص سبک زندگی سالم بیان کرد: مواجهه ما معمولا بعد از ایجاد عارضه است که ریشه همه این‌ها مربوط به نوع زندگی ما است و بخش بسیاری از آن در کل دنیا به دلیل رشد تکنولوژی است که سبک زندگی مردم را تغییر داده است.

وی با بیان اینکه چهار عنصر اصلی در زندگی داریم که اگر بتوانیم به آن‌ها توجه کنیم زندگی سالمی خواهیم داشت گفت: عنصر اول تغذیه، دوم فعالیت فیزیکی و تناسب خواب و استراحت، سوم مدیریت استرس و عنصر چهارم سوء مصرف‌ها است؛ که این چهار عنصر می‌تواند بر سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی مؤثر باشد و در آن اختلال ایجاد کند.

عبادی ادامه داد: اگر همه تلاش ما چه به عنوان یک فرد چه به عنوان یک مدیر سلامت در اصلاح سبک زندگی باشد، بسیاری از این معضلات که جامعه با آن مواجه است حل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از بیماری‌ها ممکن است وابسته به سبک زندگی نباشد و به عواملی مانند خانواده، ژنتیک و ... مرتبط شود؛ در خصوص هزینه بیماری برای فرد و جامعه توضیح داد: خانه سلامت که نام آن را بیمارستان می‌گذاریم در تاسیس و نگه‌داری، تجهیزاتی که در آن استفاده می‌شود، هزینه‌های مربوط به دارو و مهم‌ترین موضوع در تأمین منابع انسانی بادانش به‌روز و متخصص هزینه دارد.

عبادی اضافه کرد: اگر شاهد مهاجرت‌هایی هستیم دلیل آن نیروی انسانی است؛ در کشور ما بعد از انقلاب اسلامی در حوزه منابع انسانی سرمایه‌گذاری شده و تنوع رشته‌هایی که الان مشغول به تربیت نیروی انسانی هستیم ما را نسبت به نیروی انسانی بی‌نیاز کرده است. حتی تا دهه شصت تعداد زیادی از همکاران ما در حوزه پزشکی از کشورهای دیگر بودند.

وی با بیان اینکه دو مورد سیاست‌گذاری و خود فرد بر سلامت انسان و جامعه مؤثر است گفت: اثر سیاست‌گذاری سلامت به نظام سلامت و سایر دستگاه‌های مرتبط برمی‌گردد اما کاری که خودمان باید فارغ از اینکه دیگران کارشان را درست انجام می‌دهند یا خیر انجام دهیم این است که بدانیم عوامل داشتن پیری سالم از دوران نوجوانی و کودکی آغاز می‌شود.

عبادی افزود: اینکه از دخانیات، داروهای غیر ضرور و نوشیدنی‌های الکلی استفاده کنیم یا نه یا اینکه ورزش کنیم یا نکنیم انتخاب ما است؛ این مسائل وابسته به ساختارهای نظام و سیاست‌گذاری نیست ضمن اینکه خوشبختانه سواد سلامت مردم افزایش یافته و هر کس یک دانش اولیه دارد و این به معنی نگاه سختگیرانه به زندگی نیست بلکه باید نگاه عاقلانه به آن داشت. اگر شدت درک شده از انجام امور مضر وجود داشته باشد خود انسان به سمت پیشگیری حرکت می‌کند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص کمک پرستاران در حوزه پیشگیری توضیح داد: اساس برنامه‌های آموزشی در دانشگاه برای پرستاران، پیشگیری است. در اصل خدمات پرستاری مربوط به پیش و پس از بیمارستان است اما در حال حاضر پرستار در چارچوب بیمارستان عمل می کند.

عبادی در خصوص واحد آموزش بیمار که روز گذشته در بیمارستان شهید باهنر کرمان افتتاح شد اظهار کرد: بیمار پس از ترخیص با انبوه سوالات مواجه می‌شد و به شکل پراکنده آموزش به بیمار پس از درمان ارائه می شود اما کاری در سال گذشته در ۲۸ مرکز انجام شد، همه بیمارستان‌ها موظف شدند واحد آموزش به بیمار داشته باشند و بیمار را برای زندگی پس از درمان آماده کنند؛ در این امر بیمار به مدت یک‌ماه رصد و به سوالات وی پاسخ داده می‌شود. این کار از مراجعات برنامه‌ریزی نشده و غیرضروری و عوارض پس از بیماری جلوگیری می‌کند.

وی ابراز کرد: سطوح خدمات پرستاری خارج از بیمارستان یعنی پرستار مدرسه یا محیط کار می‌توانند کودک و نوجوان را آماده زندگی سلامت کرده و در حوزه صنعتی از بیماری‌های شغلی جلوگیری کنند. اگر ما به سمت حوزه پیشگیری برویم و بیشتر در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم برای همه جامعه منفعت بیشتری خواهد داشت.

عبادی با بیان اینکه بالغ بر ۸ میلیون سالمند داریم که بیش از ۱/۵ میلیون آن‌ها بیش از یک بیماری مزمن دارند و باید چندین دارو مصرف کنند گفت: اگر با همین روند جلو برویم و نرخ رشد جمعیت در میزان حداقلی باشد با مشکل سالمندی جمعیت مواجه می‌شویم. الان نرخ رشد جمعیت ۱/۶ است که برای ثابت ماندن جمعیت باید حداقل ۲/۲ فرزندآوری داشته باشیم در غیر این صورت نرخ رشد منفی خواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: در چهار دهه گذشته سی و چند سال به عمر مفید ایرانیان افزوده شده اما اگر سالمندی سالمی نداشته باشیم سالمند از زندگی لذت نبرده و نظام سلامت باید هزینه زیادی کند. بالاترین نرخ جمعیت ما در دهه ۶۰ بوده و سبب شد حتی مدارس سه شیفت داشته باشیم اما کنترل جمعیت با شیب تندی انجام و منجر شد نگرانی برای سال‌های پیش رو برای سالمندی جمعیت ایجاد شود.

عبادی تأکید کرد: در این چند سالی که فرصت داریم و پنجره جمعیتی باز است اگر برنامه‌های نظام سلامت اثربخش باشد دیگر در سال‌های آینده نگرانی نخواهیم داشت.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص سرانه‌های پرستاری استان کرمان گفت: طی بازدیدی که از بیمارستان شهید باهنر و افضلی‌پور داشتم متوجه شدم تعداد پرستاران کم بوده و اکثریت دغدغه فشار کاری بالا را دارند.

عبادی با بیان اینکه میزان پرستاران از سه شاخصه پرستار به جمعیت، پرستار به پزشک و پرستار به تخت مشخص می‌شود تصریح کرد: در ایران چون پرستار بیشتر در بیمارستان است، شاخصه پرستار به تخت مد نظر قرار می‌گیرد اما درست این است که پرستار به جمعیت درنظر گرفته شود یعنی جنبه پیشگیری هم دیده شود.

وی با بیان اینکه میانیگن پرستار به تخت در کشور تقریبا ۰/۹۵ است و استاندار در ایران تا ۱/۸ می‌رسد اظهار کرد: وضعیت استان کرمان در این میانگین حدود ۰/۸۲ است؛ در شیفت بخش‌های عادی باید به ازای هر ۴ تا ۵ بیمار یک پرستار وجود داشته باشد اما در بیمارستان‌های کرمان به ازای هر ۱۰ بیمار یک پرستار بود.

عبادی عنوان کرد: در این سال‌ها که توسعه تخت دراستان کرمان داشتیم باید اصلاح چارت هم صورت می گرفت؛ باید سهمیه استانی براساس تخت‌های مصوب اختصاص داده شود که در این راستا قرار ما بر این شد همکاران حوزه علوم پزشکی و برنامه بودجه توجه ویژه به این مسئله داشته باشند.

وی اضافه کرد: در آزمون‌های استخدامی بعدی اولویت باید به استان‌هایی که از این میانگین پایین‌تر هستند داده شود که استان کرمان در این اولویت خواهد بود.

عبادی در خصوص تعرفه‌گذاری در حوزه نظام پرستاری نیز تصریح کرد: این مسئله بعد از ۱۵ سال امسال در ردیف بودجه آمده و این اتفاق بزرگی است، برخی از آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها یک به یک مصوب شد و اگر به زودی این منابع تأمین شود تا پایان شهریور عملی خواهد شد؛ البته پرداخت‌ها از اول فروردین است و معوقات نیز پرداخت خواهد شد.

وی در پایان با تکریم شهدای سلامت بیان کرد: ما به همه شهدا مدیون هستیم و جایگاه شهدا برای ما واضح است؛ شهدای سلامت کمک کردند ۹ شهریور امسال با ۹ شهریور سال پیش بسیار متفاوت باشد ضمن اینکه یک فوتی هم زیاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha