سلامت نیوز : نوراله مرادی معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در سفر به گلستان در هفته دولت و دیدار با سمن ها، مراکز دانشگاهی و سفیران محیط زیست اهل سنت گفت:« به دولتی سازی سمن ها اعتقاد نداریم و سمن های محیط زیستی را در استان و مناطق ترکمن نشین تقویت و حمایت می کنیم. »  

 به دولتی سازی سمن ها اعتقاد نداریم و سمن های محیط زیستی را در گلستان و مناطق ترکمن نشین تقویت و حمایت می کنیم/ تشکیل کنسرسیوم دانشگاهی وپژوهشی استان

به گزارش سلامت نیوز معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با سمن ها و فعالان حوزه محیط زیست استان گلستان در "خانه طبیعت دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان" دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار ، نورالله مرادی معاون آموزشی و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: سازمان های مردم نهاد در گذشته به شکل غیر رسمی تشکیل شده است که در تمامی حوزه ها فعال و اثر گذار بوده اند .

او افزود: جامعه مدنی نیاز به نهادهای مدنی غیردولتی دارد که سمن ها یکی از شکل های آن است. با توجه به تحریم‌های ظالمانه یکی از اثرگذارترین گروه ها، سازمان‌های مردم نهاد بودند که همواره همیار و کمک کننده به دولت و مردم هستند . وظیفه اصلی و اساسی سمن‌ها، آگاه کردن و هشدار به مدیران و جامعه است و باید به وظیفه ذاتی خود به عنوان خودپالایی، خود ارزیابی و نظارت ایفای نقش کند.

به گفته مرادی در دولت سیزدهم مردمی سازی محیط زیست به کمک فعالان و گروه های جهادی است و بستر واقعی برای سمن‌ها فراهم شده است. طرح های اثر گذار در استان ها به مرحله اجرا رسیده است و به هیچ عنوان به دولتی سازی سمن ها اعتقاد نداریم.

او گفت: این دولت درخشان ترین دوره برای فعالیت سمن ها و فعالان محیط زیست خواهد بود که باید پای کار بیایند و مدیران را رصد و ترک فعل مسئولان را در این حوزه گوشزد کنند.

مهم‌ترین نقش سازمان‌های مردم نهاد، افزایش مشارکت اجتماعی

محمدرضا کنعانی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان در این نشست گفت:سمن‌ها با تکیه بر توانمندی‌های مردمی بازوان قدرتمند دولت در اجرای طرح‌های محیط زیستی به شمار می‌روند.

او افزود: مهم‌ترین نقش سازمان‌های مردم نهاد، افزایش مشارکت اجتماعی است و این مشارکت عامل پیشرفت و توسعه جامعه است.

کنعانی تاکید کرد: سمن های محیط زیستی استان برای رفع موانع قدم های موثری برداشته است و این اداره کل بر اساس وظیفه و تعهد در حمایت از تشکل‌های مردم نهاد از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

در پایان این نشست فعالان محیط زیست، به مشکلات و چالش های محیط زیستی گلستان پرداختند و خواستار تسریع و تسهیل تاسیس سازمان مردم نهاد با موضوع محیط زیست و اصلاح "پیش نویس قانون تشکل های اجتماعی" که از سوی "مرکز پژوهش های مجلس" تهیه شده و به زودی برای تصویب به صحن می رود، شدند.

نشست با مراکز دانشگاهی

نشست هم اندیشی با مراکز دانشگاهی و پژوهشی با حضور معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی و مسئولیت های اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست و معاونان پژوهشی دانشگاه ها در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.

محور این نشست با موضوع بررسی چالش ها در حوزه محیط زیست و ارائه راهکارها و ارتقاء سطح آگاهی از فرصت های مطالعاتی، علمی و پژوهشی، خلاقیت در عرصه فناوری و راهکارهای بهبود فرایند پژوهش در مسیر دانشگاه نسل نو صورت گرفت.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بحث محیط زیست در دولت سیزدهم یکی از اصلی ترین مباحث ریاست جمهوری است که مورد تاکید قرار گرفته است.

نورالله مرادی افزود : موضوع پژوهش و دانشگاه بارها در جلسات مورد توجه قرار گرفته است و در این رابطه استراتژی های مسئله محوری و مساله یابی در دستور کار قرار گرفته است. باید با نگاه علمی و کارآمد به حل مسائل محیط زیستی بپردازیم و از رساله ها و پایان نامه های دانشگاهی به عنوان ظرفیت های مطالعاتی استفاده و حمایت کنیم.

در ادامه رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به تاریخچه دانشگاه اشاره کرد و گفت: این دانشگاه می‌تواند با وجود نخبگان علمی و اعضای هیات علمی خود ظرفیت های جدیدی را در عرصه محیط زیست ایجاد کند.

شعبان شتایی افزود: چالش های زیادی در محیط زیست از جمله کمبود آب ،تغییر اقلیم ،حوادث غیرمترقبه و غیره داریم که برای مدیریت چالش ها نیازمند همراهی نخبگان و دانشگاهیان است که جامعه را با خود همراه کنند تا اکوسیستم بازگردانی و حفظ شود.

او یادآور شد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست به عنوان اولین مجموعه آموزشی است و سیاست‌های کلان دانشگاه بر اساس حل مسئله و ایجاد ارتباط با صنعت و بخش اجرایی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان نیز به تشکیل کنسرسیوم دانشگاهی و پژوهشی در استان اشاره کرد و گفت: برای حل مهمترین مشکل زیست محیطی با کمک دانشگاه و مراکز تحقیقاتی کنسرسیوم دانشگاهی تشکیل شد تا بتواند راهکار های علمی و سودمند برای حل مهمترین معضل زیست محیطی ارائه دهد.

کنعانی افزود : مشکلات و معضلات محیط زیستی واحدهای تولیدی و خدماتی در قالب کارگروه‌های استانی تشکیل شده است و برای حل مساله از دانشگاه ها و مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی استفاده کرده ایم . تاکنون ۲۱ کارگاه آموزشی و ۸ نشست علمی در حوزه زیست محیطی با استفاده از ظرفیت دانشگاه های استان برگزار شده است.

در این نشست معاونان پژوهشی دانشگاه های استان درباره چالش ها و پیشنهادات حوزه محیط زیست ، واگذاری طرح های اثر بخش ، لایه روبی خلیج گرگان ،دروس قابل ارائه محیط زیست در مدارس و دانشگاه ها و آموزش محیط زیست ،الویت های پژوهشی و مشارکت دانشگاه ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

سمن های محیط زیستی در مناطق ترکمن نشین حمایت می شوند

همایش سفیران محیط زیست اهل سنت به همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان و "مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور" با حضور معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ،طلاب و موثرین اهل سنت در حوزه علمیه گرگان برگزار شد .

در این همایش معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت : یکی از بارزترین وجوه فرهنگی قوم ترکمن شاعر پرآوازه مختومقلی فراغی است که در حفظ و احیاء زبان ترکمنی نقش بسزایی داشته است.

نورالله مرادی افزود: این شاعر در اشعار خود توجه ویژه به طبیعت و نگاه خلاقانه به محیط پیرامون خود داشته است که این امر نشان دهنده این است که مردمان ترکمن پیوند بیشتری با محیط زیست دارند.

او خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم توجه ویژه به محیط زیست دارد و مهمترین شعار آن مردمی سازی محیط زیست است . برای مردمی کردن محیط زیست نیازمند افراد و گروه های موثر هستیم که یکی از این گروه ها روحانیون و اقوام ایرانی هستند. در استان گلستان توجه به محیط زیست بسیار عمیق و اثرگذار است که باید با استخراج تعالیم دینی زمینه حفظ محیط زیست فراهم شود .

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای تحقق شعار دولت مردمی ، سمن های محیط زیستی را در استان به ویژه در مناطق ترکمن نشین تقویت و حمایت کنیم و بر اساس نگاه مردم ترکمن مبتنی بر وجوه فرهنگی تولید محتوا داشته باشیم.

همچنین رئیس "مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور" به معرفی برنامه ها و فعالیت های این مرکز اشاره کرد و افزود: خدمات مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور مختص به اهل سنت نیست و هر قشری چه شیعه و چه سنی همه و همه باید در کنار هم برای تحکیم وحدت و تقریب در جامعه اسلامی تلاش کنیم.

حجت الاسلام نورعلی دیلم گفت: استان گلستان یکی از بهترین نقاط کشور در بحث وحدت و همدلی میان اقوام و مذاهب به عنوان مولفه‌های تمدن نوین اسلامی است و طلاب باید در اختیار نظام و مردم قرار بگیرد و باید از ظرفیت های انقلاب اسلامی در منطقه ترکمن نشین استفاده کنیم. موضوع اشتغال و معیشت با محیط زیست و مردم گره خورده است و اگر بخواهیم مردم محیط زیست را حفظ کنند باید اشتغال پایدار ایجاد کنیم.

در ادامه امام جمعه اهل سنت خواجه نفس گفت: ما نباید صدمه و آسیبی به محیط زیست بزنیم و این وظیفه شرعی است که باید حفاظت کنیم.

امانگلدی آخوند حنفی افزود: روحانیون و ائمه جمعه باید به کمک محیط زیست بیایند و مدافع حفظ محیط زیست باشند. در همه دنیا ،چالش محیط زیست وجود دارد اما دین و اسلام ما تاکید بر حفظ منابع ملی و زیستی دارد که از آن باید حفظ و نگهداری کنیم.

حنفی به خشک شدن تالاب گمیشان اشاره کرد و افزود: زندگی و معیشت مردم گمیشان از تالاب بوده است که با خشک شدن آن، به عنوان یک تهدید در منطقه است که باید برنامه ریزی درستی انجام شود.

در ادامه ، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: رویکرد ما در اداره کل ، تعامل با جوامع محلی است و بستری را فراهم کنیم که جوامع از محیط زیست بهره مند شوند.

محمدرضا کنعانی تاکید کرد: نباید به روش پادگانی از محیط زیست حفاظت کرد بلکه این روش صدمه جدی به بدنه محیط زیست وارد خواهد کرد. طرح احیا تالاب ها و خلیج گرگان در دستور کار دولت قرار گرفته است و اعتبارات آن پیش بینی و انجام شده است.

کنعانی گفت: استاندار گلستان ، یکی از محیط زیستی ترین استانداران است که نگاه ویژه و پیگیری های مستمر نسبت به احیاء خلیج گرگان و تالاب ها دارد .

در پایان ، فعالان محیط زیستی اهل سنت به مشکلات منطقه از جمله کشتارگاه ها و دفع خونابه ها، نحوه حمل جمع آوری زباله ها، دفع پساب کارخانه ید ، خشک شدن تالاب ها و غیره اشاره و به بحث و تبادل نظر پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha