رئیس سازمان نظام پزشکی تهران گفت: هپاتیت B و C با پوشش خوب واکسیناسیون و تولید داروهای خوراکی داخلی و اثرپذیری آنها در کشور رو به افول و از پنج درصد به یک درصد کاهش یافته است.

ابتلا به هپاتیت رو به افول است/ تزریق واکسن به ۴۲ میلیون ایرانی 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سید موید علویان روز شنبه در نشست خبری نخستین همایش جامع کبد و گوارش افزود: حدود ۴۲ میلیون ایرانی واکسن هپاتیت را دریافت کردند و بار بیماری از پنج درصد به یک درصد کاهش یافته و نشان از موفقیت نظام سلامت است.

وی اظهار داشت: تولید داروهای مورد نیاز بیماران در کشور و عرضه آنها با قیمت مناسب و پوشش بیمه‌ای خوب باعث شده کمترین پوشش بیمه، شیوع هپاتیت B و C را در کشور شاهد باشیم.

علویان تصریح کرد: در استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان نیز شیوع هپاتیت B و C از نرخ متوسط کشوری پایین‌تر است و با توجه به اینکه ۳۰ درصد بیماران تالاسمی، ۲۰ درصد دیالیزی‌ها و ۵۰ درصد افراد مبتلا به هموفیلی هپاتیت C داشتند با کمک وزارت بهداشت و انجمن‌های مردم نهاد در بیماریابی و تامین داروهای مورد نیاز و دسترسی آنها در مرحله ریشه کنی این بیماری در کشور هستیم.

وی خاطرنشان کرد: جانبازان مبتلا به هپاتیت C اکنون درمان شدند، در حالی که شیوع هپاتیت C در میان زندانیان و کسانی که سابقه تزریق غیر ایمن دارند، یک زنگ خطر تلقی می‌شود.

به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی تهران، برنامه‌های بیماریابی و درمان در مورد هپاتیت C به طور قطعی در کشور انجام می‌شود و ریشه کنی این بیماری را در کشور خواهیم داشت.

علویان افزود: واکسن می‌تواند بیماری مانند هپاتیت C را ریشه کن کند؛ در ایران پاستور و دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه اقدامات خوبی انجام می‌شود و امیدواریم این امر تحقق یابد.

رئیس سازمان نظام پزشکی تهران با بیان اینکه سرطان روده بزرگ بیماری بسیار مهم و خطرناکی است، افزود: این بیماری از شایعترین بیماری‌های گوارش است که باید جامعه پزشکی را نسبت به آن آگاه و آموزش داد و با اختصاص تسهیلات بهتر برای غربالگری و پیشگیری، متولیان پزشکی کشور، مردم را نسبت به عوارض و خطرات سرطان روده بزرگ روشن کنند.

راکا جمالی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این نشست گفت: کبد چرب، شایعترین بیماری کبدی است که چاقی و اضافه وزن در شیوع آن تاثیرگذار است.

وی افزود: کبد چرب در شبکه‌های بهداشتی از بیماری‌های مهم محسوب می‌شود و اندام‌های بدن از جمله مغز، کلیه و قلب را درگیر می‌کند و رسوب چربی در عروق می تواند باعث سکته مغزی شود.

وی تاکید کرد: کنترل وزن بسیار مهم است. یک سوم مردم کشور درجاتی از کبد چرب دارند همچنین شیوع چاقی در کودکان افزایش یافته و کبد چرب نیز در آنها دیده می‌شود.

جمالی گفت:خوردن مواد غذایی آماده با کالری بالا، باعث بروز و شیوع این بیماری شده است.

امیر پاشا طبائیان دبیر همایش گوارش و کبد نیز گفت: نخستین همایش گوارش و کبد با هدف رفع مشکلات شایع گوارش و درمان و نوآوری‌های جدید برای گروه‌های هدف ارائه می شود.

وی افزود: در این همایش چهار روزه (۱۶ تا ۱۹ شهریور) که در بیمارستان میلاد برگزار خواهد شد، ۵۰۰ نفر شرکت می‌کنند و شرکت در این همایش ۲۰ امتیاز بازآموزی برای پزشکان و متخصصان دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha