سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران با اشاره به جزئیات اجرای طرح دارویاری در پایتخت در عین حال درباره هزینه‌های دارویی بیماران خاص و صعب‌العلاج به دنبال اجرای این طرح، گفت: به زودی با تصویب صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج که حدود ۵۰۰۰ میلیارد بودجه برای آن مصوب شده است، تقریبا هزینه این بیماران به صفر می‌رسد.

جزییات تشکیل صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج / هزینه درمان این بیماران به صفر می‌رسد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا نمازی درباره اجرای طرح دارویاری،‌ گفت: ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ ارز ترجیحی دارو حذف شد و ما در پنجم مرداد ماه مطالبه همان ۷ روز داروخانه‌ها که تا پایان تیرماه بود را پرداخت کردیم. از ۴۰۰۰ میلیارد بودجه‌ای که برای طرح دارویاری در مرحله اول، در نظر گرفته شد، به طور کلی بیمه سلامت حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان دریافت کرده است. سهم تهران از این بودجه بر اساس عملکردهای استانی است و نمی‌توان عدد دقیقی اعلام کرد؛ زیرا تهران به عنوان پایتخت با سایر شهرها متفاوت است. از طرفی رقمی که برای هر ماه پرداختی خواهیم داشت بسته به فصل و شیوع بیماری‌ها متفاوت خواهد بود.

پرداخت‌های بروز بیمه سلامت با اجرای طرح دارویاری

وی درباره میزان پرداختی داروخانه‌های استان تهران در مردادماه که ارز ترجیحی دارو به طور کلی حذف شده بود، بیان کرد: در داروخانه‌های خصوصی سهم ارز و سهم سازمان با توجه به تعداد سند ارسالی حدود ۲۲ میلیارد تومان و در بخش دانشگاهی حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود. تمام تلاش ما این است که سهم ارز دارو در چند روز ابتداییِ پایان ماه ارسال سند پرداخت شود، که خوشبختانه برای اسناد تیرماه در روز پنجم مرداد ماه و برای اسناد مرداد ماه درروز ششم تا هشتم شهریور ماه پرداخت‌ها صورت گرفت.

او درباره فواید اجرای طرح دارویاری و حذف ارز ترجیحی دارو، تصریح کرد: پیش از اجرای طرح، گاهی تخلفاتی در داروخانه‌ها شکل می‌گرفت و مثلا دارویی با نرخ آزاد با بیمار حساب می‌شد.

فواید اجرای طرح دارویاری چیست؟

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران، ادامه داد: بر اساس بودجه، ۷۳ هزار میلیارد تومان برای طرح دارویاری در نظر گرفته شده است که فاز اول این طرح اجرایی شد و برخی داروها در این فاز تحت پوشش آمدند. کاهش هدر رفت منابع،‌ رشد صنایع دارویی، جلوگیری از تخلفات ارزی و قاچاق دارو، رشد کیفیت داروهای ایرانی، افزایش صادرات دارو، کاهش کمبودهای دارویی و... همگی از فواید حذف ارز ترجیحی دارو است. با اجرای طرح دارویاری مبالغی که دولت هزینه می‌کند به جای درستی می‌رود و از سوء استفاده برخی افراد جلوگیری می‌شود.

تغییر سیاست پرداختی بیمه‌ها به دنبال حذف ارز دارو

وی افزود: با اجرای طرح دارویاری مبنای پرداخت بیمه برای داروها، آن دسته از داروهایی است که بیش از ۵۰ درصد سهم بازار را داشته باشد که این امر به نفع مردم است، زیرا تا پیش از اجرای طرح دارویاری بیمه برای پرداخت فرانشیز ارزان‌ترین نوع دارو را درنظر می‌گرفت، ولی اکنون با این سیاست سهم بیمه در پرداختی‌ها افزایش یافته است. از سوی دیگر اطلاعاتی که به واسطه طرح دارویاری احصا می‌شود، کمک می‌کند که هیچگاه کمبود دارویی نداشته باشیم و دولت بداند کدام دارو را چه زمانی به چه میزان نیاز دارد.

کاهش هزینه ۱۱۹ قلم داروی پرمصرف

او درباره کاهش قیمت ۱۱۹ قلم داروی OTC در طرح دارویاری، بیان کرد: مقرر شده است برای کاهش هزینه مردم، این داروها هم تحت پوشش بیمه قرار گیرند تا هنگام تجویز در نسخه الکترونیک با پوشش بیمه پرداخت شود. این ۱۱۹ قلم پر مصرف‌ترین داروهای ما است.

۱۳هزار و ۴۰۰ بیمار خاص در تهران

نمازی درباره نحوه پوشش بیمه‌ای طرح دارویاری برای بیماران خاص، تصریح کرد: دولت کاملا این بیماران را حمایت می‌کند. در سطح تهران ۱۳ هزار و ۴۰۰ نفر بیمار خاص شامل افراد تالاسمی، هموفیلی،‌ پیوندی،‌ دیالیز و ام اس داریم که ۵۱ درصد بیماران خاص تهران، مبتلایان ام اس هستند. این بیماران داروهای خاصی دریافت می‌کنند که بدون مراجعه بیمار به پزشک قابلیت تکرار دارد. در واقع امکان تکرار تمام نسخ توسط پزشکان تا سه نوبت و برای شش ماه وجود دارد و اکثریت پزشکان طرف قرارداد و غیر طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت ایران در این زمینه همکاری کافی داشته‌اند.

به صفر رسیدن هزینه درمان بیماران خاص؛ به‌زودی

او با اشاره به اینکه ۴۸ قلم داروی بیماران خاص همچنان مشمول سهم ارز است، ادامه داد: در صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج که حدود ۵۰۰۰ میلیارد بودجه برای آن مصوب شده است تقریبا هزینه بیماران به صفر می‌رسد که این طرح هم قرار است به زودی اجرایی شود. هزینه سال ۱۴۰۰ اداره کل بیمه سلامت برای بیماران خاص حدود ۲۱۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه در طرح دارویاری ۱۳۶۷ قلم دارو مشمول حذف ارز شدند، اظهار کرد: از تعداد یاد شده ۳۷۲ قلم آن غیر بیمه‌ای و ۹۹۵ قلم بیمه‌ای است. ۴۸ قلم داروی بیماران خاص نیز مشمول ارز شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha