مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره توزیع داروهای نگهدارنده در درمان معتادان مانند متادون در داروخانه‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

توضیح درباره توزیع داروهای ترک اعتیاد در داروخانه‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«مجید قربانی» مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره داروهای گیاهی درمان اعتیاد گفت: بحث استفاده از داروهای گیاهی یک بحث پیچیده‌ای است که نیازمند تحقیقات بسیار است و ما در مراحل اولیه آزمایش و تحقیقات هستیم و داروی «د ادیکتا» به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان معتادان معرفی شده است. البته این دارو حتما باید مراحل کارآزمایی بالینی را طی کند، پروپوزال آن اخیرا ارائه شده است و امیدواریم نتایج خوبی از آزمایشات این دارو ارائه شود.

وی درباره مصرف «بوپره‌نورفین» در زندان‌ها به جای متادون ادامه داد: «بوپوره‌نورفین» داروی جدیدی نیست و حدود سی سال است که در دنیا در حال مصرف است. این دارو یک داروی نگهدارنده است که می‌تواند جایگزین متادون درمانی شود. برای استفاده از این دارو اقدامات خوبی در کشور صورت گرفته است ما ترویج استفاده از داروی بوپره‌نورفین را در فاز اول در سازمان زندان‌ها آغاز کردیم. سازمان زندان‌ها با دقت خوبی این کار را پیش برد و حدودا ۱۵ درصد از افرادی که در زندان تحت درمان با متادون بودند و یا اصطلاحا mnt بودند، وارد پروسه مصرف بوپره‌نورفین شدند. ما نیز از سازمان زندان‌ها درخواست کردیم تا یک طرح پژوهشی در این خصوص انجام دهند تا اثربخشی این دارو را در فاز بالینی بتوانیم در تغییر فاز افرادی که از متادون درمانی به استفاده از بوپره‌نورفین بودند و یا افرادی که شروع درمان آن‌ها با بوپره‌نورفین بوده است بررسی کنیم.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره توزیع داروهای نگهدارنده مانند متادون در داروخانه‌ها گفت: درباره توزیع داروهای نگهدارنده مانند متادون و یا بوپره‌نورفین در داروخانه‌ها باید بگویم که این کار نیازمند اقدامات کارشناسی دقیق‌تری است چراکه دسترسی به دارو راحت‌تر می‌شود و ما نگران هستیم که اگر در یک سطح وسیع دسترسی راحت‌تر شود و قابل کنترل نباشد. این موضوع تحت بررسی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت است و تا آن‌ها نتایج را اعلام نکنند و بررسی‌های کارشناسی حول این موضوع شکل نگیرد نمی‌توانیم این داروها را در داروخانه‌ها توزیع کنیم.

قربانی با بیان اینکه در خصوص داروهای نگهدارنده هم دو موضوع تولید و توزیع مطرح است، خاطرنشان کرد: دربحث توزیع درست که توزیع این داروها در داروخانه‌ها کار را راحت می‌کند و شرایط واگذاری دارو سهل‌تر می‌شود اما نیازمند کار کارشناسی است و ما هم تمایل داریم که این کار به لحاظ علمی به صورت پایلوت انجام شود و اگر نتایج مثبتی داشت در سطح وسیعی انجام شود.

وی ادامه داد: در مراکز کاهش آسیب هم در حال حاضر متادون توزیع می‌شود و سهیمه‌ها با یک شرایط ارزیابی شده به دست‌شان می‌رسد اگر قرار باشد متادون در داروخانه‌ها توزیع شود باید مراکز mnt سهمیه خود را نیز از داروخانه‌ها دریافت کنند که هنوز چنین اتفاقی نیفتاده و این طرح هم در دست کارشناسی است و هیچ توزیعی در داروخانه نداریم. داروی بوپره‌نورفین هنوز در مراکز کاهش آسیب عرضه نمی‌شود تا بتواند جایگزین متادون شود.

در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که سرانجام مراکز کاهش آسیب در مناطقی مانند شوش و هرندی گفت: هدف ما خدمت‌رسانی به معتادان است و فرقی ندارد که این کار در کجا اتفاق می‌افتد اما موضوعاتی از جمله شرطی کردن معتادان برای دریافت خدمات در مراکز کاهش آسیب در برخی از مناطق مانند شوش و هرندی مطرح می‌شود یعنی معتادان از نقاط مختلف به این منطقه رفته و خدمات را اعم از خدمات درمانی و حمایتی دریافت می‌کنند همانطور که خیرین هم نذورات و کمک‌های خود را به این مناطق برده و در اختیار این مراکز قرار می‌دهند معتادان هم برای دریافت خدمات به این مراکز مراجعه می‌کنند. موضوعی که پلیس در خصوص برخی از مراکز کاهش آسیب مطرح می‌کند هم صحیح است چراکه به نوعی این مراکز مرکزیت پیدا کرده و بحث تجمع معتادان در یک محله‌ای که خانواده‌ها هم حضور دارند، اثر خوبی ندارد.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: البته وظیفه ما خدمات‌رسانی به معتادان است و هر جا که معتادان دسترسی داشته باشند ما باید خدمات کاهش آسیب را بهتر ارائه دهیم. بنابراین طبیعی است که ما بخواهیم از این خدمات کاهش آسیب حمایت کنیم. در سراسر کشور هم خدمات گسترده‌ای در این زمینه ارائه می‌شود به طور مثال ما موبایل‌سنترها و یا ون‌سنترها را داریم که در مناطقی که آسیب‌زا است و یا معتادان حضور دارند خدمات کاهش آسیب را ارائه می‌دهیم. فرض ما این است که اگر دسترسی به خدمات کاهش آسیب راحت باشد استفاده کردن هم به همان نسبت می‌تواند راحت‌تر باشد. البته دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه هم وجود دارد اما ما این خدمات را ارائه می‌دهیم و امیدواریم برای معتادانی هم که انگیزه‌ای برای درمان ندارند از طریق ارائه این خدمات این انگیزه را برای ترک ایجاد کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha