کارشناسان سازمان ملل در روز هوای پاک هشدار دادند هوایی که عامل ادامه حیات بشر است ما را بیمار می‌کند.

هشدار کارشناسان سازمان ملل درباره پیامدهای آلودگی هوا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، هفتم سپتامبر "روز جهانی هوای پاک برای آسمان‌های آبی" نامگذاری شده این درحالیست که تقریبا تمام هوایی که تنفس می کنیم آلوده است و سالانه حدود هفت میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

از سال‌ها قبل سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار داده است که در عمل تمام هوایی که تنفس می کنیم، آلوده است و هر ساله حدود هفت میلیون نفر بر اثر تنفس این هوا فوت می‌کنند. حدود ۹۰ درصد از این مرگ و میرها در کشورهایی با میزان درآمد کم و متوسط رخ می دهد.

در سال ۲۰۱۹، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای را تصویب کرد که بر اساس آن هفتم سپتامبر به عنوان "روز جهانی هوای پاک برای آسمان‌های آبی" تعیین و بر نیاز فوری به آگاهی بخشی عمومی در همه سطوح و ارتقاء و تسهیل اقدامات بهبود دهنده کیفیت هوا تاکید شد.

"مارتینا اوتو" (Martina Otto) از ائتلاف آب و هوای پاک گفت: آلودگی هوا اغلب به عنوان یک مشکل محلی و ملی در نظر گرفته می شود. بسیاری از کشورها تلاش‌هایی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای داشته‌اند اما قطعا در سطح مورد نیاز نبوده است. همچنین از آنجاییکه آلاینده ها در هوا و اغلب مسافت‌های طولانی را طی میکنند، نمی توان این مشکل را با اقدامات جداگانه حل کرد.

به گزارش سایت اطلاع رسانی سازمان ملل، ناتان بورگفورد پارنل (Nathan Borgford-Parnell) از دیگر اعضای این ائتلاف نیز تاکید کرد: کیفیت هوا در دهه گذشته بهبود چشمگیری نداشته است و سازمان جهانی بهداشت دستورالعمل‌های جدید کیفیت هوا را ارائه کرده که بر اساس آن سطح تاثیر ذرات ریز بر سلامت را به نصف کاهش دهد.

هوای پاک

آلودگی هوا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha