شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 344485

چیز جدیدی نیست و سال ها است که مصرف می شود. اما در حال حاضر مورد توجه بیشتری قرار گرفته و در فضای مجازی بسیار محبوب شده است. حال از منظر علم به این نوشیدنی نگاه می کنیم...

قهوه بخورید کاملا بدون کافئین! (+روش تهیه)

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، آیا به نظرتان می توان از پودر هسته خرما به عنوان قهوه استفاده کرد؟ اگر به شدت طرفدار قهوه هستید و چندین فنجان طی روز می نوشید، این مقاله مخصوص شما است. البته توجه داشته باشید: هرچند ممکن است مقادیر محدود کافئین به بدن آسیبی وارد نکند، اما مصرف زیاد آن با ریسک سلامتی همراه خواهد بود.

نه فقط قهوه، نوشیدنی هایی مانند چای، نوشابه های گازدار و نوشیدنی های انرژی زا نیز سرشار از کافئین هستند. با توجه به این موضوع می توان از قهوه هسته خرما به عنوان جایگزینی مناسب برای یک فنجان قهوه استفاده کرد. گفتنی است که دانه های معمولی قهوه حاوی 20 الی 40 درصد کافئین هستند.

با وجود آن که مقادیر کم کافئین برای بدن مفید است و می تواند در راستای بهبود عملکرد فیزیکی، کاهش اختلال شناختی، کاهش درد و ریسک بیماری های عروقی در قلب و مغز اثر گذار باشد، مصرف زیاد از حد ترکیبات حاوی آن منجر به مشکلات مختلف سلامتی از جمله فشار خون بالا به خصوص میان جوانان، بی خوابی، اختلال هضم، نازایی و مهار تولید کلاژن در پوست می شود. در نتیجه کافئین یک ترکیب اعتیاد آور است که باید مصرف آن محدود شود.

قهوه بدون کافئین با هسته خرما!

بر اساس مطالعه ای که توسط مجله آسیایی تحقیقات در علوم اجتماعی و انسانی چاپ شده و از طریق شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت قابل دسترسی است، قهوه هسته خرما فاقد هرگونه کافئین است.

قهوه هسته خرما چیست؟

قهوه هسته خرما چیز جدیدی نیست و سال ها است که مصرف می شود. اما در حال حاضر مورد توجه بیشتری قرار گرفته و در فضای مجازی بسیار محبوب شده است. شمار زیادی از مردم این محصول را تبدیل به جایگزین بدون کافئین برای فنجان های قهوه روزانه خود کرده اند.

مهمترین و اصلی ترین مزیتی که در خصوص قهوه هسته خرما ذکر شده، کاهش خطر ابتلا به دیابت است. در واقع این محصول به منظور تنظیم قند خون بدن به طور طبیعی بسیار یاری رسان محسوب می شود. موارد دیگری از جمله کمک به سیستم گوارشی بدن، رماتیسم، تقویت ریشه های مو و جلوگیری از ریزش آن، ایجاد آرامش و تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش ریسک ابتلا به پروستات، افزایش شیر مادر و دفع سنگ کلیه و مثانه نیز از مزایای قهوه هسته خرما هستند.

همانطور که از نام آن مشخص است، قهوه هسته خرما با استفاده از خرما تهیه می شود. ابتدا هسته ها به خوبی برشته می شوند تا ترد شده و عطری عالی به خود بگیرند. سپس این هسته های خرما برشته شده آسیاب خواهند شد تا پودر درشتی به دست آید. پودر هسته خرما از نظر ظاهری و همچنین طعم بسیار شبیه به قهوه است و به راحتی می توان از آن برای تهیه قهوه استفاده کرد.

آیا قهوه هسته خرما فاقد کافئین است؟

مصرف پودر هسته خرما کاملا بی خطر و در عین حال سالم است. هسته خرما همچنین حاوی ترکیبات مهمی نظیر فسفر، روی، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و حتی آهن است.

پودر قهوه هسته خرما متشکل از 0 درصد کافئین است که آن را برای کسانی که سعی در محدود کردن مصرف قهوه خود دارند، تبدیل به گزینه ای ایده آل می سازد. این محصول غیر اسیدی، فاقد گلوتن و بدون کافئین است و به شما سریعا انرژی می بخشد، درست مانند قهوه!

طرز تهیه قهوه هسته خرما در خانه

- مواد لازم: 20 عدد خرما

- روش:

هسته ها را از خرما جدا کنید. پالپ را در یک کاسه و هسته ها را در ظرف دیگری جمع کنید. می توانید از تفاله خرما در تهیه اسموتی ها و یا انواع دسرها استفاده کنید. سپس یک سینی فر بردارید و روی آن را با کاغذ روغنی بپوشانید. تمام هسته ها را روی سینی بچینید و آن را داخل فر قرار دهید. به همین ترتیب هسته ها را حداقل 30 دقیقه و حداکثر 40 دقیقه رست و برشته کنید. اجازه دهید کمی خنک شوند و بعد آنها را داخل مخلوط کن بریزید تا مخلوط درشتی به دست آید.

پودر قهوه شما اکنون آماده استفاده است. پودر 20 عدد خرما به راحتی حدود 4 فنجان قهوه آن هم از نوع فاقد کافئین به ما می دهد. می توان قهوه را به روش دم کردن پودر آماده کرد، اما مطمئن شوید که قبل از نوشیدن یک مرتبه آن را صاف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha