بارها رییس‌جمهور و وزیر بهداشت اعلام کردند کمبود دارو نداریم و اگر باشد تا ۲ ماه آینده تامین می‌شود. این در حالی است که از آن دو ماه، ماه‌ها گذشته است و بررسی‌های میدانی حکایت از این دارد که مردم در تامین برخی از داروها با مشکل مواجه هستند. البته برخلاف وعده‌ها قیمت داروهای موجود نیز چندین برابر شده است، اما دولت زیر بار کمبود و گرانی داروها نمی‌رود.

تامین دارو در مرز بحران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت، رییس سازمان غذا و دارو نیز گفته بود: «شرایط دارویی کشور بهتر شده است و این روزها با کمبود ۷۹ قلم دارو روبه‌رو هستیم.» آن‌طور که او توضیح داده بود تا پیش از اجرای طرح دارویار حدود ۱۰۰ قلم داروی مهم دچار کمبود بوده‌ است. همچنین بهرام دارایی وعده داد در شهریور ماه آمار کمبود دارویی کشور به ۲۰ قلم برسد! این در حالی است که بررسی‌های میدانی از این حکایت دارد که فهرست کمبودهای دارویی کشور ‌بیشتر از ۷۹ قلم است و به داروهای مهم نیز محدود نمی‌شود. به عبارت دیگر دست‌کم این روزها مسوولان داروخانه‌ها و شهروندان برای تهیه حدود ۱۵۰ قلم دارو با مشکل روبه‌رو هستند و برای تهیه آنها باید داروخانه‌های زیادی را زیر پا بگذارند. برای نمونه هنوز شهروندان نمی‌توانند به راحتی داروهایی مانند شربت‌های آنتی‌بیوتیک مخصوص کودکان را تهیه کنند و دسترسی به سرم‌های تزریقی و شست‌وشو نیز آسان نیست. نمایندگان مجلس بر این عقیده‌اند که ۵ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای بیماران خاص پیش‌بینی کرده بودند، پس چرا هنوز این امر اختصاص داده نشده است، زیرا به باور آنها با اختصاص این بودجه مشکل کمبود دارو حل می‌شود. بیشتر کارشناسان معتقدند آنچه در این بین سبب افزایش فهرست کمبود دارویی کشور می‌شود، سوء‌مدیریت است، زیرا در فهرست کمبود دارویی کشور نام داروهایی به چشم می‌خورد که در داخل کشور تولید می‌شود و تهیه مواد اولیه آنها نیز کار دشواری نیست.

مردم زیادی این روزها برای تهیه داروهای معمولی مانند سرم و آنتی‌بیوتیک با مشکل روبه‌رو شده‌اند؛ مساله‌ای که سبب شده آنها علاوه بر غم بیماری و شرایط نامناسب اقتصادی دغدغه نبود دارو را نیز داشته باشند. این در حالی است که برخی از مسوولان وزارت بهداشت به جای تلاش برای رفع این مشکل با تغییر تعریف کمبود دارویی سعی می‌کنند، اشتباهات خود را پنهان کنند و فهرست کمبود دارویی کشور را کوتاه‌تر نشان بدهند.


درصد قابل‌توجهی از داروها بیمه نیستند


در همین راستا رییس کمیسیون بهداشت گفت: نگرانی مجلس و کمیسیون بهداشت این است که اگر دولت نتواند منابع مالی طرح دارویار را تامین کند و همه داروها را تحت پوشش قرار دهد، مردم با مشکل جدی مواجه می‌شوند و بر همین اساس هم بر روند اجرای آن نظارت خواهیم کرد.
حسینعلی شهریاری افزود: مجلس بارها اعلام کرد که دولت باید طبق مصوبه مجلس به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که قیمت دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی نسبت به شهریور ۱۴۰۰ افزایش نیابد و بر همین اساس هم منابعی را در بودجه پیش‌بینی کرد.
وی ادامه داد: در این رابطه وزارت بهداشت ورود و طرح دارویار را اجرایی کرد تا از طریق بیمه‌ها منابعی پیش‌بینی و طرح را عملیاتی کند، اما هنوز تعداد قابل‌توجهی از داروها به ویژه داروهای جدید و وارداتی مشمول این طرح نشده‌اند و با وجود اینکه تصور می‌شود همه داروها تحت پوشش بیمه هستند، اما درصد قابل‌توجهی از داروها تحت پوشش قرار نگرفتند به همین دلیل قیمت برخی داروها چندین برابر شده و بار زیادی بر دوش مردم خواهد افتاد.
شهریاری یادآور شد: متاسفانه برخی از کمبودهای دارویی هنوز جبران نشده و با وجود اینکه رییس‌جمهور چندین مرتبه بر ضرورت جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت و کمبود دارو تاکید کرد، اما در حال حاضر با کمبود برخی داروها، آنتی‌بیوتیک‌ها و حتی سرم در کشور مواجه هستیم.
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: ممکن است ذخایر استراتژیک برخی داروها با کمبود مواجه شده باشد که در این رابطه به تازگی نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت نوشتیم تا بررسی‌های لازم را در این راستا انجام داده و در صورت کمبود ذخایر اقدامات عاجل و فوری را در دستور کار قرار دهد؛ هنوز برای ما صد درصد مشخص نیست که با توجه به تجربیاتی که در سیستم اجرایی کشور و سازمان برنامه و بودجه وجود دارد به موقع بتوانند بیمه‌ها را حمایت و همه داروها را تحت پوشش قرار دهند.
وی ادامه داد: مجلس ۵ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای بیماران خاص پیش‌بینی کرد، اما هنوز اختصاص داده نشده و به همین دلیل برخی از مسوولان حوزه بهداشت و درمان به دلیل وجود چنین ابهاماتی ممکن است در مورد اجرای طرح دارویار ابراز نگرانی کنند؛ امیدواریم مسوولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو موضوع را به خوبی مدیریت و مشکلات و کمبودهای دارویی را رفع کنند و داروهایی که تحت پوشش بیمه قرار نگرفتند را تحت پوشش قرار دهند تا مردم با مشکل مواجه نشوند.


ارزیابی خوبی از عملکرد وزارت بهداشت ندارم!


همچنین رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت گفت: بررسی‌های میدانی از اجرای طرح دارویاری نگرانی‌هایی را از بابت وضعیت دسترسی و قیمت دارو به وجود آورده به طوری که برخی از داروها به ویژه داروهایی که برای بیماران خاص است، با افزایش قیمت روبه‌رو بودند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر مردم در بیمارستان‌ها هم با مشکل مواجه هستند که همه اینها به عملکرد وزارت بهداشت برمی‌گردد که ارزیابی خوبی از عملکرد وزارت بهداشت ندارم و عملکرد سازمان غذا و دارو دو صد چندان منفی است.
سنگدوینی گفت: باید مدیران ارشد سازمان غذا و دارو فقط منافع مردم را در نظر بگیرند اما به نظر می‌رسد در عمل به نحو دیگری کار می‌کنند.


بودجه به وزارت بهداشت ندادند!


در همین حال فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با اشاره به تعلل دولت در تامین بودجه داروهای خاص نیز به «جهان‌صنعت» گفت: به کمک همکاران لیست بیماری‌های خاص را در مجلس گسترش دادیم و بودجه‌ای نیز در این خصوص ارائه کردیم. آیین‌نامه این امر نیز توسط وزارت بهداشت و کارگروه آن به اتمام رسیده است. منتهی سازمان برنامه و بودجه در اختصاص بودجه به حوزه سلامت ضعیف عمل کرده است. هنوز بودجه‌های مدنظر حوزه سلامت به وزارت بهداشت داده نشده است. البته در مرداد چهار هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت پرداخت شد که البته این پرداختی هم با مذاکرات نمایندگان و تاکید رییس مجلس انجام شد تا سهم حوزه سلامت از ارزش‌افزوده و همچنین هدفمندی یارانه‌ها به وزارت بهداشت پرداخت شود. وی افزود: کمبود داروهای کشور ارتباطی به این امر ندارد، زیرا کمبود دارو علل و عوامل متعددی از جمله ضعف مدیریت در سیستم گذشته، تحریم، مشکلات ارزی، عدم به‌روزرسانی دستگاه‌ها و تجهیزات ساخت دارو و نبود مواد اولیه دارد. قطعا بحث بودجه و تزریق اعتبار به این حوزه حائز اهمیت و ضروری است. به همین دلیل دولت باید هر چه سریع‌تر اعتبارات لازم را تخصیص دهد تا شرکت‌های دارویی بتوانند داروی مورد نیاز مردم را تولید کنند. از طرفی شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم‌ها همکاری مناسبی برای تهیه داروهای خاص با ما نمی‌کنند.
این نماینده مجلس اظهار کرد: شرکت‌های ساخت داروی داخلی تا یک حدی توان تامین هزینه‌های تولید دارو را دارند. اگر دولت به زودی تخصیص بودجه را اجرایی نکند طبیعتا معضل کمبود دارو به یک بحران تبدیل می‌شود. در هر صورت دلیل تعلل دولت در تخصیص بودجه را نمی‌دانم و باید از آنها پرسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha