رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا، نسبت به بازگشت چرخه انتقال بیماری مالاریا به کشور از مرزهای شرقی، ابراز نگرانی کرد.

نگران بازگشت مالاریا به کشور هستیم/ ورود بیماران از مرزهای شرقی

به گارش سلامت نیوز به نقل از مهر، احمد رئیسی گفت: متأسفانه موارد مالاریا در استان سیستان و بلوچستان خیلی زیاد است.

وی با عنوان این مطلب که وقوع سیلاب‌ها و بارندگی‌های اخیر در کشور پاکستان باعث افزایش موارد مالاریا در مناطق شرقی کشور شده است، افزود: عمدتاً اتباع پاکستان از طریق مرزهای شرقی وارد مناطقی از استان سیستان و بلوچستان شده‌اند که جای نگرانی دارد.

رئیسی ادامه داد: این افراد در شهرهایی همچون زاهدان، سراوان و چابهار، سرباز و…، در بخش جنوبی استان، حضور دارند.

وی بدون اشاره به تعداد مبتلایان در منطقه، گفت: موارد ابتلاء قابل قیاس با سال‌های گذشته نیست و اگر به موقع درمان نشوند، احتمال دارد به بیماری بومی در کشور تبدیل شود.

رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا افزود: افراد مبتلا عمدتاً کارگرانی هستند که برای کار وارد چابهار شده‌اند. همچنین افراد بومی که در مرزها تجارت سوخت انجام می‌دهند، از افرادی هستند که می‌توانند بیماری را به داخل شهرها انتقال دهند.

وی با عنوان این مطلب که مشکلی برای درمان بیماران اتباع و بومی وجود ندارد، گفت: موردی از مرگ و میر نداشته‌ایم، اما نگران چرخش انتقال بیماری به داخل کشور هستیم.

رئیسی با اشاره به اینکه از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ موارد بومی بیماری مالاریا در کشور به صفر رسیده بود، افزود: اگر نتوانیم بیماری را در منطقه و مرزهای شرقی کشور کنترل کنیم، این احتمال هست که شاهد برگشت بیماری به کشور باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha