بسیار پیش می‌آید که برخی افراد پس از آن که سوار ماشین می‌شوند دچار تهوع شده و حالشان بد می‌شود. حال این موضوع می‌تواند پس از یک ماشین‌سواری طولانی و جاده‌ای باشد یا حتی پس از پنج دقیقه حضور داخل یک ماشین. ماشین گرفتگی، دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. در این مطلب قصد داریم علل بیماری ماشین گرفتگی و راه سریع کنترل آن را با هم بررسی کنیم.

علل بیماری ماشین گرفتگی و راه سریع کنترل آن

ماشین گرفتگی چیست؟

ماشین‌گرفتگی زمانی رخ می دهد که مغز شما نمی‌تواند اطلاعات ارسال شده از چشم، گوش و بدن شما را درک کند. حرکات زیاد در ماشین، هواپیما، قایق یا حتی یک پارک تفریحی می‌تواند باعث شود که معده‌تان حالت تهوع، لختگی یا بیماری داشته باشد. به طور خلاصه، این مفهوم ماشین‌گرفتگی است. در ادامه همراه safar market باشید تا با راه‌های کنترل ماشین گرفتگی آشنا شویم.

علت واقعی ماشین‌گرفتگی هنوز یک راز است!

علل بیماری ماشین گرفتگی و راه سریع کنترل آن


عقل متعارف معتقد است که ماشین‌گرفتگی نتیجه عدم تطابق سیگنال‌هایی است که مغز شما از چشم‌ها و سیستم‌های بدن شما دریافت می‌کند که حرکت در فضا را نشان می‌دهند. وقتی در ماشین هستید و به کتاب نگاه می‌کنید، فکر می‌کنید که چشمان شما به مغزتان می‌گویند که حرکت نمی‌کنید. تیموتی هین، عصب شناس شمال غربی که سرگیجه و بیماری حرکتی را مطالعه می‌کند، می‌گوید که با این وجود، سیستم دهلیزی شما (یک سری از ساختارها در گوش داخلی شما) فکر می‌کند که شما در حال حرکت به جلو و چرخش به چپ و راست در حین حرکت ماشین هستید!

توماس استوفرگن، حرکت شناس دانشگاه مینه سوتا، نظریه اصلی رقیب را ارائه کرده است: ماشین‌گرفتگی نشانه ناتوانی بدن در حفظ وضعیت و کنترل مناسب در یک محیط متحرک است. او می‌گوید: «کشتی‌ها یک نمونه بارز هستند. زمانی که زمین در زیر شما می‌چرخد و می‌چرخد، برخی حرکات بدن وجود دارد که تحت کنترل شما نیست.» او استدلال می‌کند که این تاب خوردن کنترل نشده منجر به ماشین‌گرفتگی می‌شود.

علائم ماشین‌گرفتگی چه هستند؟

ماشین‌گرفتگی می‌تواند شما را غافلگیر کند. ممکن است یک لحظه احساس خوبی داشته باشید و سپس به طور ناگهانی برخی از علائم زیر را تجربه کنید:

  • عرق سرد
  • سرگیجه
  • خستگی
  • سردرد
  • تحریک پذیری
  • ناتوانی در تمرکز
  • افزایش بزاق، حالت تهوع و استفراغ
  • پوست رنگ‌پریده
  • تنفس سریع یا بلعیدن هوا

چه عواملی در ابتلا به ماشین‌گرفتگی تاثیر دارند؟

مشخص نیست که کدام یک از دلایل پشت ماشین‌گرفتگی صحیح است. اما ما چند عامل را می‌دانیم که می‌تواند افراد را کم و بیش مستعد ابتلا به آن کند:

جنسیت

بسیاری از مطالعات مختلف نشان داده‌اند که زنان بیشتر از مردان دچار ماشین‌گرفتگی می‌شوند. بخشی از آن ممکن است مربوط به ژنتیک باشد. برای مثال، مطالعه‌ای که در اوایل سال جاری با استفاده از داده‌های 23andMe منتشر شد، 35 نوع ژنتیکی مختلف را شناسایی کرد که در افرادی که اغلب دچار بیماری حرکتی می‌شوند، شایع‌تر بودند. با این حال، به نظر می‌رسد که بسیاری از آن‌ها تأثیرات بزرگ‌تری در زنان دارند. به عنوان مثال در این مطالعات یک نوع خاص بیماری حرکتی در زنان، سه برابر بیشتر از مردان بوده است. این احتمالاً ارتباطی با نحوه عملکرد این ژن‌ها در زنان دارد، اما نحوه عملکرد آن مشخص نیست.

در برخی شرایط، اندازه‌های مختلف بدن مردان و زنان نیز می‌تواند نقش داشته باشد. استوفرگن استدلال می‌کند که اگر تاب خوردن و بی ثباتی باعث ماشین‌گرفتگی شود، این واقعیت که زنان به طور کلی کوتاه‌تر از مردان هستند و مرکز ثقل پایین‌تری دارند، می‌تواند باعث شود آن‌ها در شرایط ناپایدار بیشتر تاب بخورند. در آزمایش‌های آزمایشگاهی، او متوجه شد که زنان، در مجموع، واقعاً بیشتر تاب می‌خورند و آن‌هایی که بیشتر تاب می‌خورند، بیشتر به ماشین‌گرفتگی مبتلا می‌شوند.

میگرن

به خوبی ثابت شده است (هم از طریق پرسشنامه و هم از مطالعات آزمایشگاهی) که افرادی که سردردهای میگرنی دارند به احتمال زیاد از ماشین‌گرفتگی رنج می‌برند. هاین تخمین می‌زند که افراد مبتلا به میگرن در یک موقعیت خاص، حدود پنج برابر بیشتر احتمال دارد که دچار بیماری حرکتی شوند! پیشنهاد می‌کنیم اگر دچار میگرن هستید، با وسایل نقلیه که حرکت کمی دارند سفر کنید. به عنوان مثال خرید بلیط هواپیما گزینه خوبی است.

این نیز یک راز است، اما ممکن است ربطی به ژنتیک نیز داشته باشد. همان مطالعه 23andMe چند نوع ژنتیکی مشترک بین افراد مبتلا به میگرن و ماشین‌گرفتگی را نشان داد. تعدادی از دانشمندان پیشنهاد کرده‌اند که هر دو بیماری ممکن است در واقع یک مکانیزم اساسی مشترک داشته باشند، اما در این مرحله، مشخص نیست؛ به خصوص که علل اصلی میگرن نیز شناخته نشده است.

سایر عوامل ژنتیکی

به نظر می‌رسد که تعدادی از انواع ژنتیکی دیگر نیز با ماشین‌گرفتگی مرتبط هستند. یک مطالعه در سال 2006 که دوقلوهای ژنتیکی و همسان را با هم مقایسه کرد، تخمین زد که 57 درصد از تغییرات در تمایل افراد به بیماری حرکتی ناشی از ژنتیک است. در همین حال، مطالعه 23andMe، چندین مورد مرتبط با تعادل بدن و سیستم بینایی را نیز شناسایی کرد.

چگونه می‌توان ماشین‌گرفتگی را به حداقل رساند؟

افسوس که هیچ یک از این عوامل چیزهایی نیستند که می‌توانید تغییر دهید. اما کارشناسان می‌گویند چند کار وجود دارد که می‌توانید برای کاهش احتمال ابتلا به ماشین‌گرفتگی انجام دهید.

خودتان رانندگی کنید

در ماشین، رانندگان خیلی کم‌تر از مسافران دچار بیماری حرکتی می‌شوند، شاید به این دلیل که می‌توانند حرکت را پیش بینی کنند. اگر رانندگی نمی‌کنید، توصیه می‌کنیم تا جایی که ممکن است شبیه راننده رفتار کنید؛ جلو بنشینید و به مسیر سفر نگاه کنید. این موضوع در مورد سفر با قطار نیز صدق می‌کند؛ لذا خرید بلیط قطار را نیز به عنوان یک گزینه ببینید.

حرکت را به حداقل برسانید

استوفرجن استفاده آگاهانه از تکیه گاه سر را توصیه می‌کند تا سر خود را در جای خود محکم کنید و میزان تاب خوردن به چپ و راست را به حداقل برسانید. در هر وسیله نقلیه‌ای که هستید، سعی کنید در یک موقعیت ثابت بنشینید. به عنوان مثال، وسط یک هواپیما به طور کلی کم‌ترین تلاطم را تجربه می‌کند.

مطالعه نکنید یا عقب ننشینید

انجام هر یک از این‌ها همگام سازی محرک‌های چشم و سیستم دهلیزی را دشوارتر می‌کند و ثابت ماندن را تقریبا غیرممکن می‌سازد.

دارو مصرف کنید

دارو باعث خواب آلودگی شما می‌شود: دیمن هیدرینات و مکلیزین (که در اشکال مختلف درامامین استفاده می‌شوند) هر دو می‌توانند در کاهش حرکت موثر باشند. اما هر دوی آن‌ها عمدتاً با خواب آلودگی شما عمل می‌کنند و حساسیت کلی شما به حرکت را کاهش می‌دهند. با احتیاط مصرف کنید.

ماشین گرفتگی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی از شما می‌خواهد که علائم خود را توضیح دهید و این که چه چیزی باعث بروز این علائم می‌شود. ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما همچنین ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام دهد و چشم‌ها و گوش‌های شما را بررسی کند.

چگونه می‌توان ماشین گرفتگی را درمان کرد؟

شما برای جلوگیری از ماشین‌گرفتگی یا درمان علائم، گزینه‌هایی دارید. درمان ماشین‌گرفتگی عبارتند از:

مصرف آنتی هیستامین‌ها

علل بیماری ماشین گرفتگی و راه سریع کنترل آن


آنتی هیستامین معمولاً برای درمان آلرژی استفاده می‌شود، آنتی هیستامین‌ها همچنین می‌توانند از ماشین‌گرفتگی جلوگیری کرده و علائم را کاهش دهند. فقط آنتی هیستامین‌هایی که باعث خواب آلودگی می‌شوند موثر هستند. فرمول‌های بی خواب کمکی نمی‌کنند.

چسب‌های پوستی

چسب های پوستی اسکوپولامین (Transderm Scop®) یا قرص‌های خوراکی از حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می‌کنند. حداقل چهار ساعت قبل از سفر، چسب را پشت گوش خود بچسبانید. بعد از سه روز، پچ را بردارید و یک پچ جدید اعمال کنید. این دارو می‌تواند باعث خشکی دهان شود و فقط برای بزرگسالان تایید شده است.

عوارض ماشین گرفتگی چیست؟

ماشین‌گرفتگی باعث ایجاد مشکلات جدی نمی‌شود. البته به ندرت، برخی از افراد نمی‌توانند جلوی سرفه کردن خود را بگیرند. در نتیجه بالا آوردن بیش از حد می‌تواند باعث کم آبی و فشار خون پایین (افت فشار خون) شود.

آیا می‌توانیم از ماشین گرفتگی جلوگیری کنیم؟

این اقدامات می‌توانند شانس شما را برای بیمار شدن کاهش دهند یا علائم را در صورت بروز کاهش دهند:

  • رایحه‌های تسکین دهنده نعناع، زنجبیل یا اسطوخودوس را تنفس کنید. آب نبات‌های سفت ساخته شده با نعناع یا زنجبیل را بمکید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید. قبل از سفر، غذاهای کم چرب، ملایم و نشاسته‌ای را انتخاب کنید. از وعده‌های غذایی سنگین و غذاهای چرب، تند یا اسیدی که می‌توانند معده شما را ناراحت کنند، خودداری کنید. همچنین سیگار نکشید.
  • دریچه‌های هوا را به سمت خود هدایت کنید و شیشه‌های ماشین‌ها را پایین بیاورید.
  • تلفن، تبلت یا کتاب را کنار بگذارید. در عوض، به یک شی در دوردست یا افق نگاه کنید.
  • در صورت امکان دراز بکشید و چشمان خود را ببندید.
  • از مچ بندهای طب فشاری استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که در سفر همیشه باید رو به جلو باشید. جایی که می‌نشینید نیز می‌تواند برای به حداقل رساندن حرکت مخرب تفاوت ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha