زاهدان- ترددهای غیرمجاز، بارندگی‌های گسترده و افزایش موارد ابتلا به مالاریا و  نبودن ساختار مناسب برای بیماریابی در کشور همسایه سبب شیوع مالاریا در سیستان و بلوچستان شد به‌طوری که از ابتدای امسال تاکنون یک‌هزار و ۲۷۹ مورد مثبت به این بیماری در استان شناسایی شد و زنگ خطر شیوع آن به صدا درآمد.

زنگ خطر شیوع مالاریا در سیستان و بلوچستان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، مالاریا یک بیماری تهدیدکننده حیات و در عین حال قابل پیشگیری و درمان است که توسط انگل‌های ناشی از گزش پشه‌های آنوفل ماده منتقل می‌شود. این بیماری عمدتاً به‌عنوان بیماری گرمسیری یا نیمه گرمسیری تلقی شده که به وسیله یک انگل تک سلولی ایجاد می‌شود و انتقال آن با پشه صورت می‌گیرد و باعث حملات عود کننده و گاهی اوقات باعث مرگ افراد نیز شده است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان از شناسایی یک‌هزار و ۲۷۹ مورد مثبت مالاریا در سیستان و بلوچستان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.دکتر حبیب غزنوی به ایرنا گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۸۶ مورد ابتلای قطعی به بیماری مالاریا در محدوده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گزارش شده است.


وی بیان کرد: کل موارد مثبت گزارش شده بیماری مالاریا در سال گذشته ۱۲۳ مورد بوده اما افزایش موارد این بیماری در سال‌جاری متأثر از بارندگی‌های اخیر در استان و آن سوی مرزهاست که قابل پیش‌بینی بود و هم‌اینک شرایط لازم برای انتقال بیش از پیش بیماری مهیاست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: بیماری مالاریا تقریباً در تمام شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مشاهده شده و به‌دنبال این افزایش موارد، موارد بستری در بیمارستان‌ها نیز افزایش پیدا کرد که براساس آزمایش‌های انجام شده از هر ۲ نوع انگل‌های ویواکس و فالسیپاروم است.


وی گفت: شهرستان سراوان به علت هم مرزی با کشور پاکستان و همچنین ترددهای غیرقانونی، بیشترین موارد ابتلا را در بین شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تا کنون داشته است.وی تأکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان این آمادگی را دارد تا در صورت اعلام نیاز کشور دوست و برادر پاکستان، اقدامات پیشگیری و بیماریابی مشابه را در آن سوی مرز نیز انجام دهد.


همچنین رئیس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی زاهدان اظهارداشت: با توجه به اینکه در حال حاضر با ورود زوار پاکستانی به کشور مواجه هستیم در گذرگاه‌ها و پایانه‌های رسمی با توجه به استقرار مجموعه بهداشت و درمان کنترل بررسی‌های سندرومیک در حال انجام است.
محمد هادی عباسی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی برنامه‌های سمپاشی نقاط آلوده را دارد، از شهروندان خواست تا برای پیشگیری هنگام خواب از پشه‌بند استفاده کنند و از قلم‌های دافع حشرات هم برای قسمت‌هایی از بدن که در معرض خطر گزش پشه آنوفل است استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha