بر اساس تحقیقی که بر روی بیش از ۶ میلیون بیمار ۶۵ سال و بالاتر انجام شد، افراد مسنی که به کووید-۱۹ آلوده شده بودند، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر طی یک سال را به میزان ۵۰ تا ۸۰ درصد بیشتر از گروه کنترل نشان می‌دهند.

افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افراد مسن‌ مبتلا به کووید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از نوروساینس، در این تحقیق، محققان گزارش کردند که افراد ۶۵ سال و بالاتر که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، در سال بعد از تشخیص کووید، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر بودند و بیشترین خطر در زنان حداقل ۸۵ سال مشاهده شد.

یافته‌ها نشان داد که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افراد مسن طی یک دوره یک ساله پس از ابتلا به کووید حدود دو برابر شده است (۰.۳۵درصد تا ۰.۶۸ درصد). محققان می‌گویند: مشخص نیست که آیا کووید-۱۹ باعث پیشرفت جدید بیماری آلزایمر می‌شود یا ظهور آن را تسریع می‌کند.

پاملا دیویس، استاد برجسته دانشگاه، آرلین اچ. و کورتیس اف. گاروین، استاد محقق در دانشکده پزشکی کیس وسترن رزرو، آمریکا گفتند: عواملی که در ایجاد بیماری آلزایمر نقش دارند به‌خوبی شناخته نشده‌اند اما دو مورد مهم در نظر گرفته‌ شده عفونت‌های قبلی، به‌ویژه عفونت‌های ویروسی و التهاب هستند.

وی ابراز کرد: از آنجایی که عفونت با سارس-کو-۲ با ناهنجاری‌های سیستم عصبی مرکزی ازجمله التهاب همراه است، ما می‌خواستیم آزمایش کنیم که آیا کووید می‌تواند حتی در کوتاه‌مدت، منجر به افزایش تشخیص‌ها شود یا خیر.

گروه تحقیقاتی، سوابق سلامت الکترونیکی ناشناس ۶.۲ میلیون بزرگسال ۶۵ سال و بالاتر در ایالات‌متحده را که بین فوریه ۲۰۲۰ تا مه ۲۰۲۱ تحت درمان پزشکی قرار گرفتند و هیچ تشخیص قبلی بیماری آلزایمر نداشتند، تجزیه و تحلیل کرد سپس این جمعیت به دو گروه تقسیم شد؛ یک گروه شامل افرادی بود که در آن دوره به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند و گروه دیگر با افرادی که هیچ مورد مستندی از ابتلا به کووید-۱۹ نداشتند. بیش از ۴۰۰ هزار نفر در گروه تحقیقی کووید ثبت نام کردند، در حالی که ۵.۸ میلیون نفر در گروه غیر مبتلا بودند.

دیویس بیان کرد: اگر این افزایش در تشخیص‌های جدید بیماری آلزایمر ادامه یابد، موج بیماران مبتلا به بیماری بدون درمان در حال حاضر قابل‌توجه خواهد بود و می‌تواند منابع مراقبت طولانی‌مدت ما را تحت فشار قرار دهد.

بیماری آلزایمر یک بیماری جدی و چالش‌برانگیز است و ما فکر می‌کردیم با کاهش عوامل خطرزای کلی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، چاقی و سبک زندگی بی‌تحرک، بخشی از روند آن را تغییر داده‌ایم.

اکنون، افراد زیادی در ایالات‌متحده به کووید مبتلا شده‌اند و پیامدهای درازمدت کووید هنوز در حال ظهور است. مهم این است که به نظارت بر تأثیر این بیماری بر ناتوانی در آینده ادامه دهیم.

رونگ زو، استاد انفورماتیک بیوپزشکی در دانشکده پزشکی و مدیر مرکز هوش مصنوعی در کشف دارو گفت که این گروه تحقیقاتی قصد دارد به بررسی اثرات کووید-۱۹ بر بیماری آلزایمر و سایر اختلالات عصبی، به‌ویژه اینکه کدام زیرجمعیت‌ها ممکن است آسیب‌پذیرتر باشند و پتانسیل استفاده مجدد از داروهای مورد تایید سازمان غذا و دارو برای درمان اثرات بلندمدت کووید ادامه دهد.

تحقیقات قبلی مرتبط با کووید به سرپرستی دانشکده پزشکی کیس وسترن رزرو نشان داده که احتمال ابتلای به کووید در افراد مبتلا به زوال عقل دو برابر بیشتر است، احتمال ابتلا به کووید در افرادی که دستورات اختلال سوء مصرف مواد دارند بیشتر است و ۵درصد از افرادی که پاکس‌لووید را برای درمان علائم کووید مصرف کردند، در عرض یک ماه دچار عفونت‌های برگشتی شدند.

لازم به ذکر است، پاکس‌لووید دارویی است که برای درمان کووید-۱۹ در بزرگسالانی که نیازی به اکسیژن مکمل ندارند و در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری هستند استفاده می‌شود.

نتایج این تحقیق در مجله Alzheimer’s Disease منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha