سوربیتول و انواع اسید سیتریک (خشک - آبدار( دو ترکیب پرکاربرد در صنایع غذایی هستند که به احتمال زیاد نام آن ها را بر روی برچسب بسیاری از محصولات مشاهده کرده اید. سوربیتول دارای طعم شیرین است و به عنوان جایگزینی برای ساکارز (قند سفره) استفاده می شود. اسید سیتریک نیز که به صورت طبیعی در مرکباتی مانند لیمو، پرتقال وجود دارد برای ایجاد طعم ترش به خوراکی ها اضافه می شود.

بررسی کاربردهای سوربیتول و اسید سیتریک در صنایع غذایی

سوربیتول چیست؟

سوربیتول، پلی اول مربوط به گلوکز است که می تواند در نتیجه کاهش گلوکز تولید شود. فرمول شیمیایی این ماده به صورت C6H14O6 است. با توجه به این فرمول می توان نتیجه گرفت که از لحاظ شیمیایی، سوربیتول، ایزومر مانیتول است. البته این دو ماده تفاوت هایی با هم دارند. برای مثال، نقطه ذوب سوربیتول 94-96 درجه سانتیگراد و نقطه ذوب مانیتول 166-168 درجه سانتیگراد است.

خواص سوربیتول

شیرینی سوربیتول در مقایسه با ساکارز حدود 60 درصد کمتر است. تفاوت دیگر مربوط به شاخص گلیسمی است که این مقدار برای سوربیتول 9 و برای ساکارز 65 است.

کاربرد سوربیتول

اگرچه سوربیتول (Sorbitol) یک قند مصنوعی نیست ولی به عنوان یک شیرین کننده جایگزین، کاربردهای فراوانی در صنایع غذایی دارد. سوربیتول همچنین به عنوان یک ملین استفاده می شود. جالب است بدانید که خاصیت ملیتی آلو خشک نیز به دلیل وجود سوربیتول در آن است.

کاربرد دیگر سوربیتول، به عنوان بستر رشد در برخی از آزمایشات برای باکتری ها است. این ماده برای حفظ تونیسیت محیط های با قدرت یونی پایین نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

خرید و فروش سوربیتول

حجم محصول، شرکت تولیدکننده و میزان خلوص از عوامل مهم در تعیین قیمت فروش سوربیتول هستند.

بررسی کاربردهای سوربیتول و اسید سیتریک در صنایع غذایی

مضرات سوربیتول

در حالی که سوربیتول یک ماده بی خطر در نظر گرفته می شود اما یک ملین قوی است و می تواند سیستم گوارش را تحریک کند، از این رو برای افرادی که دچار عدم تحمل سوربیتول هستند، مناسب نیست. عدم تحمل سوربیتول در کودکان و بزرگسالان بسیار شایع بوده و اغلب شامل درد شکم، نفخ، تهوع، گاز و اسهال است.

اسید سیتریک چیست؟

اسید سیتریک یک اسید تری بازیک است که به دو شکل خشک و آبدار موجود است. در بازار مواد شیمیایی، این اسید بی بو و ترش مزه را به عنوان نمک ترش یا جوهرلیمو نیز عرضه می کنند.

خواص اسید سیتریک

اسید سیتریک خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و طعم ترشی ایجاد می کند. این ترکیب در صنایع غذایی برای نگهداری خوراکی ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد اسید سیتریک

اسید سیتریک یک اسید آلی ضعیف سازگار با محیط زیست است که در صنایع غذایی، صنعتی و کشاورزی کاربرد دارد. این اسید در فرآیند تولید بسیاری از نوشیدنی ها به عنوان یک نگهدارنده، تنظیم کننده pH، مهارکننده باکتری، آنتی اکسیدان، تقویت کننده طعم و غیره استفاده می شود. از دیگر کاربردهای سیتریک اسید می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کود کشاورزی
  • مخلوط‌ بتن
  • خوراک حیوانات
  • شوینده و پاک‌ کننده‌ ها
  • محصولات مراقبت شخصی
  • حفاری نفت
  • تولید رنگ، کاغذ و منسوجات
  • آبکاری
  • داروسازی
  • نرم‌ کننده‌های آب

کاربردهای خانگی اسید سیتریک

از کاربردهای رایج خانگی اسید سیتریک، تمیز کردن رسوبات گچی کتری است. این اسید، همچنین به عنوان یک عنصر شیمیایی در محلول های تمیز کننده آشپزخانه و حمام استفاده می شود.

بررسی کاربردهای سوربیتول و اسید سیتریک در صنایع غذایی

انواع اسید سیتریک

ارایه اسید سیتریک در بازار به دو صورت فروش اسید سیتریک خشک و آبدار انجام می شود.

سیتریک اسید خشک به صورت پودر کریستالی سفید رنگ قابل تهیه است. از ویژگی های مهم اسید سیتریک خشک، زیست تخریب پذیری، زیست سازگاری، آب دوستی و ایمنی این ترکیب است. این اسید در تولید مواد غذایی، نوشیدنی ها، داروها، مواد مغذی و لوازم آرایشی استفاده می شود.

اسید سیتریک آبدار، به عنوان یک شلاتور یون فلزی کاربرد دارد. از این ماده برای برای تنظیم pH و بهبود طعم مواد دارویی مانند شربت ها، محلول ها، اکسیرها استفاده می شود. سیتریک اسید آبدار از نظر خواص ظاهری به صورت بلورهای بی رنگ، شیشه ای، فاقد بو و با طعم اسیدی قوی است.

نکات مهم کار با اسید سیتریک

اگرچه اسید سیتریک به عنوان یک اسید ضعیف شناخته می شود اما قرار گرفتن در معرض گرید خالص آن می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. استنشاق این اسید ممکن است باعث سرفه، تنگی نفس یا گلو درد شود. مصرف بیش از حد اسید سیتریک باعث درد شکم، قرمزی پوست و درد چشم شود. فراموش نکنید که مصرف طولانی مدت اسید سیتریک باعث فرسایش مینای دندان می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha