بر اساس یک مطالعه جدید، کودکانی که پدرشان در کودکی در معرض دود سیگار قرار گرفته باشد، با ابتلا به بیماری آسم روبرو هستند

دود دست دوم سیگار و افزایش احتمال ابتلا به آسم در نسل بعد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از ساینس دیلی، محققان دانشگاه ملبورن می‌گویند یافته‌های آنها نشان می‌دهد که چگونه سیگار می‌تواند به سلامتی نه تنها برای سیگاری‌ها و فرزندان آنها، بلکه به نوه‌های آنها نیز آسیب برساند.

این مطالعه بر اساس داده‌های مطالعه سلامت طولی تاسمانی (TAHS) بود. این مطالعه در سال ۱۹۶۸ آغاز شد و یکی از بزرگترین و طولانی‌ترین مطالعات تنفسی در حال انجام در جهان است.

برای این مطالعه، محققان ۱۶۸۹ کودک را که در تاسمانی بزرگ شده بودند، پدران و پدربزرگ و مادربزرگ پدری آنها مورد بررسی قرار دادند.

«جیاچنگ لیو»، سرپرست تیم تحقیق، گفت: «ما دریافتیم که خطر ابتلاء به آسم غیرآلرژیک در کودکانی که پدرشان در معرض دود دست دوم سیگار بوده است در مقایسه با کودکانی که پدرانشان در معرض دود سیگار قرار نگرفته بودند، ۵۹ درصد افزایش می‌یابد.»

وی در ادامه افزود: «اگر پدرها در معرض دود دست دوم قرار گرفته بودند و خودشان هم سیگار می‌کشیدند، این خطر حتی بالاتر، یعنی ۷۲ درصد، بود.»

وی می‌گوید: «یافته‌ها نشان می‌دهد که چگونه آسیب ناشی از سیگار می‌تواند نه تنها بر سیگاری‌ها، بلکه بر فرزندان و نوه‌های آنها نیز تأثیر بگذارد.»

به گفته لیو: «مطالعه ما نشان می‌دهد مردانی که در دوران کودکی در معرض دود سیگار بوده‌اند، در صورت اجتناب از سیگار کشیدن، همچنان می‌توانند خطر ابتلاء به فرزندان خود به بیماری آسم را کاهش دهند.»

اگرچه محققان نمی‌توانند مطمئن باشند که چگونه این آسیب از طریق نسل‌ها منتقل می‌شود، اما فکر می‌کنند ممکن است به تغییرات اپی ژنتیکی مربوط باشد.

این امکان وجود دارد که دود تنباکو تغییرات اپی ژنتیکی را در سلول‌ها ایجاد کند که پس از بزرگ شدن پسرها به تولید اسپرم ادامه می‌دهند. این تغییرات می‌تواند به فرزندانشان نیز منتقل شود.

محققان اکنون بررسی خواهند کرد که آیا افزایش خطر ابتلاء به آسم در بزرگسالی ادامه دارد یا خیر و اینکه آیا پدرانی که در دوران کودکی در معرض دود سیگار بوده اند، افزایش آلرژی یا سایر بیماری‌های ریوی را به فرزندان خود منتقل می‌کنند یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha