سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 344854

محققان چینی ماسکی ابداع کرده‌اند که به افراد و به ویژه جمعیت آسیب‌پذیر امکان می‌دهد بدانند آیا در معرض کووید ۱۹ یا آنفلوآنزا قرار گرفته‌اند.

ماسکی که کووید را از آنفلوآنزا تشخیص می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از بلومبرگ، بر اساس نتایج این مطالعه که توسط ۶ دانشمند دانشگاه تونگجی چین در شانگهای منتشر شده، یک حسگر ساخته شده در ماسک آنان می‌تواند ویروس‌های کووید ۱۹ و آنفلوآنزای H۵N۱ و H۱N۱ را در عرض ۱۰ دقیقه در هوا شناسایی کند.

استفاده از ماسک در کشورهایی از جمله چین که سیاست سختگیرانه کووید صفر را حفظ کرده، همچنان رواج دارد. البته بسیاری از مردم در سراسر جهان نیز بدون در نظر گرفتن قوانین دولتی برای محافظت از خود و دیگران در برابر ویروس همچنان از ماسک استفاده می‌کنند.

نتایج یک نظرسنجی در اوایل سپتامبر نشان داد ۳۷ درصد از آمریکایی‌ها حداقل گاهی اوقات بیرون از خانه ماسک می‌زنند که این رقم نسبت به ۸۹ درصد ۲ سال پیش کاهش یافته است.

دستگاه جدید که در خارج از ماسک با باتری لیتیومی قابل شارژ نصب شده است، با اسپری پاتوژن‌ها روی آن در یک محیط داخلی آزمایش شد و سناریویی محتمل را شبیه‌سازی کرد که در آن شخصی در حال صحبت‌ یا سرفه‌ کردن است. حسگرها حدود ۷۰ تا ۵۶۰ برابر کمتر از مقدار تولید شده عطسه به مایع پاسخ دادند و به دستگاه‌های بی‌سیم مانند تلفن هشدار فرستادند.

محققان گفته‌اند این دستگاه به بهترین وجه در فضاهای بسته‌ای که خطر عفونت بالاست، استفاده می‌شود و در حال کار روی کوتاه کردن زمان تشخیص و حساسیت دستگاه هستند که در صورت لزوم می توان آن را برای ویروس‌های مختلف پیکربندی کرد.

نتایج این مطالعه در مجله علمی Matter منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha